۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند
کد خبر: ۲۶۷۹۵۵
تاریخ انتشار: 2023 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
«خانه خاندان ابراهیمی» در امارات متحده عربی یکی از پروژه‌های مهمی است که انتظار می‌رود در سال جدید میلادی افتتاح شود. تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت امارات متحده عربی را مسلمانان تشکیل می‌دهند، اما در مجتمع جدید بین ادیان ابوظبی به نام خانه خاندان ابراهیمی سه دین ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهندتابناک باتو ــ سال ۲۰۲۳ در کنار تحولاتی که در عرصه‌های مختلف خواهد داشت، در زمینه معماری نیز به‌عنوان یکی از سال‌هایی با اتفاق‌های مهم پیش‌بینی شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، افزون بر اینکه تکمیل پروژه‌های ساختمانی اغلب سال‌ها طول می‌کشد، تاخیرهای ناشی از کووید-۱۹ نیز سبب تاخیر در افتتاح بناهای مهم شده است. با این وجود، سال ۲۰۲۳ نوید سالی با افتتاحیه‌های جدید و قابل‌توجه را می‌دهد. در اینجا به ۹ پروژه معماری مهم که کشورهای مختلف منتظرند تا افتتاح شود، اشاره می‌شود.

۱: خانه خاندان ابراهیمی، ابوظبی، امارات متحده عربی

تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت امارات متحده عربی را مسلمانان تشکیل می‌دهند، اما در مجتمع جدید بین ادیان ابوظبی به نام خانه خاندان ابراهیمی (Abrahamic Family House)، سه دین ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

طراحی این بنا را یک شرکت معماری غنایی – بریتانیایی برعهده داشته و تلاش کرده به اشتراکات مذهبی این ادیان الهی توجه کند، هرچند که هر یک از سه ساختمان اصلی عظیم و سفیدرنگ از ویژگی‌های خاص خودشان نیز برخوردارند.

این مجموعه علاوه بر ارائه مکانی برای عبادت، قرار است کارکرد تشویق به گفت‌وگو و تبادل فرهنگی نیز داشته باشد. به گفته معماران این بنا، برای این منظور، فضای اختصاصی در نظر گرفته شده است که «همه افراد با دیدگاه‌های مختلف بتوانند با حسن نیت به‌عنوان یک واحد گرد هم آیند».

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۲: نوردو، کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ از طرف یونسکو به‌عنوان پایتخت جهانی معماری برای سال ۲۰۲۳ تعیین شده است. پایتخت دانمارک مملو از نمونه‌هایی از طراحی پایدار است که در میان آن‌ها می‌توان به توسعه نوردهاون (یا بندر شمالی) اشاره کرد. این محدوده که زمانی صنعتی بود، اکنون به یک منطقه هوشمند مناسب برای عابران پیاده با منابع انرژی سبز تبدیل شده است.

حالا نوردو نیز به‌عنوان نماد تحولی در این منطقه در حال وقوع است. این ساختمان با نمای آجر قرمزی که نشانه افتخار به گذشته صنعتی منطقه است، با در بر گرفتن باغ‌ بزرگ و تراس روی پشت‌بام ساختمان ۱۱۵ خانه‌ای، به ساکنان نوید زندگی در شبه‌جزیره‌ای با دسترسی آسان به رستوران‌ها، مراکز خرید و فضاهای عمومی را می‌دهد.

۳: مرکز فرهنگی لولا مورا، سن سالوادور د جوجوی، آرژانتین

سزار پلی، معمار فقید آرژانتینی، ممکن است بیشتر به‌دلیل ساخت آسمان‌خراش‌های شاخصی مانند برج‌های پتروناس در کوالالامپور و مرکز مالی جهانی نیویورک شناخته شود، اما اولین پروژه جدید شرکت او در آمریکای جنوبی که از سال ۲۰۱۸ کلید خورده، یک کار کاملا متفاوت است.

مرکز فرهنگی لولا مورا که در جنگلی مشرف بر شهر سن سالوادور د جوجوی (در شمال غربی آرژانتین) قرار دارد، نام خود را از مجسمه‌سازی که یکی از هنرمندان زن پیشگام در اوایل قرن بیستم بوده، گرفته است.

این مرکز فرهنگی علاوه بر منتخبی از آثار لولا مورا، دارای رستوران، کتابخانه و آتلیه برای بازدید هنرمندان خواهد بود. این ساختمان قرار است معیارهای محیط زیستی در زمینه استفاده از انرژی را رعایت کند و ممکن است از آن هم فراتر رود؛ به گفته برخی متخصصان، قرار است با کمک توربین‌های بادی در محل و تولید انرژی خورشیدی، این مرکز ۲۰ درصد بیشتر از مصرف انرژی خود تولید کند.

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۴: کتابخانه ملی اسرائیل

کتابخانه ملی اسرائیل که شامل آرشیو وسیعی از کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و عکس‌های تاریخی است، در حال نقل مکان به ساختمان کاملا جدیدی در کنار مجلس این کشور است.

حجم فوقانی متمایز این ساختمان طوری طراحی شده است که اشاره‌ای به تاریخ اورشلیم داشته باشد. داخل این بنا نیز امکاناتی از جمله سالن اجتماعات، مرکز جوانان و فضاهای مختلف نمایشگاهی در اطراف یک سالن مطالعه عظیم قرار گرفته است.

ساخت این بنا را یک شرکت معماری سوئیسی برعهده گرفته است. در طراحی این ساختمان تلاش شده است ارزش‌هایی مانند نور کافی و همچنین در دسترس بودن برای همگان منعکس شود، از این رو، یک نورگیر دایره‌ای سر به فلک‌کشیده برای حاضران در سالن تعبیه شده و ویترین‌هایی نیز برای نمایش اقلام کتابخانه برای رهگذران تدارک دیده شده است.

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۵: مردکا ۱۱۸، کوالالامپور، مالزی

برج مردکا ۱۱۸ (Merdeka 118) با بیش از دو هزار و ۲۲۷ فوت ارتفاع اکنون دومین ساختمان بلند جهان پس از برج خلیفه دبی است. این سازه عظیم همچنین یکی از چهار آسمانخراشی است که در جهان مورد استفاده‌های مختلف قرار می‌گیرند.

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

در ساخت این پروژه، از صفحات شیشه‌ای مثلثی استفاده شده است. در به‌کارگیری این صفحات در نمای ساختمان از الگوهای موجود در هنر و صنایع دستی مالزی الهام گرفته شده است. این ساختمان که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تکمیل و مرکز خرید گسترده طبقه همکف آن افتتاح شود، از سالن تئاتر با ۱۰۰۰ صندلی، دفاتر کاری، هتل و مرتفع‌ترین تراس برای تماشای جنوب شرقی آسیا برخوردار است.

۶: مقصد کرنشاو، لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا

زمانی که بخش جدیدی از یک خط مترو لس‌آنجلس این تهدید را به وجود آورد که بلوار کرنشاو را به دو قسمت تقسیم می‌کند، مردم محلی این فرصت را پیدا کردند تا برای زیرساخت‌های جدید در منطقه‌ای که مدت‌ها از سرمایه‌گذاری کم رنج می‌برد، تلاش کنند.

ابتکار عمل ۱۰۰ میلیون دلاری دولتی-خصوصی «مقصد کرنشاو» (Destination Crenshaw)، امیدوار است دقیقا همان کاری را انجام دهد که نامش نشان می‌دهد: تبدیل منطقه کرنشاو به یک مقصد نه فقط یک گذرگاه.

این راهرو فرهنگی ۱.۳ مایلی دارای گذرگاه‌های عابر پیاده، ۱۰ پارک عمومی جدید، مبلمان خیابانی و بیش از ۱۰۰ اثر هنری خواهد بود که هنر و فرهنگ سیاه‌پوستان را بازتاب می‌دهد. تمام بخش‌های مرتبط با این پروژه، تا پایان سال ۲۰۲۳ تکمیل نخواهد شد، اما انتظار می‌رود که چندین بخش اصلی تا پاییز افتتاح شوند.

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۷: ساختمان اول ای‌ام‌آراف، سیدنی، استرالیا

ساختمان اول ای‌ام‌آراف (AMRF First Building) به‌عنوان یک طرح پر از نور که از حرکت آب الهام گرفته، یک تحول بزرگ شهری است که در سیدنی در حال انجام است.

مقام‌های استرالیا امیدوارند منطقه‌ای که این ساختمان در آن قرار می‌گیرد و به آن آئروتروپلیس وسترن سیدنی می‌گویند، بتواند به یک مرکز اقتصادی برای علم، فناوری و صنایع خلاق تبدیل شود و در سه دهه آینده، بیش از ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند.

با توجه به اینکه منطقه‌ فرودگاهی مورد نظر مسئولان سیدنی تا سال ۲۰۲۶ افتتاح نمی‌شود، آن‌ها تصمیم دارند این ایده را اجرایی کنند که هر شهر جدید با یک ساختمان شروع می‌شود، بنابراین اولین ساختار آئروتروپلیس که ساختمان اولیه مرکز تحقیقات تولید پیشرفته (AMRF) نامگذاری شده،‌ قرار است در اواخر سال ۲۰۲۳ تکمیل و افتتاح شود.

 

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۸: فرودگاه بین‌المللی کمپگودا، بنگالورو، هند

بنگالورو به‌عنوان سومین شهر پرجمعیت هند قرار است از توسعه فرودگاهی خود استقبال کند و ترمینال ۲ فرودگاه بین‌المللی کمپگودا (Kempegowda) را با مساحت ۲.۷ میلیون فوت مربع در اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار دهد. این پروژه ظرفیت بازدیدکنندگان سالانه فرودگاه را به میزان ۲۵ میلیون نفر افزایش می‌دهد و در نهایت پس از تکمیل فاز دوم آن به ۴۰ میلیون نفر می‌رسد.

فرودگاه‌های سرسبزی مانند چانگی سنگاپور انتظارها را در مورد اینکه ساختمان‌های ترمینال چگونه می‌توانند ظاهری جذاب داشته باشند، بالا برده است و از این رو، شرکت معماری سازنده فرودگاه کمپگودا، رویکرد مشابهی اتخاذ کرده است. در طراحی این بنا از طبیعت الهام گرفته شده و به همین دلیل، آن را «پایانه در یک باغ» نامیده‌اند. این فضا، مجموعه‌ای از ساختمان‌های به هم پیوسته است که با گیاهان، آلاچیق‌های بامبوپوش، آبشارهای سرپوشیده و چوب خیزران احاطه شده‌اند.

۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهند

۹: موزه بزرگ مصر، جیزه، مصر

موزه بزرگ مصر با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار، برخی از گرانبهاترین اشیای تاریخ بشر را در خود جای داده است. با اینکه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر برای تایید نهایی اینکه در نهایت این ساختمان در سال ۲۰۲۳ افتتاح می‌شود یا نه پاسخی نداده‌اند، نشانه‌های امیدوارکننده زیادی وجود دارد که این اتفاق خواهد افتاد.

این سازه ۵.۲ میلیون فوت مربعی که معماران مستقر در دوبلین آن را طراحی کرده‌اند، دارای فضاهای نمایشگاهی، یک مرکز حفاظتی و یک دهلیز بلند است که می‌تواند مجسمه عظیم رامسس دوم را در خود جای دهد. فرم‌های مثلثی به کار گرفته‌شده در ساخت این موزه که در سرتاسر ساختمان جریان دارند، یادآور اهرام ثلاثه است.


۹ بنای مهم در سال ۲۰۲۳ به جهان شکل تازه‌ای می‌دهندمنبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار