۵ سؤال که قبل از خرید محصولات مراقبت از پوست باید بپرسید
کد خبر: ۲۶۳۵۷۴
تاریخ انتشار: 2022 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
این روز‌ها محصولات مختلفی برای مراقبت از پوست در بازار موجود است که اکثر آن‌ها ادعا می‌کنند می‌توانند تقریباً تمام مشکلات پوستی شناخته‌شده را برطرف کنند. این تنوع ممکن است گزینه‌های زیادی را پیش‌روی شما قرار دهد، اما به همان اندازه می‌تواند انتخاب محصول مناسب را برایتان سخت کند. چرا که هیچ راه‌ی حل یکسانی برای همه وجود ندارد.

۵ سؤال که قبل از خرید محصولات مراقبت از پوست باید بپرسید

۵ سؤال که قبل از خرید محصولات مراقبت از پوست باید بپرسید«تابناک با تو» - این روز‌ها محصولات مختلفی برای مراقبت از پوست در بازار موجود است که اکثر آن‌ها ادعا می‌کنند می‌توانند تقریباً تمام مشکلات پوستی شناخته‌شده را برطرف کنند. این تنوع ممکن است گزینه‌های زیادی را پیش‌روی شما قرار دهد، اما به همان اندازه می‌تواند انتخاب محصول مناسب را برایتان سخت کند. چرا که هیچ راه‌ی حل یکسانی برای همه وجود ندارد. محصولی که برای بهترین دوست شما مناسب است، ممکن است برای شما مفید نباشد.

وقتی صحبت از سلامتی و زیبایی پوست می‌شود، داشتن یک رویکرد فردی برای یافتن محصولات مناسب ضروری است. این کار کمی زمان و صبر بیشتری می‌خواهد، اما قطعاً ارزشش را دارد. قبل از انتخاب هر نوع محصولی باید به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید تا در اثر استفاده از آن دچار مشکلات پوستی نشوید. مقاله‌ی امروز به مهم‌ترین سؤالاتی که باید از خودتان در مورد محصولات مراقبت از پوست بپرسید، اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

۱. آیا این محصول برای پوست من مناسب است؟

۵ سؤال که قبل از خرید محصولات مراقبت از پوست باید بپرسید

نوع پوست مهم‌ترین فاکتوری است که باید هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست به آن توجه کنید. همان‌طور که که احتمالاً می‌دانید، انواع اصلی پوست چهار نوع هستند که هر کدام به‌دلیل خصوصیات منحصر به‌فرد خود به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد:

* پوست معمولی
* پوست چرب
* پوست حساس
* پوست خشک

برای کسب بهترین نتیجه، باید محصولی را انتخاب کنید که با پوست شما سازگار باشد. اگر محصول انتخابی شما مناسب پوست‌تان نباشد، ممکن است به جای اینکه مشکلات آن را رفع کند، به آن آسیب بزند.

کسانی که دارای پوست حساس و مستعد آکنه هستند باید بیشترین احتیاط را در مورد ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست داشته باشند. از سوی دیگر، پوست چرب می‌تواند موادی را تحمل کند که گاهی اوقات باعث تحریک سایر انواع پوست می‌شوند.

اگر ۱۰۰ درصد مطمئن نیستید که چه نوع پوستی دارید، بهتر است از متخصص پوست کمک بگیرید. وقتی نوع پوست خود را بشناسید، می‌توانید محصولات مختلف را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

۲. آیا مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن بی‌ضرر هستند؟

بدون تحقیق آنچه را که تولیدکنندگان تبلیغ می‌کنند، نپذیرید. قبل از خرید هر نوع محصول مراقبت از پوست، در مورد اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن تحقیق کنید و برچسب آن را به‌دقت بخوانید. شما باید مزایا و معایب مواد به‌کار رفته در آن را در نظر بگیرید. به‌علاوه، باید به این نکته توجه کنید که آیا ماده‌ای در آن محصول وجود دارد که پوست شما به آن حساسیت داشته باشد یا خیر. از آنجا که قرار است محصول خریداری‌شده با پوست‌تان تماس پیدا کند، مطمئن شوید که مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن باعث واکنش‌های آلرژیک نمی‌شوند.

به‌عنوان یک قانون کلی، غالباً مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات مراقبت از پوست به‌ترتیب از بیشترین تا کمترین غلظت فهرست می‌شوند و پنج ماده‌ی اولی که به نام آن‌ها اشاره می‌شود، ۸۰ درصد ترکیب محصول را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین اگر نام یک ماده‌ی مشکل‌ساز یا بالقوه محرک در بین پنج مورد اول فهرست وجود دارد، باید از خرید آن محصول صرف‌نظر کنید. همچنین اگر به‌دنبال محصولی با مواد تشکیل‌دهنده‌ی خاص هستید، اما آن مواد در پایان فهرست درج شده‌اند، آن محصول ارزش هزینه کردن را ندارد.

مواد مضر موجود در محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی

۵ سؤال که قبل از خرید محصولات مراقبت از پوست باید بپرسید

متخصصان توصیه می‌کنند که از خرید محصولات حاوی مواد زیر خودداری کنید:

* سولفات‌ها: سولفات‌ها چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند، چشم و پوست را تحریک می‌کنند و به محیط زیست آسیب می‌زنند.
* پارابن‌ها: پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که در محصولات مختلف، از صابون گرفته تا لوسیون و محصولات آرایشی، یافت می‌شوند. آن‌ها باعث افزایش تولید هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) می‌شوند و در تولید مثل و عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌کنند.
* فتالات‌ها: از فتالات‌ها در لاک‌های ناخن، عطر‌ها و لوسیون‌ها و همچنین به‌عنوان نرم‌کننده در شامپو‌ها استفاده می‌شود. این مواد روی باروری تأثیر منفی دارند.
* عطر: عطر‌ها در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو مانند مرطوب‌کننده‌ها، پاک‌کننده‌ها، شامپو‌ها و نرم‌کننده‌ها یافت می‌شوند. عطر‌ها می‌توانند باعث حساسیت و تحریک پوست شوند. اگر پوست حساسی دارید، اجتناب از آن‌ها بسیار مهم است.
* تریکلوسان: تریکلوسان یک ماده‌ی شیمیایی است که در خمیردندان‌ها، صابون‌های ضد‌باکتری و دئودورانت‌ها یافت می‌شود. این ماده پوست را تحریک می‌کند و باعث ایجاد اختلال در فعالیت غدد درون‌ریز می‌شود.
* تولوئن: تولوئن در اکثر رنگ مو‌ها و لاک‌های ناخن وجود دارد. این ماده می‌تواند برای سیستم ایمنی شما خطرناک باشد و به بروز نقایص مادرزادی و سرطان خون منجر شود. همچنین ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد و باعث خستگی، سردرد، حالت تهوع و خواب‌آلودگی شود.
* مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب: مواد شیمیایی مانند پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA)، بنزوفنون، اکسی بنزون، اتوکسی سینمات و هموسالات در ضدآفتاب‌ها استفاده می‌شوند، اما ممکن است عملکرد غدد درون‌ریز را مختل کنند.
* پلی اتیلن گلیکول: پلی اتیلن گلیکول (PEG) در محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون، ضدآفتاب و شامپو استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند پوست را چرب کند و باعث سرطان و اختلالات تنفسی شود.
* فرمالدئید: دیگر به‌ندرت می‌توان فرمالدئید را در فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات مختلف دید، چون به‌عنوان یک ماده‌ی سرطان‌زا طبقه‌بندی شده است. اما به گفته‌ی مختصصان، اغلب با مواد شیمیایی دیگری با نام‌های متفاوت (کواترنیوم-۱۵، DMDM هیدانتوئین، دیازولیدینیل اوره، ایمیدازولیدینیل اوره) جایگزین می‌شود که در طول زمان فرمالدئید آزاد می‌کنند. مضر بودن این مواد تأیید نشده است، اما ارزش آن را دارد که به‌عنوان آلرژن‌های بالقوه به آن‌ها توجه کنیم.
* دی اتانول آمین: دی اتانول آمین که در شوینده‌های بدن، شامپو‌ها و پاک‌کننده‌ها یافت می‌شود، سرطان‌زا است.
* الکل: الکل به جذب بهتر محصولات کمک می‌کند و از این‌رو برای بعضی از کرم‌ها و لوسیون‌ها مناسب است. اما الکل‌های خشک‌کننده (نظیر اتانول، ایزوپروپیل و بنزوئیل) می‌توانند پوست را خشک و پوسته پوسته کنند. با این حال، همه‌ی الکل‌ها برای پوست مضر نیستند. الکل‌های چرب (مثل سیتیل، استیریل و سیتیریل) از چربی‌ها و روغن‌های طبیعی به دست می‌آیند و خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند. اگر نتوانستید محصول بدون الکل پیدا کنید، حداقل به سراغ محصولاتی بروید که دارای الکل چرب باشند.
* هیدروکینون: هیدروکینون برای روشن کردن پوست و درمان جای جوش، کک و مک، لکه‌های ناشی از افزایش سن و… استفاده می‌شود. با این حال، به‌عنوان یک ماده‌ی سرطان‌زا شناخته شده است.

۳. آیا متخصصان پوست استفاده از آن را تأیید می‌کنند؟

۵ سؤال که قبل از خرید محصولات مراقبت از پوست باید بپرسید

پوست شما یکی از حساس‌ترین و شکننده‌ترین قسمت‌های بدن‌تان است. نباید از محصولاتی استفاده کنید که تحقیقات از آن حمایت نمی‌کنند، چون ممکن است بیش از هر چیز دیگری به پوست‌تان آسیب برسانند. اگر در مورد خرید محصولی شک دارید، با متخصص پوست مشورت کنید. او می‌تواند با در نظر گرفتن وضعیت پوست‌تان به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند.

۴. آیا می‌تواند مشکل پوستم را برطرف کند؟

هر فردی نگرانی‌ها یا مشکلات پوستی منحصر به‌فردی دارد. یکی ممکن است پوست خشکی داشته باشد و دیگری ممکن است با آکنه دست و پنجه نرم کند. تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول مراقبت از پوست به مشکلی که با آن روبه‌رو هستید، بستگی دارد. بعضی از تولیدکنندگان ادعا‌های زیادی در مورد فواید محصولات خود دارند، اما غیرممکن است که یک محصول بتواند به تنهایی به رفع تمام مشکلات پوستی کمک کند. ببینید آیا محصولی که انتخاب می‌کنید قادر است مشکل شما را حل کند یا خیر.

۵. آیا ارزش پولی را دارد که قرار است برای آن هزینه کنم؟

بیشتر مردم تمایل دارند هزینه‌ی زیادی برای خرید محصولات مراقبت از پوست بپردازند. اما گاهی اوقات می‌توانید با هزینه‌ی کمتری یک محصول مناسب تهیه کنید. چرا که قیمت محصولات مراقبت از پوست علاوه بر کیفیت مواد تشکیل‌دهنده به برند و میزان محبوبیت آن‌ها هم بستگی دارد.

اگر تصمیم دارید برای خرید یک محصول هزینه‌ی زیادی بپردازید، مطمئن شوید که ارزش آن را دارد و آنچه را که به‌دنبال آن هستید در اختیارتان قرار می‌دهد. برای این کار می‌توانید نظرات کسانی را که از آن محصول استفاده کرده‌اند، بررسی کنید. محصولی که برای اکثر کسانی که مشکلات پوستی مشابه‌ی شما داشته‌اند مناسب بوده است، به احتمال زیاد برای شما هم گزینه‌ی خوبی است.

کلام پایانی

برای خرید محصولات مراقبت از پوست، دانستن اینکه نوع پوست‌تان چیست و چه محصولی می‌تواند بدون آسیب زدن به رفع مشکلات آن کمک کند، ضروری است. با در نظر گرفتن سؤالاتی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، می‌توانید احتمال اشتباه را به حداقل برسانید. اگر مطمئن نبودید که چه محصولی برایتان مفید است، با متخصص پوست مشورت کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار