برنزه کردن پوست و عوارض آن
کد خبر: ۲۶۷۷
تاریخ انتشار: 2015 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
واژه برنزه کردن TANNING از اروپا نشات مي گيرد و بيشتر در زنان جوان اروپايي که رنگ بسيار روشني داشتند استفاده مي شد.طي قرن بيستم با گسترش روند شهر نشيني و کار در محيط هاي بسته، روند استفاده از روش هايي براي جبران کمبود دريافت آفتاب طي روز در جوامع شکل گرفت.

يکي از اين عادات، حمام آفتاب بود که افراد براي مدت ها و بدون استفاده از هر گونه محافظي در جلوي آفتاب به استراحت مي پرداختند تا نياز بدن به ويتامين D را تأمين کند که بعدها اين پديده به يک عادت در بين افراد مرفه تبديل گرديد و اين تغيير رنگ در اثر آفتاب سوختگي به يک نماد از قدرت تبديل شد.

75 درصد افرادي که قبل از 30 سالگي از سولاريوم استفاده مي کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار مي‌گيرند.

نزديک به يک دهه است که برنزه‌ کردن ، به يکي از ملاک‌هاي زيبايي بين افراد جامعه، به خصوص بانوان، تبديل شده است و افراد براي دستيابي به آن، حتي سلامت خود را هم قرباني مي‌کنند بدون آنکه اطلاع دقيقي از عوارض اين کار داشته باشند…

با وجود ممنوع اعلام شدن استفاده از سولاريم، هنوز مراکزي در تهران و شهرهاي ديگر وجود دارند که از اين دستگاه استفاده مي‌کنند. آفتاب گرفتن در سواحل شمالي و جنوبي کشور و استخرهاي روباز هم به امري طبيعي بدل شده است.

سولاريوم، دستگاهي براي برنزه ‌کردن پوست است که چند سالي است وارد کشور ما شده و در همين مدت کم طرفداران پر و پا قرصي را پيدا کرده است.

در حقيقت اتاقک سولاريوم از يک تشک خورشيدي تشکيل شده است که در آن لامپ‌هاي اشعه ماوراي بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پايين، اشعه به بدن تابيده مي‌شود.

دستگاه‌هاي سولاريوم از عوامل شايع ابتلا به سرطان پوست است و به اندازه آرسنيک و گاز خردل کشنده مي باشد.

20 مطالعه مختلف آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهاني، درباره سولاريوم نشان مي‌دهد که 75 درصد افرادي که قبل از 30 سالگي از سولاريوم استفاده مي کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار مي‌گيرند.

برخي افراد تصور مي‌کنند استفاده از دستگاه سولاريوم مضرات نور خورشيد را ندارد و اقدام به استفاده از آن مي‌کنند؛ اين در حالي است که دستگاه برنزه‌ کردن پوست مانند نور خورشيد براي پوست مضر است و زمينه ابتلا به سرطان‌هاي پوست و نوع خطرناک آن که به ملانوما معروف است را فراهم مي‌کند. ملانوما در اثر تماس‌هاي مکرر با اشعه ماوراي بنفش خورشيد، يا در اثر مواجه‌ شدن با اين اشعه در دستگاه‌هاي سولاريوم، اتفاق مي‌افتد.

همچنين استفاده از سولاريوم به قرمز شدن پوست، سوختگي‌هاي پوستي، آسيب‌هاي عروقي، اختلال ايمني و عوارض چشمي مانند آسيب قرنيه، شبکيه، ملتحمه و حتي سرطان مي‌انجامد. اين آمار در حالي است که بيشتر مشتريان از عينک‌هاي ايمني استفاده مي‌کنند، اما بازهم گرفتار عوارض آن مي‌شوند.

براساس جديدترين مطالعات علمي که در مجله JAm Acad Dermatol چاپ شده است افرادي که از دستگاه هاي برنزه کننده پوست استفاده مي کنند در سنين بسيار پائين تري مبتلا به سرطان سلول بازال Bcc مي گردند و براساس اين مطالعه شانس مطالعه سرطان پوست در زنان استفاده کننده از اين روش ها بيشتر بوده است و در نهايت براي سياستگذاران سلامت ،پيشنهاد کرده است مداخلات مؤثر و کارآمدي را براي اصلاح عادات و آموزش افراد در مورد عوارض برنزه کردن در پيش گيرند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشورمان، استفاده از دستگاه‌هاي برنزه کننده بدن (سولاريوم) را ممنوع اعلام کرده است.
سازمان بهداشت جهاني نيز به دليل عوارض ناخوشايند سولاريوم، قوانيني براي کنترل اين پديده تعيين کرده و به چند گروه درباره برنزه ‌کردن پوستشان هشدار داده است :

* اين هشدارها ابتدا متوجه افرادي است که موهاي بور و چشم‌هاي روشن دارند و اشعه ماوراي بنفش، به پوست آنها بيشتر از بقيه آسيب مي‌‌رساند.

* دومين گروه، افراد زير 18 سال هستند که نبايد از دستگاه‌هاي سولاريوم استفاده کنند يا حمام آفتاب بگيرند.

منبع: آریا
* کساني که کک و مک و خال‌هاي زياد، زخم‌هاي پوستي يا سابقه‌ آفتاب سوختگي در بچگي و در هر مرحله‌اي از زندگيشان داشته‌اند، نبايد با استفاده ازسولاريوم يا نور آفتاب پوستشان را برنزه کنند.

* افرادي که داروي خاصي مصرف مي‌کنند، بايد قبل از برنزه ‌کردن پوست، با پزشک معالج‌شان مشورت کنند.

* همچنين سازمان بهداشت جهاني به خانم ها توصيه کرده است که در هنگام برنزه‌ کردن از لوازم آرايشي استفاده نکنند، زيرا ممکن است اشعه‌ ماوراي بنفش برايشان ايجاد حساسيت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار