دست مردم از خرید لوازم خانگی کوتاه شد
کد خبر: ۲۶۳۹۰۷
تاریخ انتشار: 2022 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
 افزایش قیمت لوازم خانگی و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم منجر به این شد تا اغلب مردم به سمت تعمیرات لوازم برقی بروند. اما اگر امکان تعمیر وجود نداشته باشد، خرید لوازم خانگی دست دوم گزینه بعدی مردم است.

 افزایش قیمت لوازم خانگی و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم منجر به این شد تا اغلب مردم به سمت تعمیرات لوازم برقی بروند. اما اگر امکان تعمیر وجود نداشته باشد، خرید لوازم خانگی دست دوم گزینه بعدی مردم است.

 

 

دست مردم از خرید لوازم خانگی کوتاه شد

قیمت بالای لوازم خانگی، مدت‌هاست که این بازار را در رکود فرو برده است. از سوی دیگر به دلیل افزایش هزینه تولید بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به سمت تولید کالاهای بی‌کیفیت‌تر رفته‌اند.

البته در این میان هستند کسانی که قدرت مالی خرید لوازم خانگی را دارند، اما به دلیل بی‌اعتمادی به سراغ تولیدات داخلی نمی‌روند. ازحمله آنکه با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی در بازار به وفور برندهای خارجی تقلبی مشاهده می‌شود.

قیمت لوازم خانگی چند؟

بررسی قیمت لوازم خانگی در بازار نشان می‌دهد، قیمت یخچال ایرانی در بازار از ۱۲ میلیون تومان آغاز می‌شود و به ۲۷ میلیون تومان نیز می‌رسد. برای خرید یخچال ساید ایرانی بین ۲۸ میلیون تا ۳۳ میلیون تومان نقدینگی نیاز است.

یخچال برندهای خارجی بین ۵۰ میلیون تا ۹۵ میلیون تومان قیمت دارد. یخچال ساید برند بوش در بازار با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در حال فروش است.

قیمت انواع ماشین لباسشویی ایرانی در بازار از شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۱۷ میلیون تومان نیز پیش می‌رود. اما خرید ماشین لباسشویی از برندهای خارجی از ۱۷ میلیون تا ۳۶ میلیون تومان نیز در حال فروش است.

قیمت اجاق گاز ۱۳۸ میلیون تومان!

همچنین بررسی قیمت انواع گاز نشان می‌دهد که قیمت برخی از برندها حتی با قیمت یخچال ساید برند خارجی، برابری می‌کند. در حال حاضر قیمت گران‌ترین اجاق گاز از برند لوفرا ۱۳۸ میلیون تومان است. هم اکنون قیمت اجاق گاز دومتیک در بازار بیش از ۶۸ میلیون تومان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برای خرید اجاق گاز از برندهای ایرانی بین چهار میلیون تا ۱۷ میلیون تومان نقدینگی نیاز است.

از سوی دیگر گران‌ترین قیمت تلویزیون از برندهای داخلی در بازار حدود ۸۱ میلیون تومان است؛ این تلویزیون ۸۶ اینچی و فوق هوشمند است.

در ادامه بررسی قیمت لوازم برقی، باید گفت که قیمت ارزان‌ترین ماشین‌ ظرفشویی در بازار ۱۵ میلیون تومان و گران‌ترین آن ۳۶ میلیون تومان است.

افزایش قیمت لوازم برقی به تعمیرات رونق داد

افزایش قیمت لوازم خانگی منجر به این شد که بسیاری از مردم حتی در صورت آسیب‌دیدگی لوازم برقی خود، قدرت مالی برای جایگزینی با یک محصول نو را نداشته باشند. همین موضوع منجر به رونق تعمیرات لوازم خانگی شد. این اتفاق بازار فروش لوازم خانگی را راکدتر از گذشته کرد.

تولیدکنندگان می‌گویند با اینکه در چند ماه گذشته قیمت لوازم خانگی تغییر خاصی نداشته، اما به دلیل کاهش نقدینگی و قدرت خرید مردم بسیاری از تولیدکنندگان فقط با برگزاری جشنواره‌های فروش و اقساط توانسته‌اند برخی از محصولات خود را به فروش برسانند.

وزیر صمت: قیمت لوازم خانگی به ثبات رسید

به تازگی نیز سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، از به ثبات رسیدن قیمت لوازم خانگی خبر داد و گفت: در حال حاضر تمرکز ما روی ثبات قیمت است. همانطور که شاهدیم یکسری متغییرها افزایش پیدا کردند، اما همچنان ثبات را در این بازار شاهد هستیم.

بر اساس این گزارش، اخیرا وزارت صمت از طرح جدید خود تحت عنوان «صدور کارت‌های اعتباری» برای خرید لوازم خانگی خبر داد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از صدور کارت‌های اعتباری ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی خبر داد. بر اساس این طرح قرار است تا سقف ۲۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری برای خرید کالاهای ایرانی به متقاضیان اختصاص پیدا کند. سود این کارت‌ها ۱۸ درصد و با بازپرداخت سه ساله تعیین شده است. اما فعالان صنفی این طرح را با توجه به سود بالای بانکی و محدودیت در انتخاب برند از پیش شکست‌خورده می‌دانند.

تجارت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار