بحران بزرگ فیفا در قطر؛ تماشاگر نیست!
کد خبر: ۲۶۳۰۳۰
تاریخ انتشار: 2022 November 20    -    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از امروز آغاز می شود اما یکسری قوانین سفت و سخت در این کشور و همچنین گرانی هتل‌ها باعث شده تا هواداران کمی برای تماشای این بازی ها به دوحه سفر کنند.

 جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از امروز آغاز می شود و ۳۲ تیم برای رسیدن به جام طلایی با یکدیگر رقابت می کنند. جام جهانی قطر هنوز شروع نشده یکی از پرحاشیه‌ترین جام جهانی در ادوار مختلف بوده است. از اهدای رشوه به سپ بلاتر برای کسب حق میزبانی تا استفاده از کارکنان غیر مجاز برای ساخت و ساز استادیوم ها و مراکز رفاهی در برگزاری بزرگترین فستیوال جهان. حالا در آستانه شروع این رقابت ها خبر رسیده که به علت عدم استقبال از بعضی بازیها، فیفا تصمیم گرفته با هر ترفندی که شده ورزشگاه‌ها را پر کند تا فضای جام جهانی پرشور برگزار شود. یکسری قوانین سفت و سخت و اسلامی در قطر باعث شده تا تماشاگران از این مسابقات کمتر از سالهای قبل استقبال کنند که در ادامه به آنها می پردازیم:

 

بحران بزرگ فیفا در قطر؛ تماشاگر نیست!

قوانین سفت و سخت در قطر؛ نوشیدنی الکلی ممنوع

جام جهانی امروز آغاز می شود و هواداران سر از پا نمی‌شناسند، اما قوانین قطری شرایط را برای خیلی از هواداران سخت کرده است. به ویژه خانم‌هایی که از کشورهای اروپایی و آمریکایی به قطر می‌روند با چالش‌های سختی روبرو خواهند شد. فیفا در وبسایت خود نوشت که هواداران می‌توانند هرچه می‌خواهند بپوشند اما باید به قوانین کشور میزبان احترام بگذارند و بدن خود را بپوشانند. طبق قوانین حقوقی قطر زنان باید مراقب پوشش خود باشند وگرنه با جریمه و یا حتی زندانی شدن روبرو می‌شوند. از زنان غیرقطری انتظار نمی‌رود که از قوانین سفت و سخت این کشور مسلمان پیروی کرده و عبا (لباس مشکی بلند سنتی) بپوشند، اما باید قسمت میانی بدن (شکم) و شانه خود را بپوشانند، و دامن و پیراهن‌هایشان هم باید زانوهایشان را بپوشاند.

مردان هم اگر پیراهن از تن دربیاورند با جریمه و زندان روبرو خواهند شد، و پوشیدن تاپ‌های بدون آستین و یا لباسهایی با شعار توهین‌آمیز هم مجاز نیست.

در زیر می توانید این قوانین را بخوانید:

۱- الفاظ رکیک نباید استفاده شود

۲-جلوگیری از تنش و درگیری

۳-ممنوعیت بدحجابی و لباس های مبتذل

۴-ممنوعیت خوردن مشروب

۵-روابط نامتعارف ممنوع

۶-انتشار تصویر افراد بدون اجازه ممنوع

۷-موسیقی زننده ممنوع

۸-بی احترامی به اماکن مقدس ممنوع

همجنس‌گرایان جایی در قطر ندارند

پیش از این و در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نیز ناصر الخاطر اعلام کرده بود که ورود همجنسگرایان به قطر ممنوع است. او در آن زمان اظهار داشت: قطر و کشورهای همسایه آن بسیار محافظه‌کار هستند و ما از هواداران می‌خواهیم که به قوانین آنها احترام بگذارند. ما مطمئنیم که آنها این کار را انجام خواهند داد همان‌طور که ما به فرهنگ‌های مختلف احترام می‌گذاریم. در همین حال قطری‌ها محدودیت‌های دیگری هم برای گردشگرانی که در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ در نظر گرفته‌اند که شامل هرگونه ممنوعیت تبلیغ برای همجسنگرایی و مصرف مشروبات الکلی می‌شود.

در همین راستا تیم های اروپایی در نظر دارند با بازوبندهای رنگین کمانی وارد زمین شوند. گرچه فیفا این کار را ممنوع کرده و این اتفاق باعث جریمه بازیکنان و تیم هایی می شوند که از قوانین سرپیچی کنند. گفتنی است که تیم ملی آمریکا لوگو خود را به همین دلیل تغییر داده است.

 

 

گرانی بیش از حد هتل ها برای حضور تماشاگران

جام جهانی قطر گرانترین جام جهانی تاریخ است و قطری ها برای برگزاری این رقابت ها ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه کردند. همچنین دوحه شهر گرانی در جهان محسوب می شود و هزینه اقامت در این شهر بسیار بالاست. به گفته بسیاری از کارشناسان قطر ۲۰۲۲ برای پولدارهاست و به همین دلیل استقبال کمتری نسبت به سالهای پیش از جام جهانی شده است. گفته می شود قیمت هتل ها بسیار گران است و از شبی ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار شروع می شود.

عدم رعایت قوانین حقوق بشر برای برگزاری جام جهانی

کمیته عالی برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ از سال ۲۰۱۱ برای هرچه بهتر برگزار شدن جام جهانی قطر، تشکیل شد. کمیته‌ای که پس از تأسیس با حواشی زیادی هم دست و پنجه نرم کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین این حواشی که جنبه حقوق بشری نیز به خود گرفته، ادعای کشته شدن ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کارگر در پروژه‌های جام جهانی بوده است.

با توجه به حضور تعداد بالایی از کارگران هندی، نپالی، بنگلادشی و سریلانکایی در قطر و استفاده از این کارگران برای آماده‌سازی پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲، برخی حاشیه‌ها از سوی مسئولان این کشورها ایجاد می‌شود. ادعای کشته شدن نزدیک به ۱۴۰۰ کارگر در پروژه‌های جام جهانی برای اولین بار و به صورت رسمی، سال ۲۰۱۵ از سوی رئیس اتحادیه کارگران بین‌المللی مطرح شد و وی مدعی بدرفتاری کارفرمایان با کارگران خارجی به دور از چشم قطری‌ها نیز بود. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از هواداران این رقابت ها را در قطر تحریم کنند و باعث شده تماشاگران کمتری نسبت به سالهای پیش به تماشای جام جهانی بنشینند.

بحران بزرگ فیفا در قطر؛ تماشاگر نیست!

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار