حکم ترساندن زنان چادری از راه رفتن در خیابان!
کد خبر: ۲۶۶۲۳۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2022 December 23    -    ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کسانی که در اغتشاشات، به گونه‌ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش‌سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها که منجر به آن شد مردم از باز کردنِ مغازه‌ها و خانم‌های چادری از راه رفتن در خیابان ترسیدند؛ همۀ آنهایی که در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می‌آیند.

 آیت الله محسن اراکی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه به سوالی پیرامون حکم اغتشاشگران و کسانی که اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی انجام دادند، پاسخ داد که بدین شرح است

 

 
 

سوال: اشخاصی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند و اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی صورت دادند، حکمشان چیست؟

پاسخ:

اولاً: کسانی که در اغتشاشات، به گونه‌ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش‌سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها که منجر به آن شد مردم از باز کردنِ مغازه‌ها و خانم‌های چادری از راه رفتن در خیابان ترسیدند؛ همۀ آنهایی که در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می‌آیند.

این سه عنوان بر آنها مترتب می‌شود: «افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «بغی».

باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام می‌کند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم (ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است حتی اگر کسی را نکشد، حتی اگر مستقیماً مرتکب جرمی نشود. همین که اقدام عملی برای براندازی بکند، حکم بغی را دارد.

ثانیاً: کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود نه تنها کسی که مستقیماً اقدام به قتل یا اقدام به آتش‌سوزی یا اقدام به ایجاد رعب کرده است؛ بلکه همۀ آن جمع به‌عنوان «مفسد فی الارض» و «محارب» به‌شمار می‌آید و حکومت اسلامی می‌تواند همۀ افراد آن جمع را به جرم «محاربه» و به جرم «افساد فی‌الارض» محاکمه کند.

در نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است که حضرت فرمودند:

«فَوَاللَّهِ لَوْ لَمْ یُصِیبُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا رَجُلًا وَاحِداً مُعْتَمِدِینَ لِقَتْلِهِ بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ لَحَلَّ لِی قَتْلُ ذَلِکَ الْجَیْشِ کُلِّهِ إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ یُنْکِرُوا وَ لَمْ یَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِیَدٍ.»

طبق این فرمایش امیرالمؤمنین؛ جمعی که برای براندازی قیام می‌کنند و اقدام به قتل مسلمان مظلومی می‌کنند، همۀ کسانی که در آن جمع حاضرند و بر این کار اعتراض نمی‌کنند شریک جرم و باغی به‌شمار می‌آیند و قتل آنان به جرم «بغی»، شرعا جائز است.

ما از قوۀ قضائیه درخواست می‌کنیم نسبت به اجرای عدل و اجرای قوانین اسلامی و اجرای حد شرعی بر کسانی که عنوان «باغی» و «محارب» و «مفسد فی‌الارض» بر آنها منطبق است هیچ‌گونه کوتاهی نکنند.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
4
کسانی که برای اعتراض به اوضاع معیشتی , اقتصادی , آزادی های مدنی و ... اقدام نموده باشند نه برای براندازی حکومت اسلامی حکم شان چیست ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
5
ایا مردم در حکومت اسلامی هر بلایی و مصیبتی بر سرشان آمد حق اعتراض ندارند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
4
مگر در جمع اعتراضات به اوضاع معیشتی و مدنی , افراد بر رفتار دیگران کنترل و نظارت دارند که بخاطر اشتباه یک نفر کل معترضان محارب باشند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
5
کسانی که مدت ها خانم ها را می ترساندند و بقدری اضطراب و استرس به ایشان وارد می کردند که منجر به سکته و ایست قلبی برخی از آنها شده اند چه حکمی دارند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
4
چند خبر قبل تر از فرار متخصصان , سرمایه ها و مهاجرت دانشجویان نوشته شده بود
از جمله دلایل اصلی انها همین صحبت ها و اقدامات است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار