پوکی استخوان بیماری خاموش قرن
bato-adv
کد خبر: ۲۶۲۱
تاریخ انتشار: 2015 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
ابراهیم مهدوی پوکی استخوان را حالتی دانست که استخوان‌ها قدرت خود را از دست داده و به راحتی می‌شکنند.

وی گفت: استخوان‌های مبتلا به پوکی مستعد برای شکستگی و خمیدگی و دچار درد و ناتوانی هستند و معمولاً تخریب بافت استخوانی بسیار آهسته و بدون هیچ گونه علامتی صورت می‌گیرد.

عضو رژیم‌شناسان انجمن تغذیه ایران(آتا) ادامه داد: مصرف بالای جوش شیرین که موجب کاهش جذب کلسیم می‌شود و مصرف کم لبنیات که مصرف آن در ایران یک سوم مصرف مردم اروپا بوده و کمبود ویتامینD از علل شیوع بیشتر این بیماری در کشور نسبت به اروپا است.

وی با اعلام اینکه پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان است، تصریح کرد: از هر دو زن بالای 50 سال یک نفر و از هر هشت مرد بالای 50 سال یک نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند.

این کارشناس تغذیه، زنان، افراد کم جثه و لاغر، افراد مسن و افراد کم‌تحرک را مستعد این بیماری دانست و تصریح کرد: علاوه بر این افراد زنان یائسه، افرادی که سابقه فامیل این بیماری را دارند، افراد که چای و قهوه زیاد مصرف می‌کنند، مصرف‌کنندگان دخانیات و الکل و افرادی که مبتلا به پرخوری یا بی‌اشتهایی عصبی هستند نیز از جمله مستعدان این بیماری به شمار می‌روند.

وی درمان پوکی استخوان را ممکن ندانست و گفت: پوکی استخوان قابل پیشگیری است، معمولاً تا قبل از 30 سالگی با یک برنامه صحیح می‌توان تراکم استخوانی خوبی را ایجاد کرد.

عضو رژیم‌شناسان انجمن تغذیه ایران(آتا) دریافت 1200 میلی‌گرم کلسیم در روز را برای برنامه غذایی لازم دانست و ادامه داد: این میزان در سه تا چهار لیوان شیر یا ماست کم چرب یا پنیر و 500 تا 600 گرم جعفری و کلم پیچ وجود دارد.

مهدوی در مورد راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان گفت: ترک سیگار و مصرف کمتر چای و قهوه، انجام فعالیت ورزشی مداوم و متعادل، مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم همچون جعفری، شلغم، کلم، مرکبات، ماهی تن، کاهو، خرما و لبنیات و مراجعه بانوان یائسه و مبتلایان به بیماری‌های تیروئید و پاراتیروئید به پزشک می‌تواند برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید باشد.

مهدوی تامین ویتامین D را نیز برای پیشگیری از این بیماری لازم دانست و تصریح کرد: افراد معمولی روزانه 15 دقیقه و افراد باردار و مادران در دوران شیردهی و افراد مبتلا به پوکی استخوان دو برابر افراد معمولی نیاز به تماس مستقیم با نور خورشید دارند.

این کارشناس توصیه‌هایی درباره پیشگیری‌ شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را نیز بیان کرد و گفت: تحرک داشتن و پیاده‌روی در مسیرهای هموار و حرکاتی که عضلات شکم و پشت پا را تقویت می‌کند و استفاده از کفش‌های نرم و راحت که لغزنده نباشند، عدم مراجعه به مراکز و فروشگاه‌های شلوغ و صاف نگهداشتن کمر هنگام انجام کارهای روزمره را می‌تواند از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان جلوگیری کند.


وی درباره توصیه‌های غذایی گفت: باید مصرف نوشابه‌های گازدار، دوغ و آبمیوه‌های گازدار را محدود کرده و در برنامه‌های غذایی خود غذاهای پرنمک را حذف کنیم، تنقلات شور مثل آجیل‌های شور، چیپس و پفک و انواع شورها نیز توصیه نمی‌شود، خوردن غذاهای کنسرو شده به دلیل وجود سدیم زیاد نیز باید محدود شود، همچنین صرف چای یا قهوه دو ساعت پس از صرف غذا و روزانه دو تا سه فنجان به صورت کم رنگ بلامانع است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
دریافت کد بورس رایگان
بلیت هواپیما چارتر