هیالورونیک اسید چیست و چه فایده‌ای برای پوست دارد؟
کد خبر: ۲۶۵۷۹۷
تاریخ انتشار: 2022 December 21    -    ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
هیالورونیک اسید را اغلب چاره‌ی کار پوست تشنه می‌دانند. سرم‌های هیالورونیک اسید از خاصیت آبرسانی برخوردارند و فواید زیادی برای همه نوع پوستی دارند، حتی آن‌هایی که پوست چرب و مستعد جوش دارند. هیالورونیک اسید برای همه می‌تواند مفید باشد، چرا که همه‌ی ما گاهی، چه بر اثر آب و هوا و چه به دلیل نوع پوست مان، مشکل پوست دهیدراته یا همان بی آب را تجربه کرده ایم...

هیالورونیک اسید چیست و چه فایده ای برای پوست دارد؟(روزیاتو)

هیالورونیک اسید چیست و چه فایده ای برای پوست دارد؟(روزیاتو)«تابناک با تو» - هیالورونیک اسید را اغلب چاره‌ی کار پوست تشنه می‌دانند. سرم‌های هیالورونیک اسید از خاصیت آبرسانی برخوردارند و فواید زیادی برای همه نوع پوستی دارند، حتی آن‌هایی که پوست چرب و مستعد جوش دارند. به گفته‌ی کارشناسان، هیالورونیک اسید برای همه می‌تواند مفید باشد، چرا که همه‌ی ما گاهی، چه بر اثر آب و هوا و چه به دلیل نوع پوست مان، مشکل پوست دهیدراته یا همان بی آب را تجربه کرده ایم؛ بنابراین هیالورونیک اسید دقیقاً چه می‌کند؟ تحقیقات نشان داده هیالورونیک اسید مزایایی برای پوست دارد. به طور خلاصه اینکه، این مولکول از خاصیت نم نگهدارندگی برخوردار است، یعنی مانند اسفنج عمل می‌کند، به طوری که رطوبت را از محیط به درون پوست می‌کشد.

این اسید وقتی به پوست زده می‌شود می‌تواند هزار برابر وزنش در خود آب نگه دارد و همان چیزی که یک پوست دهیدراته نیاز دارد را به آن ببخشد. برای مثال، یک گرم هیالورونیک اسید می‌تواند ۶ لیتر آب در خود نگه دارد.

هیالورونیک اسید گرچه در تمام سال قابل استفاده است، اما همان چیزی است که در هوای ناپایدار فصل زمستان می‌توانید به آن اتکا کنید و از پوست در برابر گرمای خشک کننده‌ی هوای داخل و سرمای اذیت کننده‌ی هوای بیرون محافظت می‌کند. به علاوه، نوشیدنی‌های گرمی که در فصل سرما می‌خوریم هم باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند. هم چای و هم قهوه ادرارآور‌هایی طبیعی هستند و باعث می‌شود بدن سریع‌تر آب خود را از دست دهد.

هیالورونیک اسید چیست و چه فایده ای برای پوست دارد؟(روزیاتو)

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید یک مولکول کربوهیدرات و از ترکیبات طبیعی پوست است. کارشناسان نقش این مولکول را در رطوبت پوست کلیدی می‌دانند، چرا که از توانایی‌ای منحصر به فرد در پیوند دادن مولکول‌های آب به یکدیگر و حفظ آن‌ها برخوردار است.

هیالورونیک اسید گرچه یکی از ترکیبات طبیعی پوست است، اما ماده‌ی موجود در سرم‌ها و کرم‌های هیالورونیک اسید از نوع مصنوعی است؛ و پیش از آنکه از زدن این اسید به پوست خود نگران شوید، به خاطر داشته باشید که همه‌ی اسید‌ها سوزاننده نیستند. شیر اندکی اسیدی است، همانطور که پوست طبیعی ما نیز اینگونه است. pH هیالورونیک اسید چیزی بین ۵/۰ (همان میزان اسیدیته‌ی یک فنجان شیر قهوه) تا ۸/۰ (تقریباً خنثی) واحد است. pH پوست ما نیز بین ۴/۵ تا ۶/۲ واحد است؛ بنابراین هیالورونیک اثر ملایمی بر پوست دارد.

هیالورونیک اسید چه فوایدی برای پوست دارد؟

با بالا رفتن سن، میزان هیالورونیک اسید پوست کاهش می‌یابد و این کاهش در رطوبت پوست باعث افزایش خشکی، زبری و چین و چروک‌های آن خواهد شد.

هیالورونیک اسید مصنوعی وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، با توانایی احیاگر خود به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کند و کمبود رطوبت را جبران و مانع از آن می‌شود.

بهترین راه برای استفاده از هیالورونیک اسید چیست؟

مانند اغلب محصولات مراقبت از پوست، با استفاده‌ی مستمر از هیالورونیک اسید است که می‌توان به بهترین نتیجه دست یافت. هیالورونیک اسید را باید زمانی به پوست بزنید که اندکی مرطوب است چرا که این مولکول برای اثربخشی در وهله‌ی اول به رطوبت نیاز دارد. اگر هیالورونیک اسید را به پوست خشک بزنید، در یک هوای خشک مثل خانه‌ی گرم تان، ممکن است پوست تان بیشتر خشک شود.

دلیلش این است که هیالورونیک اسید برای آبرسانی به سطح پوست از هر جایی که بتواند رطوبت می‌گیرد و اگر رطوبتی در هوا وجود نداشته باشد، به سراغ رطوبتی که در لایه‌ی عمیق‌تر پوست وجود دارد خواهد رفت؛ بنابراین سرم هیالورونیک اسید را بلافاصله بعد از حمام یا شستشوی صورت تان بزنید. بعد از آن از یک مرطوب کننده استفاده کنید که در آن مواد نرم کننده‌ای همچون گلیسیرین یا سرامید وجود دارد تا رطوبت محفوظ بماند.

این نمونه‌ی خوبی از استفاده‌ی لایه لایه از محصولات مراقبت از پوست است. در این شیوه ابتدا از محصولاتی استفاده می‌کنیم که سبک‌ترین ترکیب را دارند و بعد از آن به سراغ محصولاتی با ترکیبی سنگین‌تر می‌رویم.

از هیالورونیک اسید صبح‌ها باید استفاده کرد یا شب ها؟

کارشناسان توصیه می‌کنند از سرم هیالورونیک اسید هم صبح‌ها و هم شب‌ها استفاده کنید. اگر هر روز از سرم ویتامین C استفاده می‌کنید، خوب است بدانید که هیالورونیک اسید و ویتامین C از جهت آبرسانی به پوست، ترمیم و محافظت از آن، مکمل یکدیگر هستند.

هیالورونیک اسید چیست و چه فایده ای برای پوست دارد؟(روزیاتو)

آیا هیالورونیک اسید برای پوست افراد مسن هم مفید است؟

بله هیالورونیک اسید برای افراد مسن که به دلیل بالا رفتن سن به طور طبیعی پوست خشک تری دارند هم مفید است. اغلب انواع پوست از خاصیت رطوبت بخشی هیالورونیک اسید بهره مند می‌شوند، به همین دلیل است که این ماده در طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. با این حال، هیالورونیک اسید بیشترین فایده را برای پوست‌های خشک و دهیدراته دارد.

چرا با اینکه پوست را لایه برداری نمی‌کند، اما به آن اسید گفته می‌شود؟

فریب نام هیالورونیک اسید را نخورید. گرچه به آن اسید گفته می‌شود، اما هیالورونیک اسید، برخلاف اسید‌های گلیکولیک، لاکتیک و سالیسیک که از خاصیت لایه برداری برخوردارند، سلول‌های مرده‌ی پوست را از آن جدا نمی‌کند. نام اسید آن صرفاً از آنزیم سنتزکننده‌ی هیالورونیک اسید گرفته شده است.

آیا هیالورونیک اسید لکه‌های پوستی تیره را از بین می‌برد؟

خیر هیالورونیک اسید لکه‌های پوستی تیره را از بین نمی‌برد. برای این منظور باید از محصولات حاوی گلیکولیک اسید استفاده کنید. گلیکولیک اسید چسبندگی میان سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، به همین دلیل سلول‌های قسمت‌هایی از پوست که به شکلی غیر طبیعی تغییر رنگ داده اند سریع‌تر از پوست جدا می‌شوند.

چقدر طول می‌کشد تا هیالورونیک اسید اثر کند؟

انتخاب شما چه پودر «خالص» هیالورونیک اسید باشد و چه سرم آن، باید به دنبال محصولی باشید که حاوی هیالورونیک اسید‌هایی با وزن مولکولی ختلف باشد. این مختلف بودن وزن مولکولی است که تعیین می‌کند هیالورونیک اسید تا چه حد به درون پوست نفوذ خواهد کرد. هر چه مولکول کوچک‌تر باشد، سرم نفوذ بیشتری به درون پوست خواهد داشت.

به طور کلی، هیالورونیک اسیدی که وزن مولکولی بالایی دارد، سطح پوست و لایه‌های فوقانی آن را آبرسانی می‌کند. این هیالورونیک اسید رطوبت را حفظ می‌کند، مانع از دست رفتن آب پوست می‌شود و ظاهر سالم تری به پوست می‌بخشد. این تأثیرات اغلب آنی هستند.

هیالورونیک اسیدی که وزن متوسطی دارد در لایه‌ی اپیدرم پوست (سه لایه‌ی فوقانی پوست) اثر می‌کند. یعنی می‌تواند پوست را پُر، محکم و نرم کند و باعث شود چین و چروک‌ها کمتر مشخص شوند.

هیالورونیک اسید چیست و چه فایده ای برای پوست دارد؟(روزیاتو)

هیالورونیک اسیدی که وزن اندکی دارد، از تأثیر عمیق تری برخوردار است. این هیالورونیک اسید وقتی به رشته‌های کلاژن و الاستین می‌رسد، می‌تواند آن‌ها را با آب پیوند دهد، امری که باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست می‌شود. این هیالورونیک اسید لایه‌های پایین‌تر پوست را آبرسانی می‌کند، باعث تولید دوباره‌ی کلاژن می‌شود و پوست را محکم می‌کند.

مورد دیگری که در فهرست محتویات یک محصول باید به دنبال آن بگردید سدیم هیالورونات، مشتق نمکی هیالورونیک اسید است. این ماده همه‌ی فواید هیالورونیک اسید را دارد، با این تفاوت که راحت‌تر از آن جذب پوست می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند به دنبال محصولی باشید که حاوی هر دو ماده، هیالورونیک اسید و سدیم هیالورونات باشد تا پوست از بیشترین آبرسانی برخوردار شود.

هیالورونیک اسید به همراه چه چیز‌هایی نباید استفاده شود؟

کارشناسان عمدتاً توصیه می‌کنند از استفاده از محصولات متعدد در روتین پوستی خود پرهیز کنید. اما از جهت نظری، امکان ترکیب هیالورونیک اسید با برخی اکتیو‌ها وجود دارد، به شرط آنکه نحوه‌ی ترکیب محصولات در روتین پوستی فکر شده باشد.

هنگام ترکیب سرم‌ها با یکدیگر باید از مکمل بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد، به عبارت دیگر، همگی باید کاربرد یکسانی برای پوست داشته باشند. برای مثال، اگر به دنبال رفع مشکل چربی پوست خود و جوش هایتان هستید، باید نیاسینامید را با سالیسیک اسید ترکیب کنید. یا به دنبال سرم‌هایی باشید که مکمل یکدیگرند، مثل ویتامین C و هیالورونیک اسید؛ و یا برای شب‌ها از رتینول و هیالورونیک اسید استفاده کنید.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار