جزئیات قیمت انواع جهیزیه در بازار
کد خبر: ۲۶۴۷۵۴
تاریخ انتشار: 2022 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
گزارش‌ میدانی از بازار لوازم خانگی حاکی از رکود در بازار و افزایش تقاضا برای تعمیرات است و حداقل قیمت یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز به ترتیب ۱۷، شش و ۱۲ میلیون تومان است.

 گزارش‌ میدانی از بازار لوازم خانگی حاکی از رکود در بازار و افزایش تقاضا برای تعمیرات است و حداقل قیمت یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز به ترتیب ۱۷، شش و ۱۲ میلیون تومان است.

 

 

مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی امین حضور حاکی از خلوت بودن این بازار است. موضوعی که فروشندگان نیز آن را تایید می‌کنند. یکی از فروشندگان با اشاره به افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، می‌گوید: قبلا دلار بالا می رفت، بازار رونق می‌گرفت و مردم شروع به خرید می‌کردند، اما در حال حاضر پول ندارند و ترجیح می‌دهند با چیزی که دارند کنار بیایند یا سراغ تعمیرات بروند. مردم فقط اگر مجبور باشند خرید می‌کنند.

او همچنین درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت کالاها می افزاید: وقتی دلار بالا می رود، مغازه دار می‌گوید پس بالاتر هم می‌رود. برای مثال دلار ۳۶ رو ۳۷ هزار تومان حساب می‌کند تا ضرر نکند. چون فروشنده‌ها تا حالا چندین بار ضرر کرده‌اند. البته در حال حاضر یک هفته است که نرخ ارز روی ۳۵ هزار تومان متوقف شده است.

بررسی قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت یخچال ساید بای ساید ایرانی در بازار ۲۷ تا ۵۶ میلیون تومان و ساید خارجی حدود ۴۸ تا ۱۳۰ میلیون تومان است. محدوده قیمت یخچال و فریزر دوقلوی ایرانی نیز ۱۷ تا ۴۰ و خارجی ۵۲ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است.

انواع لباسشویی ایرانی نیز ۶ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۷ میلیون تومان و انواع خارجی این محصول ۱۴ تا ۴۰ میلیون تومان فرخته می‌شود. انواع ماشین ظرفشویی ایرانی نیز ۱۲ تا ۱۹ میلیون تومان و انواع خارجی آن ۱۶ تا ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.

در این میان قیمت انواع گاز با طرح فر ۲ تا ۸ میلیون تومان است و گازهای فردار نیز ۵ میلیون و ۷۰۰ تا ۱۷ میلیون تومان عرضه می‌شود. البته فروشنده تاکید می‌کند که ارزان‌ترین گاز فردار فقط یک مدل است و فراوانی زیادی در حداقل قیمت نیست.

همچنین انواع تلویزیون ۵۰ اینچ برندهای داخلی حدود ۱۰ تا ۱۳ و قیمت انواع خارجی این محصول ۱۴ تا ۲۴ میلیون در بازار عرضه می‌شود.

بررسی برخی از قیمت لوازم خانگی کوچک‌تر و ضروری نیز نشان می‌دهد که انواع جاروبرقی به قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون تومان، اتو یک میلیون و ۸۰۰ تا چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ماکروفر ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود. فروشندگان می‌گویند که اکثر ماکروفرها و اتوهای بازار خارجی است.

فروشندگان درباره گارانتی هم اظهارات جالبی دارند. آن‌ها تاکید می‌کنند که شرکت‌های خصوصی که لوازم خانگی قاچاق را گارانتی می‌کنند، با تعهدات خود عمل می‌کنند.

یکی از فروشندگان می‌گوید: این شرکت‌های خصوصی ۱۰ سال گارانتی موتور و ۱۸ ماه گارانتی قطعات دارند و تا حالا هیچ موردی نبوده که کالا برگشت بخورد یا دچار مشکل شود.

همچنین به گفته او این شرکت‌های خصوصی گارانتی، با تاجرها قرارداد می‌بندند و به مشتریان آن‌ها خدمات می‌دهند. این شرکت‌ها برای نصب هزینه دریافت می‌کنند، اما تا زمانی که در گارانتی ذکر شده باشد، برای تعمیر هزینه دریافت نمی‌کنند.

گفتنی است واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌های تقلبی فروخته می‌شوند. تاکنون بارها بحث آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است.

موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی می‌گویند این قانون حقوق مصرف‌کننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آن‌ها رقابت کنند.

اقتصاد ۱۰۰

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار