۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال
کد خبر: ۲۶۶۲۵۲
تاریخ انتشار: 2022 December 26    -    ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
ممکن است مواد غذایی تند را دوست داشته باشید، اما اگر معده و روده‌تان و در مجموع دستگاه گوارشی‌تان وضعیت قوی‌ای ندارد بهتر است از خوردن غذا‌های تند خودداری ورزید، زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده آن می‌توانند منجر به بروز اسهال شوند. اگر یک دوره مسمومیت غذایی یا آنفولانزا را تجربه کرده‌اید احتمالا تمام روز یا چندین روز را در توالت گذرانده‌اید.

۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال

۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال (فرارو)«تابناک با تو» - ممکن است مواد غذایی تند را دوست داشته باشید، اما اگر معده و روده‌تان و در مجموع دستگاه گوارشی‌تان وضعیت قوی‌ای ندارد بهتر است از خوردن غذا‌های تند خودداری ورزید، زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده آن می‌توانند منجر به بروز اسهال شوند.

اگر یک دوره مسمومیت غذایی یا آنفولانزا را تجربه کرده‌اید احتمالا تمام روز یا چندین روز را در توالت سپری کرده‌اید. با این وجود، آیا غیر از خوردن غذای فاسد یا بیماری علل دیگری نیز برای اسهال وجود دارند؟

از آنجایی که رژیم غذایی شما نقش مهمی در عملکرد‌های گوارشی ایفا می‌کند ممکن است بخواهید از مواد غذایی خاصی که می‌توانند منجر به ناراحتی گوارشی شوند اجتناب ورزید.


در ادامه به فهرستی از مواد غذایی اشاره می‌شود که می‌توانند باعث بروز اسهال شوند:

۱-لبنیات

نتیجه نظرسنجی‌ای در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که حدود ۴۴ درصد از شهروندان کانادایی به‌عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند وضعیتی که در آن فرد برای هضم محصولات لبنی مشکل دارد.

وضعیت افراد متفاوت از یکدیگر است، اما اگر رابطه‌ای بین مصرف لبنیات و ابتلا به اسهال پیدا کرده‌اید، بهتر است تا حد امکان از مصرف این ماده غذایی محرک و مُسهل خودداری ورزید.

۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال (فرارو)

۲-مواد غذایی تند

ممکن است مواد غذایی تند را دوست داشته باشید، اما اگر معده و روده‌تان و در مجموع دستگاه گوارشی‌تان وضعیت قوی‌ای ندارد بهتر است از خوردن غذا‌های تند خودداری ورزید، زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده آن می‌توانند منجر به بروز اسهال شوند. فلفل‌ها حاوی کپسایسین هستند عنصری که به غذای تند گرما می‌دهد، اما می‌تواند پوشش معده را نیز تحریک کند.

هنگامی که سوزشی که کپسایسین ایجاد می‌کند را حس می‌کنید بدن شما تلاش می‌کند تا محرک را در اسرع وقت حذف کند و زمان کمتری را در روده کوچک شما بگذراند جایی که بدن‌تان معمولا مایعات اضافی را جذب می‌کند.

از آنجایی که بدن انسان در از بین بردن مواد محرک کارآمد است مدفوعی که پس از خوردن غذای تند خارج می‌شود رطوبت بیش‌تری نسبت به میانگین حرکات روده دارد.

۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال (فرارو)

۳-مواد غذایی سرشار از فیبر نامحلول

شما در رژیم غذایی خود به فیبر نیاز دارید تا همه چیز را در حال حرکت نگه دارید و ممکن است شنیده باشید که خوردن مواد غذایی با فیبر بالا می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. در حالی که فیبر محلول شما را منظم نگه می‌دارد، زیرا آب را جذب کرده و روند هضم را کُند می‌نماید با این وجود، فیبر نامحلول مایعات را از بدن شما به دستگاه گوارش‌تان کشیده و سرعت هضم را افزایش می‌دهد.

اگر به یبوست دچار شده‌اید فیبر نامحلول مفید است، زیرا باعث حرکت همه چیز می‌شود. با این وجود، فرض کنید اگر به یبوست مبتلا نیستید و کماکان مواد غذایی سرشار از فیبر نامحلول مانند کلم و هویج می‌خورید در آن صورت دستگاه گوارش‌تان بسیار سریع حرکت می‌کند تا غذا را به اندازه کافی هضم کرده و مایعات را دوباره جذب کند و همین امر منجر به بروز اسهال می‌شود.

۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال (فرارو)

۴-مواد غذایی با فروکتوز بالا

اگرچه میوه بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم است، اما مقدار بیش از حد فروکتوز قند طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند با عوارض جانبی ناگوار اسهال همراه باشد. فروکتوز به عنوان یک ماده غذایی با FODMAP بالا (الیگوساکارید‌های قابل تخمیر، دی ساکاریدها، پلی ساکارید‌ها و پلی اُل‌ها) نوعی کربوهیدرات است که هضم آن دشوار می‌باشد. سیب، قارچ، مارچوبه و عسل نمونه‌هایی از مواد با FODMAP بالا هستند.

هضم غذا‌های با FODMAP بالا برای بدن شما چالش برانگیزتر است، زیرا آب بیش‌تری جذب می‌کنند که می‌تواند باعث ناراحتی معده شود و منجر به ایجاد گاز، نفخ و اسهال خواهد شد.

۵-غذا‌های سرخ شده و پرچرب

غذا‌های سرخ شده یا پرچرب اغلب باعث مشکلات گوارشی می‌شوند. اگرچه بدن شما می‌تواند مقادیر کمی از غذا‌های چرب را به راحتی پردازش کند محتوای چربی اضافی موجود در غذا به خوبی در دستگاه گوارش‌تان جذب نمی‌شود و اغلب منجر به اسهال می‌شود. چربی‌ای که جذب نمی‌شود به روده بزرگ رفته تا به اسید‌های چرب تجزیه شود. با این وجود، در طول این روند روده بزرگ شما مایعات را به عنوان بخشی از فرآیند ترشح می‌کند و ممکن است اسهال رخ دهد.

۵ ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال (فرارو)

بهترین کار این است که بدانید برخی از مواد غذایی چگونه بر عملکرد گوارشی شما تاثیر می‌گذارند. توجه داشته باشید که کدام مواد غذایی باعث بروز اسهال در شما می‌شوند تا بتوانید در آینده از آن اجتناب ورزید.

منبع: فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار