کاهش سکته قلبی با روزه داری
کد خبر: ۲۶۲۳
تاریخ انتشار: 2015 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی عنوان کرد: حدود بیست روز پس از شروع ماه مبارک رمضان میزان «هموسیستئین» اصلی‌ترین عامل بروز سکته قلبی در خون به‌ شدت کاهش می‌یابد و از طرفی میزان کلسترول خوب (HDL) نیز افزایش یافته و غلظت خون هم در حد طبیعی قرار می‌گیرد. کاهش میزان تری گلیسرید‌ها و کلسترول بد (LDL) از دیگر اثرات مثبت ناشی از روزه‌داری در این افراد است.

دکتر احمدرضا درستی درباره شرایط روزه‌داری در بیماران قلبی گفت: پزشکان معتقدند در این ماه به دلیل آنکه افراد از پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، استرس و هیجان، کشیدن سیگار، مصرف چای و قهوه دوری می‌کنند، بنابراین امکان بروز سکته قلبی در آنها کاهش می‌یابد که مجموعه این تغییرات در وضعیت رفتار و تغذیه افراد، دو عامل مهم جهت حفظ سلامتی فرد در طول ماه مبارک رمضان است.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی در ادامه با بیان اینکه روزه به کاهش فشاری خون کمک می‌کند، افزود: افراد مبتلا به پرفشاری خون، باید در طول روز به صورت مداوم فشار خون خود را چک کنند. اگر در طول روز بیمار دچار تغییر و بالا رفتن فشار خون شود، نباید روزه بگیرد اما اگر در طول روز فشار خون فرد تغییر نکرد، روزه گرفتن موردی ندارد.

وی با تاکید براینکه بیماران قلبی- عروقی باید طبق یک رژیم غذایی خاص روزه بگیرند، عنوان کرد: این بیماران باید از مصرف غذای سنگین در افطار خودداری کنند و در عین حال رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده توسط مشاور تغذیه را رعایت نمایند. علاوه بر این استفاده از غذاهای نفخ‌آور (مانند حبوبات و شیر در افرادی که مدت زمان طولانی شیر مصرف نکرده‌اند) برای آنها ممنوع است هم چنین به این بیماران توصیه می‌شود از استرس به شذت پرهیز کنند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیماران قلبی- عروقی برای تنظیم میزان داروی مورد نیاز خود با مشورت پزشک می‌توانند از داروهایی با اثر دراز مدت استفاده کنند و مصرف داروهای دیورتیک (داروهای ادرار آور) را کاهش دهند.

وی با توجه به اثرات مثبت روزه‌داری گفت: حدود بیست روز پس از شروع ماه مبارک رمضان میزان «هموسیستئین» اصلی‌ترین عامل بروز سکته قلبی در خون افراد به‌ شدت کاهش می‌یابد و از طرفی میزان کلسترول خوب (HDL) نیز افزایش یافته و غلظت خون هم در حد طبیعی قرار می‌گیرد. کاهش میزان تری گلیسرید‌ها و کلسترول بد (LDL) از دیگر اثرات مثبت ناشی از روزه‌داری در این افراد است.
منبع: آنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار