در یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟
کد خبر: ۲۶۸۳۴۱
تاریخ انتشار: 2023 January 16    -    ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
پرواز زدگی یک گسست بین زمانی است که بدن شما فکر می‌کند و ساعتی که از مناطق زمانی عبور می‌کنید. پرواز‌های طولانی‌تر بدان معناست که احتمال بیش تری وجود دارد از مناطق زمانی بیش تری عبور کنید. هنگامی که از سه یا تعداد بیشتری منطقه زمانی عبور می‌کنید پرواززدگی یا جت لگ معمولا مشکل سازتر می‌شود به خصوص اگر به سمت شرق سفر می‌کنید.

در یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟(فرارو)

در یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟(فرارو)«تابناک با تو» - پرواز زدگی یک گسست بین زمانی است که بدن شما فکر می‌کند و ساعتی که از مناطق زمانی عبور می‌کنید. پرواز‌های طولانی‌تر بدان معناست که احتمال بیش تری وجود دارد از مناطق زمانی بیش تری عبور کنید. هنگامی که از سه یا تعداد بیش تری منطقه زمانی عبور می‌کنید پرواززدگی یا جت لگ معمولا مشکل سازتر می‌شود به خصوص اگر به سمت شرق سفر می‌کنید.

شرکت هواپیمایی کانتاس اعلام کرده که از اواخر سال ۲۰۲۵ میلادی مسافران را با پرواز‌های بدون توقف از سواحل شرقی استرالیا به لندن جابجا خواهد کرد. این بدان معناست که مسافران بیش از ۱۹ ساعت در پرواز خواهند بود. بنابراین، باید پرسید طی یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن مسافران خواهد افتاد؟

در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که ممکن است در طول مدت پرواز طولانی مدت برای بدن مسافر رخ دهد:

۱-ممکن است دچار کم آبی شوید

کم آبی در طول پرواز‌های طولانی مدت امری رایج است. این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا گلو، بینی و پوست شما در هواپیما احساس خشکی می‌کند. هر چه پرواز طولانی‌تر باشد خطر کم آبی بدن بیش‌تر می‌شود. این وضعیت به دلیل سطوح پایین‌تر رطوبت در کابین هواپیما در مقایسه با میزان رطوبت موجود بر روی زمین است.

این وضعیت بیش‌تر بدان خاطر است که مقدار زیادی از هوای در حال گردش در داخل کابین از بیرون کشیده می‌شود و رطوبت زیادی در ارتفاعات بالا در هوا وجود ندارد.

هم چنین، با ننوشیدن آب کافی یا نوشیدن الکل (الکل یک ادرارآور است و در نتیجه باعث افزایش مایعات از دست رفته می‌شود) در معرض خطر کم آبی قرار خواهید گرفت. در نتیجه، برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی برای بدن، مسافران باید پیش از آغاز پرواز در هواپیما آب بنوشند. در طول پرواز، آن‌ها نیازمند نوشیدن میزان آبی بیش از حدی هستند که در شرایط معمول می‌نوشند.

در یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟(فرارو)

۲-کابین هواپیما می‌تواند گوش‌ها، سینوس‌ها، روده و خواب را دچار اختلال کند

همزمان با تغییر فشار درون کابین هواپیما گاز موجود در بدن مطابق با آن واکنش نشان می‌دهد. با بالا رفتن هواپیما و کاهش فشار بدن منبسط می‌شود و با فرود آمدن برعکس این اتفاق رخ می‌دهد این امر می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات رایجی شود مانند: گوش درد، زمانی که فشار هوا در دو طرف پرده گوش متفاوت است، فشار بر پرده گوش وارد می‌شود، سردرد که می‌تواند ناشی از گسترش هوای حبس شده در سینوس‌های شما باشد و مشکلات روده فقط باید بپذیرید که باد معده بیش تری خواهید داشت!

هم چنین، احتمال افزایش احساس خواب آلودگی بیش از حد معمول وجود دارد. این بدان خاطر است که بدن قادر به جذب اکسیژن از هوای کابین در ارتفاع به اندازه سطح زمین نیست. چنین وضعیتی باعث کاهش سرعت بدن برای محافظت از خود می‌شود و می‌تواند به خواب آلودگی بیانجامد. خبر خوب این است که بیشتر این مشکلات لزوما در پرواز‌های طولانی‌تر آشکار نمی‌شوند و عمدتا هنگام صعود و فرود هواپیما یک مشکل عمده هستند.

۳-ممکن است لخته خون ایجاد شود

لخته‌های خون که با بی حرکت بودن برای مدت طولانی همراه است معمولا یک نگرانی بزرگ برای مسافران است. این مورد معمولا شامل لخته‌هایی است که در پا (ترومبوز ورید عمقی یا DVT) ایجاد می‌شود که می‌توانند به ریه بروند (جایی که به عنوان آمبولی ریه شناخته می‌شود).

اگر در هواپیما حرکت نکنید و عوامل خطری که در ادامه به آن اشاره خواهد شد بیش‌تر باشد احتمال لخته شدن خون افزایش می‌یابد:

* سن بالاتر
* چاقی
* سابقه قبلی یا سابقه خانوادگی لخته شدن خون
* انواع خاصی از اختلالات انعقادی خون
* سرطان
* بی حرکتی یا جراحی تازه انجام شده
* بارداری یا زایمان تازه صورت گرفته
* درمان جایگزینی هورمونی یا قرص‌های ضد بارداری خوراکی

بر اساس بررسی‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۲۲ میلادی با ترکیب داده‌های حاصل از ۱۸ مطالعه هرچه بیش‌تر سفر کنید خطر لخته شدن خون بیشتر می‌شود. ارزیابی نشان داد که برای هر دو ساعت سفر هوایی که بعد از چهار ساعت شروع می‌شود ۲۶ درصد خطر لخته شدن خون افزایش می‌یابد.

باید به توصیه‌ها عمل کرد: به حرکت ادامه دهید و هیدراته بمانید.. هم چنین، شواهدی مبنی بر پوشیدن جوراب‌های فشرده برای جلوگیری از لخته شدن خون وجود دارد. گفته می‌شود که این جوراب‌ها جریان خون را در پا‌ها افزایش می‌دهند و به بازگشت خون به قلب کمک می‌کنند. این وضعیت معمولا با انقباضات عضلانی ناشی از حرکت یا راه رفتن اتفاق می‌افتد.

ارزیابی‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۲۱ میلادی نتایج ۹ کار آزمایی با حضور ۲۶۳۷ شرکت کننده را ترکیب کرد تا مشخص شود آیا پوشیدن یا نپوشیدن جوراب‌های فشرده در سفر‌های بیش از پنج ساعت تاثیرگذار است یا خیر. شواهد نشان دادند افرادی که از جوراب‌های ساق بلند استفاده می‌کردند به طور قابل توجهی شانس ایجاد لخته خون بدون علامت در آنان کاهش یافته بود و ما می‌دانیم که هر لخته می‌تواند به طور بالقوه رشد و حرکت کرده و متعاقبا علائمی ایجاد کند.

بنابراین، اگر در مورد خطر ابتلا به لخته شدن خون نگران هستید پیش از پرواز به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. معمولا اگر لخته خون ایجاد شود تا پس از پرواز از آن مطلع نخواهید شد، زیرا تشکیل لخته زمان نیاز دارد؛ بنابراین مراقب علائم بعد از پرواز باشید: درد و تورم در پا (اغلب فقط یک پا)، درد قفسه سینه، سرفه و تنگی نفس و در صورت مشاهده این علائم به دنبال مراقبت‌های بهداشتی اورژانسی باشید.

در یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟(فرارو)

۴-جت لگ یا پرواز زدگی

پرواز زدگی یک گسست بین زمانی است که بدن شما فکر می‌کند و ساعتی که از مناطق زمانی عبور می‌کنید. پرواز‌های طولانی‌تر بدان معناست که احتمال بیش تری وجود دارد از مناطق زمانی بیش تری عبور کنید. هنگامی که از سه یا تعداد بیش تری منطقه زمانی عبور می‌کنید پرواززدگی یا جت لگ معمولا مشکل سازتر می‌شود به خصوص اگر به سمت شرق سفر می‌کنید.

اگر اغلب پرواز‌های طولانی مدت انجام می‌دهید منطقی است که فرض کنید هر چه مدت بیشتری در هوا باشید بیش‌تر در معرض تشعشعات کیهانی قرار خواهید گرفت. همان طور که از نام آن پیداست این تابشی می‌باشد که از فضا می‌آید که ممکن است خطر ابتلا به سرطان و مشکلات تولید مثل را افزایش دهد. ما نمی‌دانیم چه سطحی از قرار گرفتن در معرض آن تشعشعات خطرزا می‌باشد.

با این وجود، بعید است که مشکلی ایجاد شود مگر این که به صورت مکرر پرواز کنید. اگر باردار هستید یا نگرانی‌های دیگری دارید پیش از پرواز با پزشک عمومی خود صحبت کنید. هم چنین، کووید را فراموش نکنید. اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهید دست‌های خود را به طور مرتب بشویید، ماسک بزنید و اگر حال تان خوب نیست پرواز نکنید.

در طول پرواز، تلاش بیش تری برای حرکت در داخل کابین، نوشیدن آب، پوشیدن ماسک و رعایت بهداشت دست‌ها انجام دهید. بلافاصله پس از پرواز برای علائم نگران کننده به پزشک مراجعه کنید، زیرا لخته‌های خون ممکن است ساعت‌ها یا حتی روز‌ها به طول بیانجامد تا شکل بگیرد، رشد کند و در رگ‌های شما حرکت نماید.

منبع: فرارو

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار