۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال
کد خبر: ۲۶۵۶۱۶
تاریخ انتشار: 2022 December 17    -    ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
«پنتون» شرکتی نام‌آشنا در حوزه‌ی مُد است که در ماه دسامبر هر سال با توجه به اتفاقاتی که در یک سال گذشته در جهان رخ داده و جهانی که پیشِ رو داریم یک رنگ را به عنوان رنگ سال جدید انتخاب می‌کند. پس از اعلام رنگ سال، تمام شرکت‌های تولید کننده‌ی لوازم خانگی، دکوراتور‌ها و طراحان لباس با الهام از آن شروع به طراحی‌های جدید می‌کنند.

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال«تابناک با تو» - «پنتون» شرکتی نام‌آشنا در حوزه‌ی مُد است که در ماه دسامبر هر سال با توجه به اتفاقاتی که در یک سال گذشته در جهان رخ داده و جهانی که پیشِ رو داریم یک رنگ را به عنوان رنگ سال جدید انتخاب می‌کند. پس از اعلام رنگ سال، تمام شرکت‌های تولید کننده‌ی لوازم خانگی، دکوراتور‌ها و طراحان لباس با الهام از آن شروع به طراحی‌های جدید می‌کنند. همچنین مطالب بسیار زیادی درباره‌ی آن رنگ، ریشه‌اش، مفاهیم مختلف مرتبط با آن و روش‌های گنجاندن آن در گوشه‌وکنار زندگی و لایف استایل افراد منتشر می‌شود. درواقع این اتفاق شبیه به یک بمب رنگی است که تا پایان ماه دسامبر با آن روبه‌رو هستیم.

در این روز‌ها هم هر شبکه‌ی اجتماعی و مجله‌ای را که باز کنیم بارانی از عکس‌ها و متن‌های مربوط به رنگ پنتون ۲۰۲۳ روی سر ما می‌ریزد. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا تمام رنگ‌های انتخابی پنتون زیبا و مناسب بوده است؟ مثلا چند سال قبل که رنگ مرجانی انتخاب شد بحث‌های زیادی پیرامون آن پیش آمد و کسی نمی‌دانست با رنگ صورتی سروکار دارد یا با بژ. وقتی هم که پای رزگلد به ماجرا باز شد پیچیدگی‌های آن بیشتر از قبل شد. رنگ پنتون ۲۰۲۳، viva magenta نام دارد که باز با چنین بحث‌هایی مواجه شده است. این رنگ برای عده‌ای قرمز دیده می‌شود، افرادی آن را ارغوانی می‌بینند، بعضی صورتی و تعدادی از افراد هم آن را بنفش می‌بینند. در این میان همیشه افراد کوررنگ فقط مات و مبهوت به بحث‌ها نگاه می‌کنند.

در لیست رنگ‌های انتخابی پنتون نه تنها رنگ‌های پرحاشیه‌ی زیادی وجود دارد، بلکه لیستی از بدترین رنگ‌ها را هم می‌توان پیدا کرد. رنگ‌هایی که هیچ زیبایی خاصی نداشته‌اند، با چیزی ست نمی‌شده‌اند و حتی نام‌های عجیب‌وغریب داشته‌اند. در این مطلب می‌خواهیم ۶ تا از بدترین رنگ‌های انتخابی پنتون را به شما معرفی کنیم و نظر شما را درباره‌ی آن‌ها جویا شویم.

رتبه‌ی ۶: نارنجی کد #E۸۶۸۰۰ – انتقال احساس شور و نشاط (Exuberance)

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

پنتون برای هر درجه و طیف رنگ نارنجی یک کد دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید، اما اکثر آن‌ها یک نارنجی معمولی به نظر می‌رسد و همان احساس که نارنجی کمرنگ منتقل می‌کند نارنجی پررنگ هم منتقل می‌کند. اما مشخص نیست چرا پنتون تصمیم گرفته که فقط همین یک نارنجی، یعنی Exuberance، می‌تواند این احساس را منتقل کند.

رتبه‌ی ۵: قرمز کد #B۰۱F۳۲ – قرمز شهری (Urban Red)

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

اگر بخواهیم انتظاری منطقی از این رنگ داشته باشیم باید منتظر رنگ قرمز آجری باشیم، چون ارتباط مستقیمی با صفت «شهری» دارد و قرار است یادآور دیوار‌های آجری خانه‌ها باشد. اما پنتون این صفت را به رنگی شبیه به خون خشک شده داده و طیف زیادی از سایه و روشن‌های آن را هم تحت همین نام و صفت در کاتالوگ آن قرار داده است.

رتبه‌ی ۴: قرمز کد #A۷۳۳۴۰ – زیبای آمریکایی (American Beauty)

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

با توجه به اینکه این قرمز به هیچ وجه قابل تشخیص از قرمز شهری نیست، هیچ کسی نمی‌داند که چرا پنتون این رنگ را انتخاب کرده و نام فیلم برنده‌ی اسکار را که درباره‌ی بحران میانسالی است را روی آن گذاشته است.

رتبه‌ی ۳: قرمز کد #B۶۲۷۵۶ – جازی (Jazzy)

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

به نظر می‌رسد که پنتون در زمان نام‌گذاری رنگ‌های طیف قرمز عقل خود را از دست می‌دهد! به نظر شما دلیل انتخاب این اسم گروه آواز Jazzyfatnastees بوده است؟ آیا با شنیدن صدای اعضای این گروه به یاد رنگ قرمز می‌افتاده‌اند؟ واقعا چطور ممکن است با شنیدن صدای آواز دو خواننده‌ی خانم که از مردم می‌خواهند به شبکه‌ی رادیویی NPR کمک کنند باعث تداعی رنگ قرمز شود؟ واقعا در پنتون چه خبر است؟

رتبه‌ی ۲: آبی کد #۴ ABBD۵ – دکمه‌ی لیسانس! (Bachelor Button)

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

اگر کمی در گوگل جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید نام دیگری برای این رنگ وجود دارد که به نام «گل ذرت» مشهور است و تقریبا به رنگ جوانه‌های آن است. اما هیچ وقت این رنگ را روی ذرت ندیده‌ایم، چون اصلا هیچ کدم از ما باغبان و گیاه‌شناس نیستیم که تمام خانواده‌ی ذرت‌ها را بشناسیم. اما توصیف این رنگ با اصطلاح «دکمه‌ی لیسانس» از جوانه‌ی ذرت هم بی‌معنی‌تر است. تنها چیزی که می‌توان از این انتخاب نام نتیجه گرفت این است که بگوییم: «پنتون خواهش می‌کنیم ما را به حال خود رها نکن. خواهش می‌کنیم نامش را آبی بگذار تا بتوانیم به راحتی به آن فکر کنیم و در لباس‌هایمان استفاده کنیم.»

رتبه‌ی ۱: قهوه‌ای کد #AD۸۵۶۷ – قهوه‌ای مایل به زرد هندی! (Indian Tan)

۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

درباره‌ی نام این رنگ ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم. واقعا این چه نام‌گذاری است؟ اگر نام قهوه‌ای عنبرنسارا روی آن می‌گذاشتند خیلی بهتر و برازنده‌تر بود تا این نام نژادپرستانه که مستقیما رنگ پوست یک عده‌ی خاص را نشانه گرفته است.

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: رنگ ، پنتون ، رنگ سال ، اشتباه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار