حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای
کد خبر: ۲۶۸۳۴۰
تاریخ انتشار: 2023 January 18    -    ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
موجوداتی با پوست شیشه مانند به وفور در سراسر جهان یافت می‌شوند. حیوانات شفاف، موجوداتی با پوستی درخشان، و تقریباً شیشه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را در انواع اکوسیستم‌ها در سراسر جهان یافت. این موجودات شگفت انگیز و نامرئی، ارواح ملموس دنیای واقعی هستند. از موجودات زیر آب گرفته تا پروانه‌ها و سوسک‌ها در خشکی.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)«تابناک با تو» - موجوداتی با پوست شیشه مانند به وفور در سراسر جهان یافت می‌شوند.

حیوانات شفاف، موجوداتی با پوستی درخشان، و تقریباً شیشه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را در انواع اکوسیستم‌ها در سراسر جهان یافت. این موجودات شگفت انگیز و نامرئی، ارواح ملموس دنیای واقعی هستند. از موجودات زیر آب گرفته تا پروانه‌ها و سوسک‌ها در خشکی.

امروز در مورد ۱۱ گونه از این حیوانات شیشه‌ای صحبت خواهیم کرد و ویژگی‌های شگفت انگیزشان را بیان می‌کنیم. تا پایان این مطلب خواندنی همراه ما باشید.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

میگو شیشه‌ای

این سخت پوست کوچک که به عنوان میگوی ارواح نیز شناخته می‌شود، پوسته‌ای تقریباً نیمه شفاف دارد. در طبیعت، گونه‌های مختلفی از میگوی شیشه‌ای را می‌توان در برکه ها، دریاچه‌ها و نهر‌ها در شرق ایالات متحده از فلوریدا تا نیوجرسی یافت. این حیوان از نظر ظاهری آنقدر شفاف است که فقط در هنگام تولید مثل یا بعد از خوردن یک غذای رنگارنگ - که معمولاً گیاهی است – پوستش رنگی می‌شود و معمولاً هم سبز است. به طور شگفت انگیزی، میگوی شیشه‌ای می‌تواند شش روز بدون اکسیژن زنده بماند.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

قورباغه‌های شیشه‌ای

بیش از ۱۰۰ گونه از دوزیستان از خانواده Centrolenidae یا قورباغه‌های شیشه‌ای وجود دارد. پوست شکم بسیاری از این حیوانات بسیار شفاف است و اندام‌های داخلی آن‌ها به راحتی دیدخ می‌شود. رنگ اکثر آن‌ها از سبز روشن تا تیره متغیر است. این حیوانات که در جنگل‌های آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شوند، بیشتر درخت‌زی هستند و تمایل دارند در ارتفاعات بالای درختان روی آب زندگی کنند. آن‌ها پا‌های قدرتمندی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با یک پرش ۱۰ فوتی بپرند.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

پروانه شیشه‌ای

اگر طرح مات اطراف بال‌های شفاف پروانه شیشه‌ای نبود، بیننده ممکن بود بال‌هایی را که روی یک برگ یا گل نشسته است، نبیند. این ویژگی غیرمعمول به بال شیشه‌ای اجازه می‌دهد حتی در هنگام پرواز نیز استتار شود. پروانه‌های بال شیشه‌ای بالغ که در سراسر آمریکای مرکزی و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی یافت می‌شوند، اغلب فواصل زیادی را مهاجرت می‌کنند.

نر‌های این گونه به «لِک» (منطقه‌ای که برای نمایش معاشقه توسط حیوانات نر استفاده می‌شود) معروفند یا در گروه‌های بزرگ به منظور نمایش جفت گیری رقابتی جمع می‌شوند. شاید شکننده به نظر برسند، اما این پروانه‌ها می‌توانند تا ۴۰ برابر وزن خود را تحمل کنند.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

بارلی (ماهی بشکه ای، گوسفند دریایی، چشم خمره ای)

این ماهی غیر معمول در اعماق اقیانوس یافت می‌شود. گاهی اوقات به آن "ماهی شبح" هم می‌گویند، بدون شک به دلیل ظاهرش که پیشانی کاملا شفافی دارد. در سال ۲۰۰۹، محققان مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری چندین اکتشاف شگفت‌انگیز در مورد ماهی بشکه‌ای انجام دادند.

در حالی که قبلاً اعتقاد بر این بود که ماهی یک نگاه ثابت دارد که فقط به آن اجازه می‌دهد مستقیم به بالا نگاه کند، محققان دریافتند که چشم‌های ماهی بشکه‌ای می‌توانند بچرخند و در واقع در داخل سر شفاف آن قرار دارند. آن‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که به دلیل این انطباق منحصربه‌فرد، چشم می‌تواند در جهت‌های مختلف از جمله مستقیم به سمت بالا در هنگام شنا نگاه کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ماهی بشکه‌های طعمه موجود را تشخیص دهد.

از آنجایی که دانشمندان با استفاده از ROV‌ها (زهپاد یا زیردریایی هدایت پذیر) توانستند ماهی‌های بشکه‌ای را در محیط خود مطالعه کنند، همچنین دریافتند که این موجوداتِ اعماق دریا به لطف باله‌های مسطح وبزرگ خود می‌توانند تقریباً بدون حرکت در آب بمانند. این یکی دیگر از انطباق‌ها است که به ماهی‌های بشکه‌ای نسبت به طعمه خود برتری می‌دهد.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

اختاپوس شیشه‌ای

اختاپوس شیشه‌ای به قدری منحصر به فرد است که خانواده خودش Vitreledonellidae را از شگفتی‌ها اشباع می‌کند. اطلاعات کمی در مورد این موجود دریایی وجود دارد، اما می‌توان آن را در آب‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان یافت. به لطف پوست شفاف آن، که احتمالا برای فرار بهتر از شکارچیان تکامل یافته است، دانشمندان می‌دانند که لوب‌های بینایی آن دارای ساقه‌های عصب بینایی غیرعادی طولانی است، به این معنی که حس بینایی آن‌ها حاد است. قدرت بینایی شما باید بسیار خوب باشد تا بتوانید یکی از این موجودات شبح مانند را ببینید.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

ماهی یخی کروکودیل

این شکارچیان قطب جنوب غیرعادی هستند، زیرا ظاهر شفاف آن‌ها تا حد زیادی به دلیل خون تقریباً نامرئی آن‌ها است. آن‌ها تنها مهره داران شناخته شده در جهان هستند که خونشان سفید است و هموگلوبین؛ پروتئینی در خون که اکسیژن را حمل می‌کند ندارند. آن‌ها به لطف دمای زیر صفر اقیانوسی که در آن زندگی می‌کنند، بدون هموگلوبین زنده می‌مانند، زیرا آب سرد دارای سطح بسیار بالاتری از اکسیژن محلول نسبت به آب گرمتر است.

قلب بزرگتر و عروق خونی آبشش به آن‌ها برای داشتن حجم بیشتری از خون و استخراج اکسیژن کافی برای بقا کمک می‌کند. سازگاری منحصر به فرد آن‌ها دمای داخلی بدن آن‌ها را کاهش می‌دهد تا بتوانند در سرمای شدید اقیانوس جنوبی زنده بمانند.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

سوسک لاک پشتی

این سوسک قابل توجه کاملاً شفاف نیست، اما دارای لاکی است که تقریباً نامرئی است. هدف از پوسته بیرونی شفاف، فریب شکارچیان بالقوه است، زیرا علائمی را در پشت خود نشان می‌دهد که به عنوان یک هشدار عمل می‌کند. سوسک‌های لاک پشتی انواع مختلفی دارند و طرح زیر پوسته شفاف آن‌ها می‌تواند متمایز و زیبا باشد.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

سالپ (آب دزدک دریایی)

نباید با چتر دریایی اشتباه گرفته شود، سالپ‌ها (معروف به آب دزدک‌های دریایی) لوله‌هایی شفاف و شناور هستند. بدن ژلاتینی آن‌ها با انقباض و پمپاژ آب از طریق فیلتر‌های تغذیه داخلی شنا می‌کند و در حین حرکت از جلبک‌ها تغذیه می‌کند. تصور می‌شود که آن‌ها سریعترین موجود چند سلولی روی زمین هستند که هر ساعت ۱۰ درصد اندازه بدن خود را افزایش می‌دهند.

آن‌ها را می‌توان در هر جایی یافت، اما بیشتر در اقیانوس جنوبی یافت می‌شود. در طول روز، سالپ‌ها را می‌توان در حال تغذیه در سطح آب مشاهده کرد، در حالی که در شب برای پنهان شدن از دست شکارچیان به ته اقیانوس می‌روند.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

خیار دریایی شفاف

این خیار دریایی که توسط محققان با سرشماری حیات دریایی کشف شده است، به قدری شفاف است که دستگاه گوارش آن به راحتی دیده می‌شود. این خیار که در خلیج مکزیک در عمق ۲۷۵۰ متری (بیش از ۹۰۰۰ پا) کشف شد، یکی ازیافته‌های غیرمعمول کشف‌شده توسط سرشماری دریایی است که طی یک دوره ۱۰ ساله منتهی به سال ۲۰۱۰ انجام شد.

هنگامی که با این خیار مواجه شدیم. با سرعت حدود دو سانتی متر در دقیقه روی شاخک‌های متعدد خود به جلو می‌خزد و رسوبات غنی از ریزه‌ها را به داخل دهان خود می‌برد.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

ماهی مرکب شیشه‌ای

حدود ۶۰ گونه مختلف از ماهی مرکب شیشه‌ای وجود دارد که به این دلیل نامگذاری شده است که بسیاری از آن‌ها کاملاً شفاف به نظر می‌رسند. این شفافیت آن‌ها را از دید شکارچیان پنهان نگه می‌دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد با محیط اطراف خود ترکیب شوند. این امر به ویژه در اعماق اقیانوسی که در آن رشد می‌کنند بسیار مهم است. یکی از گونه‌ها، ماهی مرکب کاکادو، سازگاری‌های دیگری نیز دارد: به هنگام تهدید می‌تواند از شفاف بودن به رنگی شدن تغییر کند، بزرگ شود و در صورت لزوم خود را بی حرکت نگه دارد.

۱۱ حیوان شفاف شگفت انگیز با پوست شیشه‌ای(فرادید)

چتر دریایی

چتر دریایی شاید شناخته شده‌ترین موجودات شفاف از خانواده عروس دریایی باشند. بسیاری از چتر‌های دریایی شفاف هستند، این ویژگی آن‌ها را گهگاه خطرناک می‌کند، زیرا نیش‌های گاه مرگبار آن‌ها می‌تواند شناگرانی را که آمدن آن‌ها را نمی‌بینند شگفت زده کند. چتر‌های دریایی همچنین برخی از باستانی‌ترین موجودات روی زمین هستند و بدن شفافشان آن‌ها را در زمره زیباترین موجودات اقیانوس قرار می‌دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار