جنگنده اوکراینی که قاتل موشک‌های روسی شده
کد خبر: ۲۶۳۳۵۲
تاریخ انتشار: 2022 November 24    -    ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
ظاهرا خلبانان اوکراینی آموزش‌های ویژه‌ای را طی کرده‌اند و حالا در جدیدترین ویدیوهای منتشر شده از جنگ روسیه و اوکراین شاهد شکار شدن موشک کروز روسی توسط میگ ۲۹ اوکراینی هستیم.

 ظاهرا خلبانان اوکراینی آموزش‌های ویژه‌ای را طی کرده‌اند و حالا در جدیدترین ویدیوهای منتشر شده از جنگ روسیه و اوکراین شاهد شکار شدن موشک کروز روسی توسط میگ ۲۹ اوکراینی هستیم.

 

 

جنگنده اوکراینی که قاتل موشک‌های روسی شده
 

نیروهای مسلح اوکراین معمولا از سیستم‌های موشکی دفاع هوایی خود برای منهدم کردن موشک ها و پهپادهای ارتش روسیه بهره می‌بردند و جنگنده‌های این کشور نیز صرفا وظیفه مقابله با جنگنده‌های دشمن را بر عهده داشتند. هرچند ظاهرا ذخایر موشک‌های سام (زمین به هوا) اوکراین برای سامانه‌های پدافندی قدیمی خود مثل اس ۳۰۰ رو به پایان است و به همین خاطر سوخو ۲۷ و میگ ۲۹ های اوکراینی تا حد زیادی وظیفه مقابله با موشک های کروز روسی را بر عهده دارند.

در واقع این هواپیماها به گشت‌زنی در آسمان ادامه می‌دهند تا هرگونه تهدیدی را فورا خنثی کنند. البته شکار موشک کروز توسط جنگنده اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود، اما به ندرت پیش آمده که فیلم چنین لحظه منحصر به فردی منتشر شود.

یکی از حساب‌های کاربری توییتر ویدیویی را منتشر کرده است که در آن یک جنگنده اوکراینی موشکی را شلیک می‌کند. موشک به سمت چپ می‌رود و سپس منفجر می‌شود.

البته ویدیو دیگری نیز در این رابطه منتشر شده است که در آن موشک شلیک شده توسط جنگده اوکراینی پس از مانورهای تند به هدف خود اصابت می‌کند.

میگ‌ ۲۹ جنگنده نسل چهارم شوروی

میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر است، این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر از جمله اواکراین استفاده می‌شود.

جت جنگنده دوموتوره و دو سکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن ساخته شدند.

وزن خالی این جنگنده ۱۱ تن است که در هنگام برخاست می‌تواند تا ۲۱ تن افزایش پیدا کند. میگ ۲۹ با بیشینه سرعت ۲.۲۵ ماخ می‌تواند تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مهمات شامل موشک‌های هوا به هوای هدایت راداری را با خود حمل کند. احتمالا همین موشک‌ها برای هدف قرار دادن موشک‌های کروز روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا موشک‌ها هدف قرار می‌گیرند

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که در همان روزهای ابتدایی نبرد این کشور با روسیه، کلیه خلبانان جنگنده‌های این کشور تحت آموزش‌های خاصی قرار گرفته‌اند تا بتوانند موشک‌های کروز را سرنگون کنند. البته موشک‌های کروز سطح بازتاب کمی دارند و همچنین در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کنند. همین نیز باعث می‌شود که شناسایی آنها با رادار هواپیما سخت باشد.

هرچند که تنها چند روز پس از آغاز آموزش‌ها، خلبانان اوکراینی توانستند با موفقیت از پس این کار برآیند. البته ناگفته نماند که برخی از موشک‌های روسی همچون Kalibar، Kh-101، Kh-59 و Kh-555 از موتور جت استفاده کرده و از خود اثر حرارتی بر جای می‌گذارند. به همین خاطر خلبانان اوکراینی می‌توانند با استفاده از سیستم هدف‌یابی الکترو-اپتیکال فروسرخ خود آنها را ردیابی کنند.

جنگنده اوکراینی که قاتل موشک‌های روسی شده

ظاهرا نیروی هوایی اوکراین از این روش برای منهدم کردن پهپادها نیز استفاده می‌کند. هرچند که کارشناسان نظامی استفاده از هواپیمای جنگی برای شکار پهپاد را پر هزینه و خطرناک قلمداد می‌کنند.

گجت‌نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار