۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان
کد خبر: ۲۶۳۳۹۷
تاریخ انتشار: 2022 December 01    -    ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
آیا می‌دانستید که خشکی پوست اطراف دهان می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؟ آب و هواس سرد و خشک، کم‌آبی، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب و بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است در خشک و زبر شدن پوست اطراف دهان نقش داشته باشند. در این مقاله، به بررسی دلایل احتمالی خشکی پوست اطراف دهان می‌پردازیم و شما را با نحوه‌ی درمان آن آشنا می‌کنیم.

۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان«تابناک با تو» - آیا می‌دانستید که خشکی پوست اطراف دهان می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؟ آب و هواس سرد و خشک، کم‌آبی، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب و بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است در خشک و زبر شدن پوست اطراف دهان نقش داشته باشند. در این مقاله، به بررسی دلایل احتمالی خشکی پوست اطراف دهان می‌پردازیم و شما را با نحوه‌ی درمان آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل خشکی پوست اطراف دهان

پوست صورت شما حساس است و دائماً در معرض عوامل محیطی قرار دارد. استفاده‌ی منظم از محصولات آرایشی باعث تغییر نوع پوست کمک می‌شود و آن را حساس‌تر می‌کند. در ادامه‌ی مطلب، به بعضی از دلایل اصلی بروز این مشکل اشاره خواهیم کرد:

درماتیت پریورال (درماتیت اطراف دهان)

درماتیت پریورال، یک بیماری پوستی است که اغلب در زنان بالغ رخ می‌دهد و می‌تواند باعث خشکی، خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن اطراف دهان شود. همچنین ممکن است به بینی و زیر چشم‌ها هم سرایت کند.

درماتیت پریورال معمولاً به‌دلیل استفاده‌ی طولانی‌مدت از استروئیدهای موضعی و استنشاقی رخ می‌دهد. بعضی از بیماری‌های پوستی مانند روزاسه هم می‌توانند به درماتیت پریورال منجر شوند. معمولاً وقتی استفاده از کرم‌های استروئیدی موضعی را متوقف می‌کنید، بثورات قبل از بهبودی بدتر می‌شوند. برای جلوگیری از تحریک و بدتر شدن بثورات، از پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

کمبود سبوم

سبوم روغنی است که توسط غدد چربی که زیر منافذ پوست قرار دارند تولید می‌شود. این روغن برای حفظ سلامت پوست ضروری است و کمبود آن می‌تواند باعث خشکی پوست شود. شستن بیش از حد صورت تعادل چربی‌ها را در پوست از بین می‌برد و آن را خشک کند.

آلرژی

محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد خشن به سد دفاعی پوست آسیب می‌رسانند و به ایجاد آلرژی و خشکی پوست اطراف دهان منجر می‌شوند.

آب و هوا

آب و هوای سرد و خشک رطوبت طبیعی پوست صورت را می‌گیرد و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

مواجهه‌ی بیش از حد با نور خورشید

۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید می‌تواند سد محافظ پوست شما را بشکند و پوست را کم‌آب کند که این امر به خشکی پوست اطراف دهان منجر می‌شود.

اگزما و پسوریازیس

بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس باعث از بین رفتن سد دفاعی پوست می‌شوند. وقتی پوست شما برای حفظ رطوبت سد محافظ نداشته نباشد، محتوای آب خود را از دست می‌دهد. درنتیجه، شاهد پوسته پوسته شدن و ایجاد بثورات پوستی در اطراف دهان و چشم‌های خود خواهید بود.

لیس زدن مداوم لب‌ها

خیس کردن مداوم لب‌ها با زبان یا بیرون ریختن آب دهان در هنگام خواب می‌تواند روغن های ضروری و رطوبت را از بین ببرد. این مشکل به‌ویژه در بین کودکان شایع است.

داروها

بعضی از داروها، مانند لوسیون‌ها و کرم‌های ضدآکنه، می‌توانند پوست صورت را خشک کنند. تتراسایکلین و ترتینوئین داروهای رایجی هستند که باعث خشکی پوست اطراف دهان می‌شوند.

راه‌های درمان خشکی پوست اطراف دهان

بهترین راهکار درمانی به عادت‌های فردی و علت خشکی پوست بستگی دارد. اگر خشکی پوست اطراف دهان یک مشکل مزمن است یا با جوش، التهاب، قرمزی و درد شدید همراه است، با متخصص پوست مشورت کنید. پزشک برای تشخیص علت دقیق خشکی پوست اطراف دهان معاینه‌ی بدنی انجام می‌دهد و سابقه‌ی پزشکی شما را بررسی می‌کند. اگر یک عارضه‌ی پوستی در بروز این مشکل نقش داشته باشید، پزشک برایتان دارو تجویز می‌کند. در غیر این صورت، می‌توانید از روش‌های زیر برای رفع خشکی پوست کمک بگیرید:

۱. از یک پاک‌کننده‌ی ملایم استفاده کنید

پوست خود را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید. استفاده از پاک‌کننده‌های حاوی مواد خشن (مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لوریل اتر سولفات) یا صابون می‌تواند پوست نازک و حساس صورت را خشک کند. پاک‌کننده‌ای را انتخاب کنید که حاوی رایحه‌ی مصنوعی، رنگ، الکل و مواد نگهدارنده‌ی مصنوعی نباشد. چون این مواد پوست را تحریک می‌کنند و باعث خارش و پوسته پوسته شدن آن می‌شوند.

همچنین از شستن بیش از حد صورت یا شستن آن با آب خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید. همیشه از آبی که با دمای اتاق هم‌دما است برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.

۲. پوست‌تان را لایه‌برداری کنید

۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

پوست شما دارای یک چرخه‌ی طبیعی است که طی آن سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های قدیمی‌تر می‌شوند. چرخه‌ی سلولی پوست حدود ۲۸ روز طول می‌کشد تا کامل شود. اگر سلول‌های مرده‌ی پوست روی سطح آن باقی بمانند، ممکن است منافذ را مسدود کنند و باعث کدر شدن پوست شوند. یک بار در هفته لایه‌برداری پوست به پاکسازی سلول‌های مرده، بهبود بافت پوست و حفظ سلامت آن کمک می‌کند.

لایه‌برداری را می‌توان به صورت شیمیایی یا دستی انجام داد. لایه‌بردارهای شیمیایی سرعت جایگزینی سلول‌ها را افزایش می‌دهند و به بهبود سلامت پوست کمک می‌کنند. لایه‌بردارهای فیزیکی قسمت‌های خشک پوست را از روی آن برمی‌دارند. به‌دنبال لایه‌بردارهایی باشید که حاوی هیدروکسی اسید هستند. آن‌ها می‌توانند به رفع خشکی پوست اطراف دهان کمک کنند.

توجه داشته باشید که لایه‌برداری بیش از حد پوست ممکن است نتیجه‌ی معکوس داشته باشد و با از بین بردن چربی‌های طبیعی روی پوست، خشکی آن را افزایش دهد.

۳. هر روز مرطوب‌کننده بزنید

مرطوب‌کننده‌ها به حفظ نرمی و لطافت پوست کمک می‌کنند. برای بهره‌مندی از فواید مرطوب‌کننده‌ها باید دو بار در روز آن‌ها را روی پوست اطراف دهان بمالید. مرطوب کردن پوست خشک در طول شب، بلافاصله پس از شست‌وشو یا بعد از لایه‌برداری می‌تواند به حفظ رطوبت برای مدت زمان طولانی کمک ‌کند.

اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از تحریک پوست از یک مرطوب‌کننده‌ی ضدحساسیت (بدون عطر و رنگ مصنوعی) استفاده می‌کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که انواع پوست نیازهای متفاوتی دارند. بنابراین، با توجه به نوع پوست خود باید مرطوب‌کننده‌ی مناسب را انتخاب کنید. گاهی اوقات، پترولاتوم، دی اکسان و الکل موجود در مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند پوسته پوسته شدن اطراف دهان را بدتر کنند. بنابراین، با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید.

به جای مرطوب‌کننده‌ها می‌توانید از جایگزین‌های طبیعی آن‌ها مانند ژل آلوئه‌ورای خالص، روغن نارگیل و شی‌باتر استفاده کنید. مراقب باشید در استفاده از این مواد زیاده‌روی نکنید، چون مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند برای پوست مضر باشد و باعث آکنه شود. از سوی دیگر، همه‌ی روغن‌ها برای پوست مناسب نیستند. بر اساس یک مطالعه، روغن زیتون می‌تواند به سد دفاعی پوست آسیب برساند.

۴. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

استفاده از کرم ضدآفتاب می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات پوستی نجات دهد. در طول روز ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید، کرم ضدآفتاب بزنید.

۵. از دستگاه‌ی بخور یا رطوبت‌ساز استفاده کنید

قرار گرفتن در معرض هوای خشک برای مدت طولانی می‌‌تواند سطح رطوبت پوست را کاهش دهد. اگر ساکن یک منطقه‌ی خشک هستید یا از دستگاه‌ی تهویه‌ی مطبوع استفاده می‌کنید، یک دستگاه‌ی بخور در خانه‌ی خود بگذارید. دستگاه‌ی بخور به حفظ رطوبت هوا کمک می‌کند و مانع خشکی پوست می‌شود، در حالی که دستگاه‌ی تهویه‌ی مطبوع رطوبت هوا را می‌گیرد و پوست را خشک می‌کند.

۶. از بالم لب استفاده کنید

استفاده از بالم لب به‌اندازه‌ی استفاده از مرطوب‌کننده مهم است. لب‌های شما هم باید مثل پوست‌تان هیدراته بمانند. برای داشتن لب‌های نرم و لطیف از بالم لب استفاده کنید. این کار همچنین از لیس زدن مداوم لب‌ها برای حفظ رطوبت آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 ۷. سبک زندگی خود را اصلاح کنید

خشکی پوست می‌تواند نتیجه‌ی عادت‌های ناسالم باشد. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن در طول روز مقدار زیادی مایعات بنوشید و از نوشیددنی‌های الکلی و سیگار که باعث خشک شدن پوست می‌شوند، دوری کنید. سعی کنید تغذیه‌ی سالم داشته باشید و مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. همچنین برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف دهان از خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنید.

سپری کردن زمان طولانی در زیر دوش یا داخل وان هم می‌تواند برای شما مضر باشد. مواجهه‌ی طولانی مدت (بیش از ۱۵ دقیقه) با آب رطوبت پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی آن شود. برای حفظ سلامت پوست، زمان استحمام خود را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید.

درمان‌های خانگی برای رفع خشکی پوست اطراف دهان

راهکارهای طبیعی زیر هم خشکی پوست اطراف دهان را کاهش می‌دهند:

۸. عسل

عسل خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و می‌تواند خشکی پوست را برطرف کند. یک قاشق چای‌خوری عسل را با کمی شکر مخلوط کنید و به‌آرامی روی لب‌هایتان بمالید تا سلول‌های مرده از بین بروند.

۹. روغن نارگیل

۹ راهکار ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

روغن نارگیل به رفع خشکی پوست و افزایش رطوبت آن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند عملکرد سد دفاعی پوست را بهبود ببخشد که این امر باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود.

کلام پایانی

عوامل متعددی مانند اگزما، کم‌آبی، داروها و تغییرات محیطی باعث خشکی پوست اطراف دهان می‌شوند. اگر علت یک بیماری زمینه‌ای باشد، پزشک با تجویز دارو می‌تواند به درمان آن کمک کند. اما اگر بیماری خاصی نداشته باشید، می‌توانید از راهکارهای طبیعی و خانگی برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود استفاده کنید. پیروی از یک روتین مراقبت از پوست مناسب، داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از مرطوب‌کننده‌ کمک زیادی به حفظ رطوبت و سلامت پوست شما می‌کند.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار