دانشمندان می‌گویند سرماخوردن در هوای سرد «افسانه» است
کد خبر: ۲۶۳۲۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2022 November 24    -    ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
تنها راه سرماخوردگی تماس با ویروس سرماخوردگی است. بنابراین دماهای پایین می‌توانند باعث شوند که قلبتان سریع‌تر خون را پمپاژ کند، فشار خونتان بالا برود و خونتان غلیظ شود که در بدترین حالت به لخته شدن خون منجر می‌شود. این همان چیزی است که خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

دانشمندان می‌گویند سرماخوردن در هوای سرد «افسانه» است

دانشمندان می‌گویند سرماخوردن در هوای سرد «افسانه» استتابناک باتو ــ توصیه‌های سلامتی فراگیری که نسل‌ها، سینه به سینه، از والدین به فرزندان منتقل شده است، لزوما ازنظر علمی درست نیستند. پژوهشگران سلامت می‌گویند جملاتی مانند «با موهای خیس از خانه بیرون نرو» و «لباس گرم بپوش» که در آستانه فصل سرما بیشتر از هر زمان دیگری بر زبان می‌آید، کاربرد زیادی در جلوگیری از سرماخوردگی ندارد.

آیا ممکن است در اثر هوای سرد سرما بخورید؟

وقتی پاییز و زمستان فرا می‌رسد، بسیاری از ما دچار سرماخوردگی می‌شویم؛ اما آیا هوای سرد دلیل بروز علائم ماست؟

دکتر نساء اسلم به بخش سلامتی نشریه یاهو لایف می‌گوید: «این یکی از ماندگارترین باورها و افسانه‌ها در مورد سرماخوردگی است، اما پاسخ ظریفی دارد. تنها راه سرماخوردگی تماس با ویروس سرماخوردگی است. قرار گرفتن در معرض هوای سرد افراد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی نمی‌کند.»

ما یا با تنفس قطرات مایع حاوی ویروس (هنگامی که فردی سرفه یا عطسه می‌کند)، یا با لمس چیزی که آلوده شده است و سپس تماس دست‌هایمان با صورت یا در بدترین حالت با دهان و بینی به سرماخوردگی مبتلا می‌شویم.

با این حال «برخی تحقیقات نشان می‌دهند که راینوویروس‌ها – ویروس‌هایی که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شوند – ممکن است در دمای کمتر از ۳۷ درجه سانتی‌گراد (متوسط ​​دمای بدن) به‌طور موثرتری تکثیر شوند. دمای داخل حفره بینی ۳۳ درجه سانتی‌گراد است که ممکن است آن را به مکانی ایده‌آل برای تکثیر راینوویروس‌ها تبدیل کند، اما این تحقیق تایید نمی‌کند که دمای بیرونی پایین‌تر، خطر عفونت راینوویروس را افزایش می‌دهد.»

بنابراین در حالی که هوای سرد به تنهایی باعث سرماخوردگی نمی‌شود، اما در تئوری می‌تواند به زنده ماندن و رشد ویروس و ابتلای ما به آن کمک کند.

دکتر اسلم می‌افزاید: «یک مطالعه نشان داد که کاهش دما و رطوبت - البته در دمای زیر آکرتیک منفی ۹ درجه سانتی‌گراد - خطر ابتلا به عفونت راینوویروس را افزایش می‌دهد. در این مطالعه، عفونت‌ها بیشتر در دمای صفر درجه سانتی‌گراد و پایین‌تر اتفاق می‌افتادند.

اما این مطالعه فقط برای افرادی که در محیط‌های بسیار سرد زندگی می‌کنند صادق است.»

قرار گرفتن دائمی در دمای پایین می‌تواند سیستم ایمنی ما را مختل کند و در صورت تماس، مبارزه با ویروس سرماخوردگی را برای بدن دشوارتر کند.

دانشمندان می‌گویند سرماخوردن در هوای سرد «افسانه» است

آیا هوای سرد شما را بیمار می‌کند؟

همان‌طور که نمی‌توانیم به سرماخوردگی (یا آنفولانزا یا کووید-۱۹) در اثر آب‌وهوا مبتلا شویم، همچنین نمی‌توانیم هیچ بیماری دیگری را از آب‌وهوای نامناسب بگیریم، اما آب‌وهوا می‌تواند بر شرایط سلامت موجود تاثیر بگذارد و آن را تشدید کند.

برای مثال در مورد مشکلات قلبی، هوای سرد ممکن است رگ‌های خونی را منقبض کند و اکسیژن‌رسانی به قلب را کاهش دهد، به این معنا که قلب برای حفظ گرمای بدن باید سخت‌تر کار کند.

بنابراین دماهای پایین می‌توانند باعث شوند که قلبتان سریع‌تر خون را پمپاژ کند، فشار خونتان بالا برود و خونتان غلیظ شود که در بدترین حالت به لخته شدن خون منجر می‌شود. این همان چیزی است که خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

بدیهی است که «پوشاندن خود و گرم ماندن» هنوز اهمیت دارد، اما تضمین نمی‌کند که از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی در امان باشید. اقدام‌هایی مانند شستن مکرر دست‌ها، استفاده از دستمال برای به دام انداختن میکروب‌ها و دور انداختن آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، در کاهش خطر انتشار ویروس موثرتر است.

بر‌اساس توصیه سرویس سلامت عمومی بریتانیا، اگر علائم شما پس از سه هفته بهبود نیافت، به‌طور ناگهانی بدتر شد، درجه حرارت شما بسیار بالا رفت یا احساس تب و لرز کردید، اگر در مورد علائم کودک خود نگرانید، احساس تنگی نفس یا درد در قفسه سینه دارید، اگر از یک بیماری مزمن رنج می‌برید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، حتما با دیدن علائم به پزشک عمومی مراجعه کنید.


دانشمندان می‌گویند سرماخوردن در هوای سرد «افسانه» است

منبع: ایندیپندنت فارسی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
2
ظاهرا ویروس همیشه اطراف ما هست فقط هوای سرد زمینه رو مساعد میکنه براش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
1
یکی به این دانشمندها بگه با لباس کم یرن توی سرما ببینن چطوری سرما می خورن! بعد افاضه کنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
احتمالا بخاطر نبود گاز توی اروپا و اینکه مجبورن سرمای خانه هاشونو تحمل کنن دانشمندان شون به نتایج جدید علمی رسیده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار