روش مقاوم‌سازی چوب در برابر موریانه
کد خبر: ۲۶۸۲۸۰
تاریخ انتشار: 2023 January 15    -    ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
چوب‌ها ممکن است مورد حمله حشرات و جانوران موذی و موریانه‌ها قرار گیرند. برای جلوگیری از لانه گزیدن این جانوران باید چوب به طور مداوم سم‌پاشی شود؛ اما برخی چوب‌ها به طور طبیعی در برابر حشرات و جانوران مقاوم‌تر هستند. در ادامه با این چوب‌ها آشنا می‌شویم. چوب سدر دارای مواد شیمیایی خاصی در ترکیبات خود است که آن را به دشمنی برای موریانه تبدیل کرده است.

چوب‌های ضد موریانه + ۴ روش مقاوم‌سازی چوب در برابر موریانه (فرارو)

چوب‌های ضد موریانه + ۴ روش مقاوم‌سازی چوب در برابر موریانه (فرارو)«تابناک با تو» -  چوب‌ها ممکن است مورد حمله حشرات و جانوران موذی و موریانه‌ها قرار گیرند. برای جلوگیری از لانه گزیدن این جانوران باید چوب به طور مداوم سم‌پاشی شود؛ اما برخی چوب‌ها به طور طبیعی در برابر حشرات و جانوران مقاوم‌تر هستند. در ادامه با این چوب‌ها آشنا می‌شویم.

کدام چوب‌ها در برابر موریانه مقاوم هستند؟

چوب به یکی از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون و وسایل زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. چوب را می‌توان ماده مقاومی دانست؛ زیرا از تراکم بالایی برخوردار است و در برابر ضربه و شکستگی مقاوم است.

از دیگر مزایای چوب می‌توان به مقاومت در برابر فساد اشاره کرد. بااین‌حال ممکن است چوب‌ها دچار قارچ‌ها بشوند. همچنین چوب‌ها مورد حمله حشرات و جانوران موذی قرار می‌گیرند.

برای جلوگیری از لانه گزیدن این جانوران باید چوب به طور مداوم سم‌پاشی شود؛ اما برخی چوب‌ها به طور طبیعی در برابر حشرات و جانوران مقاوم‌تر هستند. در ادامه با این چوب‌ها آشنا می‌شویم.

چوب‌های مقاوم در برابر موریانه

نئوپان

نئوپان یا تخته OSB یکی از چوب‌هایی است که در برابر نفوذ موریانه‌ها مقاوم است. برای ساخت تخته‌های نئوپان از چیپس چوب و چسب‌های مخصوص یا سیمان استفاده می‌شود.

برای چسباندن چیپس‌های چوب به یکدیگر لازم است که چسب به تمام قطعات چوبی نفوذ کند. نفوذ کردن چسب در تمام تخته باعث می‌شود تا امکان نفوذ حشرات و جانوران موذی به درون تخته وجود نداشته باشد.

همچنین وجود مواد شیمیایی در تخته باعث می‌شود تا طعم سلولز چوب از بین برود و دیگر برای موریانه‌ها جذاب نباشد.

چوب‌های دیگری مانند سرو، سکویا و... در طبیعت وجود دارد که در برابر نفوذ موریانه‌ها مقاوم هستند؛ اما جالب است بدانید که براثر انجام برخی عملیات می‌توان چوب را نسبت به نفوذ موریانه مقاوم کرد.

چوب سدر

چوب سدر دارای مواد شیمیایی خاصی در ترکیبات خود است که آن را به دشمنی برای موریانه تبدیل کرده است.

چوب سدر برای موریانه‌ها سمی است به همین خاطر برای ساخت خانه تقاضای زیادی دارد. از چوب سدر می‌توان برای ساخت تخت، مبلمان و کابینت استفاده کرد؛ اما کاربرد اصلی چوب سدر در تخته‌های سه‌لایی است.

از تخته‌ها برای ساخت وسایل مختلف و طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. استفاده از تخته‌ها باعث می‌شود تا تمام وسایل ساخته‌شده در برابر حمله موریانه‌ها مصون باشند.

ساج

چوب ساج یکی از چوب‌های مقاوم است که در برابر تغییرات آب‌وهوا واکنش نشان نمی‌دهد. مقاومت چوب ساج یکی از دلایل محبوبیت آن است.

از چوب ساج بیشتر برای ساخت روکش‌های قایق، میز، صندلی و دیوار‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا ساج بسیار مقاوم، فشرده و روغنی است. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا ساج یک چوب در برابر تغییرات دما و نفوذ حشرات و جانوران موذی آسیب نبیند.

به دلیل به ترکیبات شیمیایی خاص، موریانه‌ها نمی‌توانند وارد بافت چوب شوند و به آن آسیب بزنند. اگر از چوب ساج برای روکش کردن تمام وسایل چوبی موجود در محل استفاده کنید تا حد زیادی از ورود و نفوذ موریانه‌ها جلوگیری می‌شود.

بامبو

چوب‌های ضد موریانه + ۴ روش مقاوم‌سازی چوب در برابر موریانه (فرارو)

بامبو یکی از چوب‌های تجدیدپذیر است که به‌تازگی از آن برای وسایل چوبی آشپزخانه، مبلمان و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. علی‌رغم اینکه بامبو علف است، چوب محکمی دارد.

امروزه از چوب بامبو برای ساخت ظروف چوبی استفاده می‌شود. همچنین برخی ظروف یک‌بارمصرف موجود در بازار از بامبو تشکیل‌شده‌اند و برای طبیعت بی‌خطر هستند. یکی دیگر از کاربرد‌های بامبو ساخت دیوار و پارتیشن‌های چوبی است.

بامبو به‌خاطر مقاومت بالایی که دارد مانع از نفوذ موریانه‌ها می‌شود. مقاومت بامبو در برابر حمله موریانه باعث محبوبیت بیشتر آن در ساخت وسایل خانگی می‌شود.

مقاوم‌سازی چوب در برابر موریانه

۱- یکی از عملیات مقاوم‌سازی چوب در برابر موریانه‌ها، اشباع کردن یا تحت‌فشار قرار دادن چوب است. چوب اشباع‌شده، یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در صنایع ساخت‌وساز است. برای ساخت این چوب، چوب خام اولیه را در محفظه مملو از مواد نگهدارنده قرار می‌دهند. سپس با استفاده از فشار این مواد را به بافت چوب وارد می‌کنند. عملیات اشباع باعث می‌شود تا چوب در برابر آب، کپک‌زدگی، جانوران موذی مقاومت بیشتری داشته باشد. پس از انجام اشباع چوب، باید چوب را با روش‌های طبیعی یا کوره خشک کرد تا قابل‌استفاده شود.
۲- تخته‌های سه لا از چسبیدن چندلایه چوب متفاوت یا یکسان تشکیل می‌شود. معمولاً یک چوب یا تمامی چوب‌های تخته در معرض فشار قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که حتی اشباع کردن یک‌لایه از تخته باعث می‌شود که موریانه به آن نفوذ نکند؛ زیرا طعم چوب از بین می‌رود و موریانه نمی‌تواند سلولز موردنیاز خود را از آن تهیه کند.
۳- یکی دیگر از راه‌های مقابله کردن با موریانه‌ها استفاده از قسمت مرکزی بافت درخت است. چوبی که در مرکزی‌ترین قسمت درخت قرار می‌گیرد قلب چوب نام دارد. قلب چوب نسبت به سایر قسمت‌های چوبی درخت، از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. مقاومت بالای قلب چوب باعث می‌شود تا چوب در برابر آسیب‌های آب، کپک‌ها و جانوران موذی مصون بماند. معمولاً برای ساخت خانه، کشتی و سایر سازه‌های مهم از قسمت مرکزی چوب استفاده می‌شود.
۴- به‌عنوان آخرین روش می‌توان سم‌پاشی را پیشنهاد کرد. اگر چوب از ابتدای قطع شدن سالم باشد و به‌درستی خشک شود، فاقد هرگونه جانور موذی و موریانه است. پس لازم است که پس از خرید چوب، تمام قسمت‌های آن را به سم مخصوص موریانه آغشته کنید. سم‌پاشی باعث می‌شود موریانه به چوب نزدیک نشود و از آن تغذیه نکند.

کلام آخر

فارغ از تمام روش‌های دور کردن موریانه‌ها، پیشگیری از و کنترل کردن چوب‌ها نقش به سزایی در از بین بردن موریانه دارد. بهتر است به‌صورت دوره‌ای چوب‌ها را چک کنید. اگر در اطراف چوب مورچه سفید، خاک چوب می‌بینید یا صدای خورده شدن می‌شنوید به وجود موریانه شک کنید. پس از پیدا کردن موریانه لازم است که سم‌پاشی و از بین بردن چوب‌های تخریب‌شده را انجام دهید.

منبع: فرارو

برچسب ها: چوب ، خانه ، بامبو ، موریانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار