تخم‌مرغ گران‌تر می‌شود؟
کد خبر: ۲۶۴۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
درخواست تولید کنندگان به گران تر شدن تخم مرغ، نگرانی حذف این محصول پروتئینی نسبتاً ارزان از سفره خانوارها را بیشتر کرده است.

درخواست تولید کنندگان به گران تر شدن تخم مرغ، نگرانی حذف این محصول پروتئینی نسبتاً ارزان از سفره خانوارها را بیشتر کرده است.

همزمان با افزایش نرخ تخم مرغ ، مصرف این محصول بالاتر رفته و سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور به ۱۵ کیلو رسیده است. فعالان این بازار دلیل اصلی افزایش مصرف تخم مرغ را ارزانی این محصول نسبت به سایر مواد پروتئینی می دانند.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ به قیمت بالای ۱۱۰ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهررسیده است، در حالی که قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران ۴۳هزار تومان است و مرغدار با احتساب سود ۴۸ هزار تومان به فروش می رساند.

البته طبق ادعای تولیدکنندگان، هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ باید با قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. این درحالی است که میادین میوه و تره بار هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ را۸۹ هزارتومان عرضه می کنند.

اما واحدهای عرضه مواد پروتئینی ومارکت های سطح شهر، قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ را سلیقه ای تعیین می کنند؛ از شانه ای ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان رقم هایی است که مردم برای مصرف این محصول باید پرداخت کنند.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران می گوید؛ دولت قیمت جدیدی برای تخم‌مرغ اعلام نکرده و بازار قیمت‌ها را تغییر داده‌ است و بتازگی قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری‌ها ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، اما با این حال سرانه مصرف تخم مرغ نسبت به سال گذشته به دلیل ارزان تر بودن این محصول نسبت به سایر موادپروتئینی بیشترشده است.

فعالان این بازار و مصرف کنندگان بر این عقیده هم نظرند که دولت نباید اجازه افزایش بیشتر قیمت تخم مرغ را بدهد چراکه با گران تر شدن آن تنها منبع غذایی پروتئینی نیز از سفره های مردم حذف خواهد شد؛ این در حالی است که بیشتر مردم طی روز با همین تخم مرغ سیر می شوند!

اقتصاد۱۰۰

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید کلباسی
|
United States
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
0
مرغی که قدقد میکنه ؛ غلطای بیخود میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار