درباره قند تلخ چه می دانید؟
کد خبر: ۲۶۶۹
تاریخ انتشار: 2015 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می‎کند و البته تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده اما گمان می‎رود که زمینه‌ی مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی هم‌چون چاقی و بی‎تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.

به‌طور کلی دیابت می‎تواند خطر بیماری‎های صعب‎العلاجی مثل سرطان را در شخص افزایش دهد(اگر قندخون کنترل نشود)، دیابت می‎تواند همه قسمت‎های بدن را درگیر کند، یعنی اعصاب و روان، قلب، کلیه، چشم و ... در برخی افراد دیده شده که ناشنوایی هم داده است. همه‌ی این موارد بر اثر قند خون بالا اتفاق می‎افتند.

بر اساس تحقیقات 4 سال گذشته، میزان فراگیری دیابت در کشور حدود 8.7 درصد گزارش شده است.

گسترش سریع شهرنشینی و کم‌تحرکی شهروندان و تغذیه‌ی پرکالری از مهم‌ترین علل بروز چنین شرایطی در کشوراست.

در این‌باره دکتر «نصرالله مرادی‎فر» متخصص قلب و عروق به ایسنا گفت: بیماری قند یا دیابت یکی از ریسک‌ فاکتورها و خطر عمده‌ی بیماری‎های قلبی و عروقی است.

وی ادامه داد: در دیابت سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش یافته و از این‌رو میزان قند خون افزایش می‎یابد.

مرادی‎فر خاطرنشان کرد: پرادراری، پرخوری، پرنوشی، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علائم اولیه و شایع بیماری دیابت است به گونه‎ای که بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری متوجه می‎شوند که چندین سال دیابت داشته‎اند و یا دچار عوارض بیماری شده‎اند.

این متخصص قلب و عروق با بیان این‌که این بیماری به چشم‎ها نیز آسیب می‎رساند، اظهار کرد: آسیب به قلب صدمه سکته‎های بی‎درد می‎دهد، نوروپاتی(آسیب اعصاب) از دیگر عوارض دیابت است هم‌چنین این بیماری زخم‎های عجیب و غریب در پا ایجاد می‎کند و این زخم‎ها عمیق می‎شوند تا جایی که پای بیمار کاملاً صدمه می‎بیند و پزشک برای درمان فرد مجبور به قطع آن است.

وی با بیان این‌که دیابت باعث ایجاد بیماری کلیوی می‎شود که آغاز آن با افزایش دفع پروتئین در ادرار است که شخص دیابتی باید این مسأله را به عنوان یک عامل مهم در نظر داشته باشد، تصریح کرد: چنانچه دفع پروتئین ادامه یابد، منجر به نفروپاتی و نارسایی کلیه می‎شود که فرد برای ادامه زندگی مجبور به دیالیز است.

مرادی‎فر یادآور شد: علاوه‌بر عوارض اصلی در دیابت، یک سری از عوارض دیگر مانند افسردگی، ناتوانی جنسی خصوصاً در مردان، بالا رفتن خطر عفونت‎های زنانه در خانم‎ها را می‎توان نام برد.

وی ادامه داد: افرادی که سابقه‌ی ابتلاء به دیابت را در خانواده دارند باید هر سال آزمایش قند خون بدهند و به محض تشخیص این بیماری به کنترل آن با رژیم غذایی، ورزش و دارو بپردازند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: با انجام آزمایش خون و اندازه‎گیری قند خون ناشتا(FBS) می‎توان متوجه دیابت شد، هم‌اکنون سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اگر میزان قند خون ناشتا برابر 100 یا بیشتر باشد، یعنی فرد به دیابت مبتلاست و باید سبک زندگی خود را تغییر دهد.

مرادی‎فر با تأکید بر این‌که با انجام راه‎های پیشگیری فوق‎الذکر، افراد می‎توانند سن ابتلا به بیماری‎های قلب و عروق را 15 سال به تأخیر بیندازند، خاطرنشان کرد: نیاز است پیشگیری از دیابت با رژیم غذایی صحیح، اجتناب از مصرف قندهای ساده و هیدروکربن‎ها و انجام فعالیت‌های ورزشی به مدت یک ساعت صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از دیابت باید افراد عادی علاوه‌بر داشتن رژیم غذایی صحیح روزی نیم ساعت ورزش کنند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار