عاقبت آموزنده مرغ طمع‌کار!
کد خبر: ۲۶۴۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
اگر قیمت مرغ در ارزان‌ترین استان یعنی خراسان رضوی را با گران‌ترین استان یعنی هرمزگان مقایسه کنیم، به اختلاف ۲۴ درصدی می‌رسیم. همچنین قیمت یک‌عدد مرغ در استان خراسان رضوی نسبت به تهران، ۱۱ درصد ارزان‌تر است، ولی در استان هرمزگان، خرید یک‌عدد مرغ کامل در مقایسه با تهران، ۱۴ درصد گران‌تر تمام می‌شود

قیمت مرغ روز چهارشنبه ۱۶ آذر به مرز کیلویی ۴۹ هزار تومان نزدیک شد که نسبت به ماه قبل حداقل ۲۱ درصد کمتر است. مردم امروز به‌طور متوسط در سراسر کشور، مرغ را کیلویی ۶۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند و با توجه به اینکه هر مرغ حدود دو کیلوگرم وزن دارد، می‌توان گفت قیمت یک‌عدد مرغ ظرف ۳۰ روز گذشته از ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۹۸ هزار تومان رسیده است. به گزارش فرارو، با این‌حال اگر مبنای محاسبه و اعلام قیمت مرغ را نرخ هر کیلوگرم در نظر بگیریم، عدد ۴۹ هزار تومان امروز در مقایسه با ۱۶ آذر پارسال، حداقل ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت مرغ در روز ۱۶ آذر ۱۴۰۰، کیلویی ۲۹ هزار و ۱۵۹ تومان بود و تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، نتوانست از ۳۰ هزار تومان عبور کند. دو روز بعد از اعلام جزییات اجرای دور جدید طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت مرغ در سراسر کشور به‌طور متوسط تا کیلویی ۵۷ هزار تومان پیش رفت. قصه مرغ از آن تاریخ تا امروز، آموزنده و پرنکته پیش رفته است.

 

قیمت مرغ چقدر است؟

قیمت مرغ روز چهارشنبه ۱۶ آذر به حدود ۴۹ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید. این عدد متوسط قیمت مرغ در سراسر کشور است، ولی اگر ذره‌بین به‌دست بگیریم و قیمت مرغ را در سراسر کشور بررسی کنیم، به اعداد مختلفی می‌رسیم. به‌عنوان مثال قیمت مرغ در تهران حداقل کیلویی ۴۶ هزار تومان و حداکثر ۵۱ هزار تومان بوده که ما را با عدد میانگین ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان روبرو می‌کند.

قیمت مرغ در اصفهان که سومین کلانشهر کشور به‌حساب می‌آید، امروز حداقل ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان و حداکثر ۵۳ هزار تومان است. به این ترتیب هر کیلو مرغ در اصفهان، به‌طور متوسط حدود دو هزار و ۷۰۰ تومان گران‌تر از تهران فروخته می‌شود.

قیمت مرغ در هرمزگان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است. متوسط قیمت هر کیلو مرغ در این استان حداقل دو میلیون نفری، روی قله ۵۶ هزار و ۸۵۰ تومان ایستاده و رتبه اول را به‌خود اختصاص می‌دهد. هرچند در سقف قیمت، مردم هرمزگان شاید مجبور شوند مرغ را کیلویی ۵۹ هزار تومان بخرند. در خراسان جنوبی هم متوسط قیمت مرغ در نیمه آذر به ۵۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده، اما کف و سقف قیمت مرغ در خراسان جنوبی، به‌ترتیب ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان و ۵۹ هزار تومان گزارش شده است.

کرمانشاه، کردستان و کرمان رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند؛ متوسط قیمت مرغ در این استان‌ها به‌ترتیب ۵۴ هزار تومان، ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان و ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده در حالی که خرید مرغ در خراسان رضوی را می‌توان با پایین‌ترین متوسط قیمت یعنی ۴۳ هزار تومان انجام داد. در این استان که جمعیت آن به حدود هفت میلیون نفر می‌رسد، قیمت مرغ امروز چهارشنبه ۱۶ آذر، حداقل ۴۲ هزار تومان و حداکثر ۴۴ هزار تومان است. رتبه دوم از نظر پایین‌ترین قیمت مال مازندران است. کف و سقف قیمت مرغ در این استان، به‌ترتیب ۴۳ هزار تومان و ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده تا متوسط قیمت مرغ در مازندران به ۴۵ هزار و ۱۵۰ تومان برسد. این عدد‌ها تصویر روشنی از وضعیت بازار مرغ در سراسر کشور را به نمایش می‌گذارند

اگر قیمت مرغ در ارزان‌ترین استان یعنی خراسان رضوی را با گران‌ترین استان یعنی هرمزگان مقایسه کنیم، به اختلاف ۲۴ درصدی می‌رسیم. همچنین قیمت یک‌عدد مرغ در استان خراسان رضوی نسبت به تهران، ۱۱ درصد ارزان‌تر است، ولی در استان هرمزگان، خرید یک‌عدد مرغ کامل در مقایسه با تهران، ۱۴ درصد گران‌تر تمام می‌شود.

مقایسه قیمت مرغ در چند استان

نام استان متوسط قیمت هر کیلو مرغ
هرمزگان ۵۶ هزار و ۸۵۰ تومان
خراسان جنوبی ۵۶ هزار و ۸۰۰ تومان
کرمانشاه ۵۴ هزار تومان
کردستان ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان
کرمان ۵۱ هزار و ۵۵۰ تومان
تهران ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان
مازندران ۴۵ هزار و ۱۵۰ تومان
خراسان رضوی ۴۳ هزار تومان

قیمت مرغ چطوری در سراشیبی افتاد؟

قیمت مرغ امروز به‌طور متوسط در سراسر کشور به کیلویی ۴۹ هزار تومان رسید که پایین‌ترین میزان از اواخر خرداد امسال به‌این طرف محسوب می‌شود. قیمت مرغ از آن تاریخ تصمیم گرفت روی مسیر صعودی قدم بردارد و پا را از مرز ۵۰ هزار تومان در هر کیلو فراتر بگذرد. قیمت مرغ در پایان هفته اول تابستان، به‌طور متوسط تا ۵۶ هزار و ۸۲۰ پیش رفت. در روز‌های آخر تابستان، شاهد رسیدن قیمت هر کیلو مرغ به ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان بودیم. وقتی هفته اول مهر به پایان رسید، متوسط قیمت مرغ به کیلویی ۶۴ هزار تومان رسید که رکوردی تاریخی به‌حساب می‌آید. تولیدکنندگان سرخوشانه تصمیم گرفتند با اعمال فشار، از دولت بخواهند نرخ رسمی فروش مرغ را هفت درصد افزایش دهد و از ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان برساند. دولت چهارم آبان موافقت خود را با این تصمیم اعلام کرد، ولی شادی تولیدکنندگان مرغ دوام نداشت چون...

قیمت مرغ در روز چهارم آبان، یعنی دقیقا همان تاریخی که خبر افزایش نرخ رسمی فروش مرغ به ۶۳ هزار تومان اعلام شده، به‌طور متوسط در سراسر کشور ۶۲ هزار و ۸۵۰ تومان بود، اما یک‌روز بعد و پس از ناکامی در لمس ۶۳ هزار تومان، به سراشیبی غلتید. در نیمه آبان تا ۶۲ هزار و ۱۸۰ تومان عقب رفت و در اولین روز آذر در جایگاه ۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت. این پایان کار نبود، چون در حالی که آخرین ماه پاییز، به نیمه رسیده فروشندگان همچنان ناچار به کاهش قیمت هستند تا شاید مرغ روی دستان نماند.

تولیدکنندگان مرغ، اما رسما عصبانی به‌نظر می‌رسند. اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، در اطلاعیه روز ۱۵ آذر خود، رندانه از مردم درخواست کرده برای کمک به تنظیم بازار، مرغ را در منازل ذخیره کنند تا مرغ در ماه آینده گران نشود!

فرارو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید کلباسی
|
United States
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
0
مرغی که قدقد میکنه ؛ غلطای بیخود میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار