فشار برای لغو ممنوعیت کار امدادگران زن
کد خبر: ۲۶۸۳۲۰
تاریخ انتشار: 2023 January 15    -    ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
در جلسه ویژه سازمان ملل درباره وضعیت زنان افغان، نماینده این سازمان در امور افغانستان گفت که محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان و دختران وضع کرده، حقوق بنیادین بشر و وعده‌های طالبان پیش از رسیدن به قدرت را نقض می‌کند. سخنگوی طالبان در واکنش گفته است حکومت طالبان اجازه «اقدامات غیرشرعی در کشور» نمی‌دهد.
در جلسه ویژه سازمان ملل درباره وضعیت زنان افغان، نماینده این سازمان در امور افغانستان گفت که محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان و دختران وضع کرده، حقوق بنیادین بشر و وعده‌های طالبان پیش از رسیدن به قدرت را نقض می‌کند. سخنگوی طالبان در واکنش گفته است حکومت طالبان اجازه «اقدامات غیرشرعی در کشور» نمی‌دهد.
 
به نقل از شبکه خبری ای‌بی‌سی، روزا اوتانبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان تاکید کرد که سیاست های طالبان در قبال زنان، تاثیرات مخربی خواهد داشت، از جمله بر روند کمک‌های بشردوستانه بین المللی.
 
یازده عضو شورای امنیت سازمان ملل خواستار لغو فوری ممنوعیت تحصیل دختران افغان در مقطع متوسطه و ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران و زنان افغان شدند. آنها همچنین محدودیت‌های وضع شده بر حقوق انسانی زنان و آزادی آنها را محکوم کردند.
 
نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: در نتیجه محدودیت‌هایی که بر زنان شاغل در گروه‌های بشردوستانه وضع شده، روز پنجشنبه ۱۵ درصد از سازمان‌های غیردولتی فعالیت خود در افغانستان را متوقف کرده و ۶۸ درصد از آنها فعالیت‌شان را به شکل چشمگیری کاهش داده‌اند. کمک های بشردوستانه بدون زنان ادامه نخواهد یافت.
 
همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل را تحت فشار گذاشته تا قطعنامه‌ای را تصویب کند که از مقامات طالبان می‌خواهد ممنوعیت‌های کار برای زنان در سازمان‌های غیردولتی و تحصیل در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها را لغو کنند.
 
شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه به درخواست امارات و ژاپن و با هدف بررسی سیاست‌های طالبان در قبال زنان، تشکیل جلسه محرمانه داد.
 
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این جلسه گفت که با توجه به وخامت اوضاع، باید به اتفاق آرا قطعنامه‌ای برای محکوم کردن این ممنوعیت‌ها اتخاذ کرد و خواستار لغو فوری آن‌ها شد.
 
هنوز مشخص نیست که آیا همه اعضا از چنین اقدامی حمایت خواهند کرد یا خیر. تصویب این قطعنامه به ۹ رأی موافق و عدم وتوی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه یا آمریکا (اعضای دائم این شورا) نیاز دارد.
 
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان گفته است حکومت طالبان به آنچه «اقدامات غیرشرعی در کشور» خوانده اجازه نمی‌دهد.
 
در نشست روز جمعه شورای امنیت پشت درهای بسته برگزار شد، به گفته دیپلمات‌ها، آمریکا شورای امنیت سازمان ملل را تحت فشار قرار داده تا قطعنامه‌ای را تصویب کند که از طالبان خواسته شود ممنوعیت‌های کار برای زنان در سازمان‌های غیردولتی و تحصیل در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها را لغو نند.
 
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان گفته است حکومت طالبان اجازه «اقدامات غیرشرعی در کشور» را نمی‌دهد.
 
مجاهد در یک رشته توییت نوشته است «نگرانی‌های آنها را درک می‌کنیم. ولی امارت اسلامی تلاش میکن که تمام امور را در پرتو شریعت اسلامی تنظیم کند. زیرا روی احساس مسؤلیت در برابر دین و مردم خود نمی‌تواند به اقدامات غیرشرعی در کشور اجازه بدهد.»
 
او افزوده است «ایجاب می‌کند که سازمان‌های جهانی و کشورها، حالت کشور ما و خواست‌های دینی ملت ما را درک نمایند و موضوعات بشری همچنان کمک‌های انسانی را با مسائل سیاسی ربط ندهند. ما در تمام آن بخش‌ها آماده همکاری‌ هستیم که در تطابق با اصول دینی و ارزش‌های کشور ما قرار داشته باشد.»

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار