۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند
کد خبر: ۲۶۵۶۱۵
تاریخ انتشار: 2022 December 18    -    ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
با وجود اینکه پیر شدن فرایندی اجتناب‌ناپذیر است، اما برخی عادت‌ها و نداشتن روتین‌های مربوط به سلامتی می‌توانند به این فرایند سرعت بخشیده و جسم، روح و حال خوب فرد را زودتر رو به پیری زودرس سوق دهند. از چیز‌های ساده‌ای مانند پیشرفتن مطابق همه‌ی ترند‌های دنیای مد تا نگه داشتن یک مدل مو برای سال‌های متمادی همه و همه عادت‌هایی هستند ...

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند«تابناک با تو» - با وجود اینکه پیر شدن فرایندی اجتناب‌ناپذیر است، اما برخی عادت‌ها و نداشتن روتین‌های مربوط به سلامتی می‌توانند به این فرایند سرعت بخشیده و جسم، روح و حال خوب فرد را زودتر رو به پیری زودرس سوق دهند. از چیز‌های ساده‌ای مانند پیشرفتن مطابق همه‌ی ترند‌های دنیای مد تا نگه داشتن یک مدل مو برای سال‌های متمادی همه و همه عادت‌هایی هستند که باعث می‌شوند افراد پیرتر به نظر برسند. در این مطلب به بررسی عادت‌هایی که منجر به پیری زودرس می‌شوند می‌پردازیم.

۱. چروک‌های ناشی از برنزه شدن و پیری پوست

بر اساس مطالعات جامعه‌ی سرطان آمریکا قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش نه تنها منجر به سرطان می‌شود بلکه عامل ایجاد چین و چروک است. نوع آسیبی که این اشعه‌ها به سلول‌های پوست می‌زنند باعث می‌شود افراد پیرتر از آنچه در واقعیت هستند به نظر برسند. افرادی که دوست دارند درخششی سالم داشته باشند باید از لوسیون‌های مخصوص برنزه شدن استفاده کرده و از تخت‌های برنزه شدن و تابش مستقیم نور آفتاب دور بمانند.

۲. رنگ کردن بیش از حد موها، آن‌ها را زبر و شکننده می‌کند

تغییر رنگ مو کار دشواری نیست. حتی رنگ کردن ریشه‌ی مو برای خلاص شدن از تار‌های خاکستری هم مشکل بزرگی نیست و اشکالی ندارد. مشکل هنگامی ایجاد می‌شود که یک فرد موهایش را بیش از اندازه رنگ می‌کند. رنگ کردن بیش از حد باعث می‌شود روغن‌ها و چربی‌های ضروری مو از بین رفته و مو‌ها زبر، شکننده و بسیار مسن به نظر برسند. هیچ چیز مانند مو‌های نرم و جوان نیست.

۳. ابرو‌های بسیار باریک و نازک

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

مدت‌ها قبل ابرو‌های نازک ترند بودند. اما اکنون ابرو‌های نازک و باریک به عنوان نشانه‌ای برای مشن نشان دادن فرد هستند. ابرو‌های نازک نه تنها باعث می‌شوند فرد به گونه‌ای به نظر برسد که گویی در دوران قدیم زندگی می‌کند بلکه او را مسن‌تر نشان می‌دهند، زیرا ابرو‌ها با افزایش سن باریک‌تر می‌شوند.

۴. کمبود خواب منجر به کاهش کلاژن‌سازی می‌شود

بر اساس تحقیقات انجام شده افراد بزرگسال بین ۲۶ تا ۶۴ سال به حداقل ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند. کمبود خواب باعث می‌شود افراد پیرتر به نظر برسند. زیرا بین کمبود خواب و هورمون استرس کورتیزول رابطه وجود دارد. بر اساس مطالعات کلینیک کلیولند (Cleveland) هورمون کورتیزول می‌تواند کلاژن؛ پروتئینی که پوست را جوان و لطیف نگه می‌دارد را کاهش دهد.

۵. شست‌و‌شوی بیش از حد صورت

شستن صورت مهم است، اما شست‌و‌شوی بیش از حد می‌تواند منجر به فرایند پیری فرد شود، زیرا چربی‌های محافظ پوست را از بین برده و باعث می‌شود پوست خسته به نظر برسد. گرچن فریلینگ (Gretchen Frieling) پزشک متخصص پوست می‌گوید: «شست‌و‌شوی بیش از حد صورت می‌تواند به سیستم محافظ پوست آسیب بزند که همین مساله باعث می‌شود محیط به سادگی بتواند به پوست آسیب بزند. همچنین بر چگونگی بازیابی موثر رطوبت تاثیر گذاشته و به مرور زمان باعث بروز نشانه‌های پیری می‌شود.»

۶. ورزش نکردن

مطالعه‌ای که در دانشگاه بیرمنگام انجام شد نشان داد افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند دیرتر پیر می‌شوند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، ماهیچه‌هایشان قوی‌تر است و سطح کلسترول پایین‌تری دارند؛ بنابراین این طبیعی است که افرادی که ورزش نمی‌کنند یا حتی به پیاده‌روی هم نمی‌روند پیرتر به نظر برسند.

۷. نوشیدن مقدار بسیار زیاد قهوه در طول روز

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

با وجود اینکه نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح هیچ اشکالی ندارد، اما مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند فرایند پیر شدن را تسریع کند. جدا از خطر داشتن دندان‌های قهوه‌ای، نوشیدن مقدار زیاد قهوه همچنین می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. کمبود خواب در ترکیب با کم‌آبی‌ای که قهوه ایجاد می‌کند باعث می‌شوند پوست فرد به آهستگی با تجزیه‌ی کلاژن شروع به افتادگی کند.

۸. استرس می‌تواند منجر به پیری سریع شود

درست است که استرس بخشی از زندگی است، اما در صورتی که همیشه بیش از اندازه استرس داشته باشید پوست و جوانیتان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده در Avon ارتباط مستقیمی بین احساسات مرتبط با استرس و پیری پوست وجود دارد. علاوه بر اینکه استرس خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد همچنین اخم کردن‌های ناشی از استرس هم باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند.

۹. مصرف روزانه‌ی شکر

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

مصرف مقدار کمی شکر برای روح خوب است، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه‌ی شکر با پیری پوست مرتبط است. محققان به این نکته دست یافته‌اند که گلوکز زیاد فرایندی به نام گلیکاسیون را تحریک می‌کند. این فرایند در نهایت باعث سفت شدن کلاژن می‌شود که در پی آن پوست خاصیت خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

۱۰. استفاده نکردن از نخ دندان

استفاده از نخ دندان جزو عادت‌هایی است که بسیاری از افراد در عادت‌های روزمره‌ی خود نادیده می‌گیرند. اما نخ دندان کشیدن بسیار مهم است، زیرا عدم انجام این کار منجر به پیری زودرس دهان می‌شود، زیرا دندان‌ها و لثه‌های آن‌ها در برابر پوسیدگی و عفونت آسیب‌پذیرتر می‌شود. مطابق مطالعات مرکز سلامتی هاروارد افراد باید حداقل دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنند.

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

۱۱. آرایش مات می‌تواند باعث خسته به نظر رسیدن پوست شود

با وجود اینکه ممکن است بسیاری از افراد ظاهر آرایش مات را دوست داشته باشند، اما در واقع این مدل آرایش باعث می‌شود فرد پیرتر به نظر برسد. حتی برای افرادی که پوست چرب دارند هم کرم‌های مات می‌توانند خطوط و چین و چروک ایجاد کرده و نواقص صورت را برجسته‌تر می‌سازد. در عوض توصیه می‌شود از آرایش درخشان استفاده کنید، زیرا باعث می‌شود صورت نور را منعکس کرده و ظاهر جوانی را ایجاد می‌کند.

۱۲. ثابت نگه داشتن مدل مو

بسیاری از افراد تردید‌هایی درباره‌ی مدل مو دارند. اما داشتن مدل موی یکسان برای سال‌ها می‌تواند اینگونه نشان دهد که فرد در گذشته زندگی می‌کند و او را مسن‌تر نشان دهد. به گفته‌ی استفانی کمپبل (Stephanie Campbell) متخصص استایل، مدل‌ها و استایل‌ها تغییر می‌کنند و در صورتی که یک مدل را به مدت طولانی استفاده کنید اینگونه به نظر می‌رسد که همچنان در آن زمان در حال زندگی کردن هستید.

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

۱۳. خط چشم‌های خیلی درشت

ممکن است استایل درشت برای برخی افراد یک مدل محبوب باشد، اما مراقب باشید این مورد را در رابطه با خط چشم استفاده نکنید. خط چشم‌های خیلی درشت تیره رنگ دور چشم فرد می‌تواند خطوط چشم و چروک‌های مختلف را برجسته‌تر کند. همین مساله باعث می‌شود کمی مسن‌تر به نظر برسید. شریدا تیلور (Shreeda Tailor) متخصص آرایش و زیبایی می‌گوید با خط کشیدن و برجسته کردن بافت دور چشم‌ها نشانه‌های پیری را تشدید می‌کنیم.

۱۴. استفاده نکردن از مرطوب کننده

استفاده نکردن از مرطوب کننده یک روش ساده برای پیر کردن پوست است. مانند سایر اعضای حیاتی بدن، پوست هم با آبرسانی زنده می‌ماند چیزی که مرطوب کننده‌ها به مقدار فراوان تامین می‌کنند. بدون مرطوب نگه داشتن پوست به ویژه پوست صورت، پوستی خشک، پوسته پوسته و خسته به نظر می‌رسد که باعث می‌شود فرد پیرتر به نظر برسد و دچار پیری زودرس شود.

۱۵. ننوشیدن آب کافی در طول روز

بر اساس تحقیقات کلینیک کلیولند (Cleveland) افرادی که در طول روز آب کافی نمی‌نوشند هم دچار کم‌آبی شوند و هم درخشش پوستشان از بین می‌رود. نیتی پاتل (Niti Patel) متخصص تغذیه همچنین می‌گوید نوشیدن آب کافی در طول روز همچنین به گوارش کمک کرده و باعث می‌شود فرد پرانرژی بوده و فرایند پیری را به صورت سالم طی کند.

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

۱۶. استفاده از هایلایتر و سایر اجزای آرایش متالیک

آرایش متالیک مانند سایه‌های چشم براق و هایلایتر‌های گونه می‌توانند برای استفاده در شب جذاب باشند، اما توصیه می‌شود از این محصولات بیش از اندازه استفاده نکنید، زیرا باعث می‌شوند پیرتر به نظر برسید. همزمان با مسن‌تر شدن پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. استفاده از آرایش متالیک باعث جلب توجه ناخواسته می‌شود.

۱۷. پیروی از ترند‌ها و سبک‌های لباس پوشیدن زشت

ترند‌های دنیای مد می‌آیند و می‌روند و پیروی از هر کدام از آن‌ها باعث می‌شود افراد مسن‌تر به نظر برسند. با وجود اینکه ممکن است این‌گونه به نظر برسد که پوشیدن لباس‌های جوانانه‌تر باعث شود جوان‌تر به نظر برسید، اما خلاف این موضوع صحیح است و ظاهر آن زیبا نیست.

۱۸. شستن روزانه‌ی مو‌ها روغن‌های ضروری مو‌ها را از بین می‌برد

بسیاری از افراد ممکن است متوجه نشوند که نیازی که شست‌و‌شوی روزانه‌ی مو‌ها نیست. شستن روزانه‌ی مو‌ها با شامپو چربی‌های ضروری و طبیعی مو‌ها را از بین برده و باعث می‌شود مو‌ها خشک به نظر برسد. با وجود اینکه مو‌های خشک می‌توانند فرد را پیرتر نشان دهند، اما شستن مو‌ها به صورت هر چند روز یک‌بار قابل اجتناب است.

۱۹. قوز کردن و صاف نایستادن

۲۰ عادت اشتباه که باعث پیری زودرس می‌شوند

جدا از اینکه قوز کردن برای استخوان‌های فرد ضرر دارد، قوز کردن و صاف نایستادن همچنین باعث می‌شود فرد پیرتر به نظر برسد. طرز ایستادن بد و نامناسب می‌تواند منجر به ایجاد قوز در پشت شود که پیری زودرس و پیر شدن فرد زودتر از سن واقعی خودش را به همراه دارد. برای پیشگیری از فرایند پیری شانه‌ها را به عقب داده و صاف بایستید.

۲۰. نشستن در مقابل صفحه نمایش به مدت طولانی

افراد ساعت‌های بسیار زیادی از روز را مقابل صفحه نمایش گوشی، کامپیوتر‌ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها سپری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند نور آبی‌ای که از این صفحه‌های نمایش ساطع می‌شوند می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه‌های پوستی و در نتیجه پیری پوست شود. علاوه بر این خم شدن روی صفحه نمایش برای خواندن خبر‌ها روی صفحه نمایش می‌تواند منجر به قوز کمر و چروک گردن شود.

شما کدام یک از این عادت‌ها را دارید؟ آیا تاکنون به این مساله دقت کرده‌اید که این عادت‌های کوچک روزانه چگونه می‌توانند فرایند پیری زودرس را تسریع سازند؟

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: عادت ، اشتباه ، پیری ، زودرس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار