قابلیت‌هایی که فقط آیفون ۱۵ آن را دارد
کد خبر: ۲۶۳۴۳۲
تاریخ انتشار: 2022 November 24    -    ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
از تراشه قدرتمند A۱۷ Bionic گرفته تا دکمه‌های غیرمکانیکی، ویژگی‌های هستند که ظاهراً تنها خریداران گوشی‌های گران اپل سال آینده می‌توانند تجربه کنند.
در حالی که تازه گوشی‌های سری آیفون 14 وارد بازار شده‌اند، بازار شایعات درباره نسل بعدی آن‌ها داغ است. به گفته برخی منابع، اپل سال آینده میلادی فاصله میان مدل‌های استاندارد و پرو را بیش از پیش افزایش می‌دهد تا کاربران بیشتری به سمت نسخه‌های گران‌قیمت بروند. اما در مدل‌های پرو آیفون 15 باید منتظر چه قابلیت‌های انحصاری باشیم؟
 
قابلیت‌هایی که فقط آیفون ۱۵ آن را دارد
 
اگرچه ماه‌ها تا معرفی نسل بعدی آیفون‌ها فاصله داریم، اما از همین حالا هم شاهد انتشار شایعات درباره آن‌ها هستیم. برای مثال در ماه سپتامبر، تحلیلگر مطرح محصولات اپل، «مینگ-چی کو» مدعی شد که فروش بالای مدل‌های پرو آیفون ۱۴ نسبت به نسخه‌های استاندارد، کوپرتینویی‌ها را ترغیب به ایجاد تفاوت‌های بیشتر میان مدل‌های آیفون ۱۵ می‌کند.
 
ویژگی‌های انحصاری مدل‌های پرو آیفون ۱۵
طبق پیش‌بینی‌ها، ۵ ویژگی زیر تنها در مدل‌های پرو نسل بعدی آیفون وجود خواهند داشت و کاربران مدل‌های استاندارد از آن‌ها محروم می‌شوند.
 
تراشه A۱۷ Bionic
اپل امسال تصمیم گرفت از چیپ‌های متفاوتی در آیفون‌ها استفاده کند. در حالی که مدل‌های پرو آیفون ۱۴ به تراشه A۱۶ Bionic مجهز شده‌اند، در نسخه‌های استاندارد همچنان شاهد استفاده از چیپ قدیمی A۱۵ Bionic هستیم. ظاهراً این رویکرد برای نسل بعدی هم ادامه پیدا می‌کند.
 
طبق شایعات، تنها مدل‌های پرو آیفون ۱۵ به A17 Bionic مجهز می‌شوند؛ تراشه‌ای که انتظار داریم با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC به تولید برسد. این لیتوگرافی جدید منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش عملکرد نسبت به نسل‌های قبلی می‌شود.
 
پورت USB-C سریع‌تر
قابلیت‌هایی که فقط آیفون 15 آن را دارد
 
اپل به احتمال زیاد سال آینده میلادی بالاخره پورت لایتنینگ را کنار می‌گذارد و به سراغ پورت USB-C برای آیفون‌ها می‌رود. اگرچه تمام اعضای آیفون ۱۵ به این پورت مجهز می‌شوند، اما سرعت آن ظاهراً در مدل‌های پرو بیشتر خواهد بود.
 
به گفته مینگ-چی کو، پورت USB-C در مدل‌های پرو از USB 3.2 یا تاندربولت 3 پشتیبانی خواهد کرد که در مقایسه با لایتنینگ برای انتقال اطلاعات سرعت بسیار بالاتری دارد. در مقابل مدل‌های استاندارد با پورت USB-C با سرعت مشابه لایتنینگ یعنی USB ۲.۰ از راه می‌رسند.
 
رم بیشتر
به گفته شرکت تحقیقاتی تایوانی ترندفورس، اپل برای مدل‌های پرو آیفون ۱۵ به‌جای ۶ گیگابایت رم، از 8 گیگابایت رم استفاده خواهد کرد. با این حال مدل‌های استاندارد همچنان ۶ گیگابایت رم خواهند داشت. اگرچه سیستم‌عامل iOS با ۶ گیگابایت رم هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، اما استفاده از رم بیشتر می‌تواند قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ آن را بهبود دهد.
 
در حال حاضر نمی‌دانیم رم مورد استفاده در نسل بعدی آیفون سرعت بالاتری نسبت به نسل کنونی خواهد داشت یا خیر. بنابراین باید منتظر انتشار گزارش‌های بیشتری باشیم.
 
دکمه‌های حالت جامد
 
اپل در زمان آیفون ۷ تصمیم گرفت به‌جای دکمه هوم کلیکی نسل‌های قبل، از دکمه ثابت یا حالت جامد اما با انتقال حس مشابه با دکمه‌های مکانیکی استفاده کند. در حقیقت این ترفند کوپرتینویی‌ها با قطعه‌ای به نام موتور تپتیک یا Taptic Engine ممکن شد. حالا اگرچه دیگر در آیفون‌ها (غیر از آیفون SE) دکمه هوم وجود ندارد، اما همچنان با چندین دکمه روبه‌رو هستیم.
 
حالا طبق شایعات، اپل می‌خواهد برای تمام دکمه‌های مدل‌های پرو آیفون ۱۵ یعنی دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، از فناوری حالت جامد استفاده کند. این کمپانی برای دستیابی به هدفش، از دو موتور تپتیک اضافه استفاده خواهد کرد تا بازخورد هپتیکی را در اختیار کاربران قرار دهد.
 
زوم اپتیکال بالاتر برای آیفون ۱۵ پرو مکس
آخرین قابلیتی که البته تنها محدود به مدل پرو مکس یا اولترا آیفون ۱۵ می‌شود، استفاده از دوربین پریسکوپی است. این دوربین که مدت‌هاست در دنیای پرچمدارهای اندرویدی وجود دارد، می‌تواند زوم اپتیکال بالایی حتی تا ۱۰ برابر را در اختیار کاربران قرار دهد که بسیار بیشتر از زوم اپتیکال ۳ برابری مدل‌های پرو آیفون ۱۴ است.
 
اگر تمام شایعات بالا صحت داشته باشند، اپل تفاوت میان مدل‌های استاندارد و پرو را بیش از پیش افزایش می‌دهد تا کاربران به سمت نسخه‌های گران‌تر بروند. با این کار، میانگین قیمت فروش آیفون‌ها افزایش می‌یابد که نتیجه‌اش، سود بالاتر اپل خواهد بود.
 
انتظار داریم سری آیفون ۱۵ در سپتامبر ۲۰۲۳ به‌صورت رسمی معرفی شود. با توجه به فاصله طولانی که تا آن زمان داریم، باید منتظر انتشار گزارش‌ها و شایعات بیشتری درباره گوشی‌های آینده اپل باشیم.
دیجیاتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار