کشف دو ماده معدنی جدید در شهاب سنگ ۱۴تنی
کد خبر: ۲۶۴۶۷۷
تاریخ انتشار: 2022 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
حداقل دو ماده معدنی جدید که هرگز روی زمین دیده نشده اند در یک شهاب سنگ ۱۴ تنی که دو سال پیش در سومالی کشف شد، شناسایی شده است.

حداقل دو ماده معدنی جدید که هرگز روی زمین دیده نشده اند در یک شهاب سنگ ۱۴ تنی که دو سال پیش در سومالی کشف شد، شناسایی شده است.

 
 

این مواد معدنی در یک تکه ۵۷ گرمی از این سنگ فضایی یافت شده و به دانشگاه آلبرتا فرستاده شدند و گمان می‌رود سومین کانی جدید بالقوه نیز کشف شده باشد.

دو کانی تازه کشف شده الالییت (elaliite) و الکینزتانتونیت (elkinstantonite) نامگذاری شده‌اند، اما جزئیات دیگری درباره آنها منتشر نشده است.

کشف دو ماده معدنی جدید در شهاب سنگ ۱۴تنی

 

 

این شهاب‌ سنگ که «El Ali» نام دارد، به‌عنوان عضوی از گروه شهاب سنگ های آهن طبقه‌بندی می‌شود که یکی از بیش از ۳۵۰ شهاب سنگ در آن دسته خاص و نهمین شهاب‌ سنگ بزرگی است که تا کنون یافت شده است.

این شهاب سنگ به افتخار شهری که در آن یافت شد نامگذاری شد، که این نام به اولین ماده معدنی تازه‌کشف‌شده نیز داده شده است. دومی به افتخار لیندی الکینز تانتون (Lindy Elkins-Tanton)، مدیر طرح بین سیاره ای دانشگاه ایالتی آریزونا و محقق اصلی ماموریت سایکی ناسا نامگذاری شد. الکینز تانتون قصد دارد کاوشگری را برای کاوش در این سیارک غنی از مواد معدنی بفرستد تا شواهدی از چگونگی شکل گیری سیارات منظومه شمسی ما پیدا کند.

کریس هرد، استاد دپارتمان علوم زمین و جو و متصدی مجموعه شهاب‌سنگ‌های دانشگاه آلبرتا، در بیانیه‌ای گفت: «هرگاه کانی جدیدی پیدا کردید، به این معنی است که شرایط زمین ‌شناسی واقعی شیمی سنگ، با آنچه قبلاً پیدا شده متفاوت بوده است. این چیزی است که قضیه را هیجان‌انگیز می‌کند: در این شهاب سنگ خاص، دو ماده معدنی را به طور رسمی تعریف کرده‌ایم که برای علم جدید هستند.»

هرد همچنین خوشبین است که اگر محققان نمونه های بیشتری از شهاب سنگ بگیرند، مواد معدنی جدید بیشتری کشف خواهد شد.

این شهاب سنگ که در خارج از شهر فرود آمد، اولین بار توسط شترداران پیدا شد که کارشناسان را در جریان قرار دادند.

این سنگ فضایی تقریباً دو برابر متراکم تر از سنگ های معمولی زمین است و بسیار مغناطیسی است؛ چیزی شبیه به این در سیاره ما مشاهده نشده است.

کشف دو ماده معدنی جدید در شهاب سنگ ۱۴تنی

هنگامی که هرد در حال تجزیه و تحلیل شهاب سنگ برای طبقه بندی آن بود، چیزی را دید که توجه او را به خود جلب کرد. او گفت: «اغلب اوقات، گفتن اینکه یک ماده معدنی جدید وجود دارد، کار بسیار بیشتری می‌طلبد. این بار شناسایی سریع به این خاطر امکان پذیر بود که این دو ماده معدنی قبلاً توسط محققان فرانسوی در دهه ۱۹۸۰ به صورت مصنوعی ایجاد شده بودند.»

محققان به بررسی این مواد معدنی ادامه می‌دهند تا مشخص کنند در مورد شرایط شهاب سنگ هنگام شکل‌گیری چه چیزی می‌توانند به ما بگویند.

در حالی که آینده این شهاب سنگ همچنان نامشخص است، هرد گفت که محققان اخباری دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسد این شهاب سنگ در جستجوی خریدار بالقوه به چین منتقل شده است. باید دید آیا نمونه های اضافی برای اهداف علمی در دسترس خواهد بود یا خیر.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار