درمان سینوزیت؛ علائم و پیشگیری آن برای زمستان
کد خبر: ۲۶۶۱۹۳
تاریخ انتشار: 2023 January 01    -    ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
سالانه میلیو‌ن‌ها نفر از سینوزیت رنج می‌برند و مبالغ زیادی توسط بیمارانی که به دنبال درمان هستند، خرج می‌شود. دارو‌هایی برای این عارضه وجود دارد که می‌توانید با مصرف آن‌ها، علائم بیماری را کاهش داده یا آن را درمان کنید. سینوزیت عفونت فضا‌های پر از هوا در اطراف بینی و چشم است که به سینوس یا حفره‌های سینوسی معروف است.

درمان سینوزیت – علائم و پیشگیری آن برای زمستان ۱۴۰۱(ستاره)

درمان سینوزیت – علائم و پیشگیری آن برای زمستان ۱۴۰۱(ستاره)«تابناک با تو» - سالانه میلیو‌ن‌ها نفر از سینوزیت رنج می‌برند و مبالغ زیادی توسط بیمارانی که به دنبال درمان هستند، خرج می‌شود. داروهایی برای این عارضه وجود دارد که می‌توانید با مصرف آن‌ها، علائم بیماری را کاهش داده یا آن را درمان کنید.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت عفونت فضاهای پر از هوا در اطراف بینی و چشم است که به سینوس یا حفره‌های سینوسی معروف است. حفره‌های سینوسی با تولید مخاط از ورود ذرات ویروسی یا باکتریایی به بدن جلوگیری می‌کند.

هنگامی که پوشش سینوس‌ها با باکتری‌ یا انواع خاصی از کپک‌ و ویروس‌ها مواجه می‌شود، ممکن است ملتهب و متورم شود. این التهاب باعث مسدود شدن جریان مخاطی شده و این عوامل را به دام می‌اندازد. مخاط حاوی باکتری و ویروس به دام افتاده می‌تواند عفونی شده و علائم را بدتر کند.

عفونت تا زمانی که جریان دوباره برقرار شود به رشد خود ادامه خواهد داد. این عفونت همان چیزی است که به عنوان سینوزیت شناخته می‌شود.

افراد مبتلا به آلرژی ممکن است بیشتر به عفونت مبتلا شوند چراکه حفره‌های سینوسی آن‌ها بیشتر مسدود می‌شود. علائم همچنین می‌تواند با سرماخوردگی یا رینیت (تب یونجه) اشتباه گرفته شود.

 
بررسی انواع سینوزیت

به‌طور کلی این بیماری به 2 صورت حاد و مزمن وجود دارد. عفونت‌ سینوسی در ابتدا علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و برای درمان آن نیز از داروهای مخصوص سرماخوردگی استفاده می‌شود. این عفونت معمولا بعد از گذشت نهایتا 4 هفته بهبود می‌یابد.

اگر عفونت تا 3 ماه در بدن ماندگار بود تبدیل به نوع مزمن این بیماری می‌شود و در صورت عدم درمان آن باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند: عفونت در استخوان‌های نزدیک به پوست، ایجاد مشکلات بینایی و تنفسی و مننژیت (التهاب در پرده‌های مغز) خواهد شد.

 
علائم سینوزیت چیست؟

-آبریزش از بینی
-ترشح غیرطبیعی بینی که به رنگ زرد یا سبز است.
-درد صورت
-تورم صورت
-علائم دیگر مانند خستگی، بوی بد دهان یا تب
-سرفه کردن
-سردردهای سینوسی
-وجود ترشحات مخاط در پشت گلو
-احساس درد و تورم در پیشانی، اطراف چشم و گونه
-احتقان
-سختی در تنفس

به‌طور کلی هر بیمار بسته به وضعیت خود و سایر شرایط پزشکی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. بدون توجه به علائم، عفونت سینوسی یک بیماری جدی است که می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین با مشاهده علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سینوزیت – علائم و پیشگیری آن برای زمستان ۱۴۰۱(ستاره)

پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های سینوسی

 عفونت سینوسی به‌صورت حاد و مزمن به‌طور کلی باعث ایجاد علائم ناخوشایندی در بدن شده و پیشگیری از آن قطعا بهتر از درمان است. با رعایت نکات زیر می‌توان تا حد زیادی از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد:

-پرهیز از ملاقات با افراد مبتلا به سرماخوردگی
-پرهیز از استعمال دخانیات
-مرطوب‌کردن محیط اطراف
-افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات
-شستن مکرر دست‌ها

 
درمان خانگی سینوزیت

اگر در سال فقط یک یا 2 عفونت خفیف سینوسی را تجربه می‌کنید و می‌خواهید از عوارض جانبی ناشی از دارو جلوگیری کنید، درمان خانگی عفونت سینوسی برای شما مناسب است.

راه‌حل‌های طبیعی روش خوبی برای جلوگیری از عوارض جانبی دارو هستند و در عین حال علائم عفونت سینوسی حاد شما را تسکین می‌دهند. اما برای نوع مزمن این بیماری معمولا از روش‌های دیگری برای بهبود استفاده می‌شود. درمان‌های خانگی برای عفونت‌های سینوسی باعث تخلیه طبیعی سینوس، کاهش التهاب و پیشگیری از عفونت‌های بیشتر می‌شود.

*مصرف مایعات در درمان عفونت سینوسی بسیار کاربرد دارد. میزان آن را افزایش دهید.
*با گرم‌ کردن حوله و قراردادن آن روی صورت می‌توان تسکینی برای درد صورت ایجاد کرد.
*با استفاده از سرم نمکی بینی را شستشو دهید
*استفاده از اسپری‌ نازال که برای ضدعفونی شدن بینی نیز مناسب است.
*استفاده از دستگاه بخور یا روش سنتی بخور دادن به صورت برای ضد عفونی شدن و مرطوب ماندن سینوس‌ها توسط آب
*استراحت کافی

 
درمان عفونت سینوسی با دارو

این بیماری را می‌توان با داروهای خاصی که عفونت را از بین می‌برد و به بدن اجازه بهبود می‌دهد، به سرعت درمان کرد. داروی سینوزیت عبارت است از:

آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها اولین خط دفاعی در برابر یکی از رایج‌ترین نوع عفونت‌های سینوسی که همان عفونت باکتریایی سینوسی هستند، می‌باشد. متأسفانه آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر عفونت‌های ویروسی یا قارچی ندارند و فقط برای از بین‌بردن باکتری‌ها کاربرد دارند.

بدن در بیشتر مواقع‌ می‌تواند خود، عفونت سینوسی را درمان کند، اما برای عفونت‌هایی که بیش از یک هفته طول می‌کشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک مورد نیاز باشد. آنتی‌بیوتیک‌ها توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را بالابرده و می‌توانند به شما در کاهش چشمگیر علائم در عرض چند روز کمک کنند.

درمان سینوزیت – علائم و پیشگیری آن برای زمستان ۱۴۰۱(ستاره)

اسپری بینی

2 نوع عمده اسپری بینی عبارت‌اند از:

ضد احتقان‌های بینی: ضد احتقان‌های بینی می‌توانند با کاهش تورم بینی برای بازکردن مسیر تنفس، تسکین سریعی ایجاد کنند. برای جلوگیری از وابستگی باید از مصرف طولانی‌مدت این نوع اسپری خودداری شود.
کورتیکواستروئیدهای بینی: این نوع اسپری بینی به کاهش تورم و علائم کمک می‌کند اما برخلاف داروهای ضد احتقان بینی، می‌توانید از این اسپری به مدت طولانی استفاده کنید.

آنتی هیستامین‌ها و داروهای OTC

آنتی هیستامین‌ها و سایر داروهای آلرژی OTC می‌توانند به پیش‌داوری واکنش‌های آلرژیک کمک کنند که ممکن است عفونت سینوسی را بدتر کند. آن‌ها همچنین ممکن است به بدن فرصت بهتری برای درمان عفونت بدهند.

هنگام مصرف داروهای OTC، مهم است که به ترکیبات فعال و عوارض جانبی آن‌ها توجه کنید. همچنین باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که OTC با داروهایی که ممکن است مصرف کنید واکنش نشان ندهد.
درمان طولانی مدت: جراحی سینوس

جراحی سینوس ممکن است برای افرادی که هرساله از چندین عفونت سینوسی شدید و طولانی‌مدت رنج می‌برند توصیه شود. جراحی سینوس می‌تواند به رفع عیوب بینی یا سینوس‌ها که ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند کمک کند. این عیب‌ها عبارت‌اند از:

*انحراف سپتوم
*پولیپ بینی

جراحی‌ها معمولا در بیمارستان یا مرکز جراحی و تحت بیهوشی انجام می‌شود. آن‌ها شامل بریدن و برداشتن استخوان و غضروف هستند و معمولاً زمان بهبودی طولانی دارند.

سینوپلاستی با بالون: راه حل سینوس طولانی‌مدت و کم‌تهاجمی

سینوپلاستی با بالون، یک درمان سینوزیت مدرن برای طولانی‌مدت است. این روش شامل هیچ‌گونه برش، بخیه یا بهبودی طولانی نیست.

در طی سینوپلاستی با بالون، یک بالون کوچک در حفره سینوس شما قرار داده و باد می‌شود تا تخلیه طبیعی آن بازیابی شود. این یک راه حل طولانی‌مدت موفق است.

سینوزیت یک بیماری عفونی است که از طریق عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و البته با داروهای آن نیز تا حد زیادی بهبود می‌یابد.

این عارضه در ابتدا و با علائم اولیه به‌صورت حاد وجود داشته و در صورت عدم درمان آن تا 3 ماه تبدیل به نوع مزمن می‌شود. عفونت سینوسی مزمن می‌تواند بیماری‌های خطرناکی ایجاد کند پس بهتر است با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنید. پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های سینوسی با رعایت نکاتی مانند شستن مرتب دست‌ها، عدم ملاقات با افراد مبتلا به سرماخوردگی و… میسر می‌شود.

برای درمان این بیماری با توجه به علت ایجاد آن مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و اسپری بینی توصیه می‌شود.

منبع: ستاره

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار