دریافت وام ازدواج و فرزندآوری آسان‌تر می‌شود
کد خبر: ۲۶۴۴۵۶
تاریخ انتشار: 2022 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
نمایندگان با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای رفع موانع دریافت تسهیلات بانکی موافقت کردند.

 نمایندگان با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای رفع موانع دریافت تسهیلات بانکی موافقت کردند.

 

در نشست علنی امروز- یکشنبه ۱۳ آذر ماه- مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۸۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۲۹ رای ماخوذه به تصویب رسید.

ماده واحده- یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۷۱ مکرر) به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/ ۰۷/ ۱۴۰۰ الحاق می‎شود:

ماده ۷۱ مکرر- به منظور رفع موانع دریافت تسهیلات یا امتیازات موضوع این قانون:

الف- در اجرای مواد این قانون در خصوص استفاده از امتیازات و تسهیلات، با هدف تشویق فرزندآوری، چنانچه به موجب قوانین خاصی، پرداخت این تسهیلات یا ارائه امتیازات، موکول به رعایت شرایط معینی گردیده و یا مشمول ممنوعیت شده باشد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اعطای تسهیلات و امتیازات فوق را فقط با رعایت این قانون انجام دهند.

ب- در صورتی که متقاضیان موضوع این قانون دارای بدهی قطعی مالیاتی یا بدهی غیرجاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی یا دارای چک برگشتی باشند، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند با درخواست متقاضی، تسهیلات موضوع این قانون را پس از تسویه حداقل ۵۰ درصد بدهی‌ها و تعهدات مذکور از محل این تسهیلات، پرداخت نمایند. دستورالعمل اجرایی این بند سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

ج- بانک‎ها و مسسات اعتباری غیربانکی موظفند پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار داده و در خصوص مطالبه وثایق و تضامین، با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی‌های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه عمل نمایند.

محسن زنگنه در موافقت با این طرح گفت: مخاطبان این طرح جوانان هستند که مبالغ ۱۰۰ میلیون برای آن‌ها موضوعیت دارد و این طرح برای طبقه متوسط تا حدودی موثراست، کسانی که دنبال تسهیلات فرزندآوری و ازدواج هستند عموما از طبقه متوسط جامعه اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: این تسهیلات می‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند، اگر نمایندگان به کلیات رای دهند می‌توان در جزییات مطالب مورد نظرآن‌ها لحاظ شود.

محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از این طرح گفت: این طرح برای یک میلیون جمعیت جوان کشور است، تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری استفاده از فرصت هفت ساله‌ای برای پیشگیری از پیری جمعیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی بیان داشت:بررسی میدانی از عملکرد بانک‌ها در مورد اجرای قانون پرداخت تسهیلات در خصوص وام ازدواج مطلوب است و نشان می‌دهد بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برای موضوع ازدواج اختصاص یافته و با همراهی ارکان نظام در حال پرداخت است و بخش زیادی پرداخت شده است.

سید کاظم دلخوش اباتری نیز در موافقت با طرح مذکور به اهمیت ازدواج و فرزندآوری اشاره کرده و ترویج آن را یک امر مهم و وظیفه حاکمیت دانست و گفت: اگر در این طرح ضعف‌هایی وجود دارد، مخالفان می‌توانند با ارائه پیشنهادات آن را رفع کنند. طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشکل حدود یک میلیون جوان را حل می‌کند.

نماینده مردم صومعه سرا با بیان اینکه باید با جرم انگاری برای استنکاف از قوانین، دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها را مکلف به اجرای قوانین کرده و ضمانت اجرایی محکمی برای آن‌ها ایجاد کنیم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر فرزندآوری و ازدواج در کشور کاهش پیدا کرده است. در گذشته ایران کشوری جوان به شمار می‌رفت که متاسفانه به دلیل بی توجهی به این موضوع مهم، به سمت میانسالی و سالمندی پیش می‌رویم، این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیر در اروپا برای مردم خود جهت ترویج ازدواج، امتیازات و امکاناتی را فراهم کرده اند، از این رو ما نیز باید برای جوانان در راستای ترویج ازدواج و فرزندآوری امتیازاتی را فراهم کنیم.

 

جبار کوچکی نژاد در موافقت با کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ضمن تبریک روز پرستار، گفت: دولت تعرفه گذاری پرستاران را اجرایی کند، این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: پورابراهیمی و کمیسیون اقتصادی گزارش خوبی را ارائه دادند، مشکل کشور ما فرزندآوری و ازدیاد جمعیت است که این موضوع نیز مدنظر مقام معظم رهبری است. در سیاست‌های کلی نظام هم بحث فرزندآوری از اولویت‌ها است.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: موضوعی که در گزارش مطرح شده است در واقع مانع زدایی است و بانک‌ها باید به مشکل جوانان توجه کنند، برای ازدواج و فرزندآوری تبصره ۱۶ قانون ۱۴۰۱، هزاران میلیارد تومان را به فرزندآوری و ازدواج گرایش دادیم در حالی که بانک‌ها در ارائه تسهیلات موانع ایجاد می‌کنند.

کوچکی نژاد ادامه داد: مشکل بازپرداخت‌ها در این گزارش تقریبا حل شده است البته این مشکلات زیاد است، ولی مقدار بدهی جوانان به بانک‌ها ارقام کمی است و می‌توان آن‌ها را رفع کرد.

وی تاکید کرد: گزارش کمیسیون بسیار شفاف است و از موانع تسهیلات، مانع زدایی می‌کند. همکاران لطفا رأی بسیار خوبی بدهند تا این امر مهم اجتماعی حل شود.

ایبنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار