این گونه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید
کد خبر: ۲۶۱۸۴۶
تاریخ انتشار: 2022 December 01    -    ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
ممکن است خود فعلیتان را تائید نکنید، اما می‌توانید یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید. حتی ممکن است این علاقه به عشق به خود هم منجر شود. دوست نداشتن خود می‌تواند در حال خوب روحی اختلال ایجاد کند. این یک اتفاق طبیعی است که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد، اما باید یاد بگیرید که چگونه خودتان را دوست داشته باشید.

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)«تابناک با تو» - ممکن است خود فعلیتان را تائید نکنید، اما می‌توانید یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید. حتی ممکن است این علاقه به عشق به خود هم منجر شود. دوست نداشتن خود می‌تواند در حال خوب روحی اختلال ایجاد کند. این یک اتفاق طبیعی است که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد، اما باید یاد بگیرید که چگونه خودتان را دوست داشته باشید.

دوست نداشتن خود می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود. این موضوع همچنین قابلیت خطر کردن و لذت بردن از زندگی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که خودتان را تائید نکنید و دوست نداشته باشید به احتمال زیاد زندگیتان را هم دوست نخواهید داشت.

یادگیری چگونگی دوست داشتن خود منجر به افزایش اعتماد به نفس شده و در رسیدن به اهداف به فرد کمک می‌کند. این کار می‌تواند به داشتن زندگی دلخواه با روابط معنادار کمک کند. با یادگیری چگونگی دوست داشتن خود و زندگی خود می‌توانید تغییرات مفیدی را در زندگی خود ایجاد کنید. به همین منظور در این مطلب به بررسی گام به گام مراحل دوست داشتن خود می‌پردازیم.

این گونه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید

آیا این موضوع طبیعی است که خودمان را دوست نداشته باشیم؟

کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر افراد خودشان نداشته باشند کاملا طبیعی است. گاهی اوقات افراد به دلیل احساسات و الگوی افکار منفی نمی‌توانند خودشان را دوست داشته باشند. این افراد ممکن است از اینکه اکنون چه فردی هستند احساس شرم پیدا کنند و همین موضوع چالش‌های بسیاری را در رابطه با داشتن احساس خوب درباره‌ی خودشان برایشان ایجاد کند.

گاهی اوقات دلیل اینکه افراد خودشان را دوست ندارند این است که در دوران کودکی والدین یا افراد پرورش‌دهنده‌ی آن‌ها به اندازه‌ی کافی حمایت‌کننده نبوده‌اند. این افراد ممکن است عزت نفس کمی داشته و در نتیجه خودشان را دوست نداشته باشند. این کمبود اعتماد به نفس می‌تواند منجر به جلب رضایت دیگران برای تائید اعتبار و داشتن مرز‌های ضعیف و نفوذپذیر شود.

چگونه فرایند دوست داشتن خودمان را آغاز کنیم؟

ممکن است در حال حاضر خودتان را دوست نداشته باشید، اما می‌توانید گام‌هایی را به سمت دوست داشتن خودتان بردارید. برداشتن گام‌هایی برای یافتن یک مکان خنثی‌تر که در آن از خودتان متنفر نباشید، اما خودتان را هم دوست نداشته باشید نقطه‌ی آغاز خوبی است.
ادامه دادن این مسیر در نهایت منجر به دوست داشتن خودتان می‌شود. کارشناس‌ها تعیین کرده‌اند که برخی از این گام‌ها عبارت‌اند از:

۱. از خودتان مراقبت کنید

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش کردن مرتب و داشتن رژیم غذایی سالم می‌توانند سلامت کلی و حال روحی را بهبود دهند. سعی کنید برای خودتان یک هدف فعالیت فیزیکی متوسط ۳ تا ۱۲ ساعت در هفته را تعیین کنید. این کار می‌تواند به صورت پیاده‌روی، یوگا کردن، عضویت در باشگاه ورزشی، رفتن به دوچرخه‌سواری یا موارد دیگر باشد.

با وجود اینکه ورزش کردن و داشتن تغذیه‌ی سالم برای داشتن حال روحی مناسب ضروری هستند، اما شما باید از بیرون هم احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. این بدان معنا است که مراقبت از ظاهر و لباس پوشیدن به شیوه‌ای که باعث ایجاد احساس راحتی و اعتماد به نفس شود را هم در نظر بگیرید.

۲. نقاط قوت خود را بشناسید

هنگامی که خودتان را دوست ندارید به احتمال زیاد روی نقاط ضعف و نقص‌های خودتان تمرکز می‌کنید. تغییر پردازش افکار و فکر کردن درباره‌ی نقاط قوت می‌تواند باعث ایجاد احساس بهتر شده و بخشی از آن احساسات منفی را رها کند.

در صورتی که به صورت طبیعی این احساسات به سراغتان نیامدند می‌توانید ژورنال‌نویسی درباره‌ی چیز‌هایی که درباره‌ی خودتان دوست دارید و چیز‌هایی که در آن‌ها خوب هستید را امتحان کنید. در این صورت هنگامی که انرژیتان پایین است و خلق پایینی دارید چیز‌های مثبتی وجود دارند که به آن‌ها توجه کنید. علاوه بر این می‌توانید از یک دوست بخواهید نقاط قوتتان را به شما بگوید.

۳. قدردان فردی که اکنون هستید باشید

تمرین شکرگزاری با پذیرفتن استعدادها، توانایی‌ها و زندگی خود می‌تواند به یادگیری تائید خود کمک کند. این کار به شما این امکان را می‌دهد که روی جنبه‌های مثبت زندگی بیشتر از چیز‌هایی که ندارید تمرکز کنید.

شما می‌توانید به روش‌های کوچکی از خودتان مراقبت کنید. امروز بابت تحرک بدنتان، غذا خوردنتان، کار کردنتان، مرتب کردن تختتان و… شکرگزار باشید. شما بیشتر از آنچه متوجه شوید کار می‌کنید و این مساله ارزش این را دارد که یک ثانیه را به تشکر و قدردانی از خودتان اختصاص دهید. علاوه بر این از محیط و افرادی که به زندگیتان معنا می‌دهند هم قدردانی کنید.

۴. از مقایسه‌ی خود با دیگران اجتناب کنید

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)

مقایسه کردن خود با دیگران اغلب منجر به دوست نداشتن خود می‌شود. مقایسه کردن خود می‌تواند منجر به از بین رفتن اعتماد به نفس شده و خود ارزشی را زیر سوال ببرد. اگر مقایسه کردن خود با دیگران را متوقف کنید متوجه خواهید شد که احساساتتان بهبود پیدا خواهند کرد.

هنگامی که متوجه می‌شوید در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستید سعی کنید به خودتان یادآوری کنید که برد دیگران به معنای باخت شما نیست و برای هر فردی فضای پیشرفت در زندگی وجود دارد.

۵. زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید

در صورتی که در شبکه‌های اجتماعی خودتان را با دیگران مقایسه کنید این نکته را به خاطر داشته باشید که خودتان را با قسمت خوب و برجسته‌ی زندگی آن‌ها مقایسه می‌کنید. بسیاری از عکس‌ها برای اینکه عالی و بدون نقص به نظر برسند ویرایش می‌شوند و مقایسه کردن خود با آن‌ها غیرمنصفانه است. اگر فضای مجازی باعث ایجاد مشکل در زندگیتان شده است سعی کنید زمان استفاده از فضای مجازی را محدود کنید.

حتی اختصاص دادن یک روز به بیرون رفتن و فاصله گرفتن از شبکه‌های اجتماعی و تمرکز کردن بر دنیای واقعی می‌تواند به شما در درک این حقیقت که آنچه در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد واقعی نیست کمک کند.

۶. روی مثبت‌اندیشی تمرکز کنید

یک فرایند فکر منفی می‌تواند به دوست نداشتن خود منجر شود. شما می‌توانید پردازش افکار خود را تغییر داده و روی مثبت‌اندیشی متمرکز شوید تا ناحیه‌ی خنثای خود را پیدا کنید. مثبت‌اندیشی می‌تواند منجر به دوست داشتن خود شود، اما گام به گام به سمت آن پیش بروید.

شما می‌توانید افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید و دیدگاه مثبتی به زندگی داشته باشید. این کار می‌تواند اعتماد به نفس را افزایش داده و به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

مطالعات نشان داده‌اند که نشخوار فکری یا تحلیل و تمرکز بر تروما یا رویداد‌های گذشته می‌تواند منجر به ایجاد افکار خود منتقدانه شود. تغییر دادن ذهنیت و تمرکز بر افکار مثبت در این نمونه‌ها ضروری است یا می‌تواند به بهبود افسردگی کمک کند.

این تغییر در تفکر در ابتدا ممکن است اجباری به نظر برسد، اما اشکالی ندارد. سعی کنید به مثبت اندیشی ادامه دهید، زیرا مثبت‌اندیشی در نهایت به صورت طبیعی شروع به رخ دادن می‌کند.

۷. با دیگران مهربان باشید

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)

مهربان بودن با دیگران می‌تواند به شما در دوست داشتن بیشتر خودتان کمک کند. اعمال مهربانی اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، زیرا احساس می‌کنید فرد مهربان و بخشنده‌ای هستید. بدون اعمال مهربانی با دیگران تصویر ذهنی‌تان از خودتان افت پیدا خواهد کرد و همین مساله منجر به دوست نداشتن خودتان می‌شود.

۸. برای رویداد‌های پیش رو آماده شوید

اختصاص دادن زمان به آماده شدن برای رویداد‌های پیش رو می‌تواند به فرد کمک کند که خودش را دوست داشته باشد. مطالعه کردن برای امتحان‌ها و اختصاص دادن زمان به آماده شدن می‌تواند به اعتماد کردن به خود کمک کند. در صورتی که بدانید هر کاری که برای دستیابی به اهدافتان لازم بوده را انجام داده‌اید احساس بهتری درباره‌ی خودتان خواهید داشت.

امتحان‌ها تنها چیزی نیستند که می‌توانید با آماده شدن برای آن‌ها احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. همچنین با برنامه‌ریزی برای جلسه‌های آینده، مهمانی‌ها یا رویداد‌ها هم می‌توانید این احساس خوب را ایجاد کنید. زمانی را به فکر کردن درباره‌ی هر اتفاقی که در آینده قرار است در زندگیتان رخ دهد اختصاص دهید در این صورت می‌توانید هر کاری که می‌توانید را برای آماده شدن برای آن انجام دهید.

۹. اطراف خود را با آدم‌های مثبت‌نگر پر کنید

وقت گذراندن با افراد منتقدی که باعث ناراحتیتان می‌شوند و احساس بدی را در شما ایجاد می‌کنند هیچ فایده‌ای ندارد. این موضوع می‌تواند بر دیدگاهی که از خودتان دارید تاثیر بگذارد. هر فردی که باعث ایجاد احساس بی‌ارزشی در شما می‌شود را کنار بگذارید تا بتوانید به خودتان کمک کنید خودتان را دوست داشته باشید.

زمانی را به ایجاد یک گروه دوستی که خودتان و رویاهایتان را حمایت و پشتیبانی می‌کنند اختصاص دهید. این افراد ممکن است انتقاد‌های سازنده‌ای از شما داشته باشند، اما دلیل این انتقاد‌ها این است که می‌خواهند شما کارهایتان را خوب انجام دهید. می‌توانید روی افردی که بهترین‌ها را برایتان می‌خواهند متمرکز شوید و زمان کمتری را با افراد منفی‌نگر بگذرانید.

۱۰. اهداف کوچک و قابل دستیابی‌ای را برای خود تعیین کنید

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)

دستیابی به اهداف باعث می‌شوند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و همین موضوع به شما کمک می‌کند خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. علاوه بر این تعیین اهداف می‌تواند به دستیابی به موفقیت‌های آینده هم کمک کند، زیرا می‌دانید که توانایی رسیدن به هدف‌هایتان را دارید.

می‌توانید کار را با تعیین اهداف کوچکی که به سادگی قابل دستیابی هستند آغاز کنید و در عین حال خودتان را به چالش بکشید. این کار به تشخیص نقاط قوت و دوست داشتن خودتان کمک می‌کند.

هر زمانی که به اهدافتان دست پیدا کردید هدف بعدیتان را بزرگ‌تر تعیین کنید. با این کار انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری دوست داشتن خودتان پیدا خواهید کرد.

۱۱. خود شفقتی را تمرین کنید

تمرین کردن خودشفقتی می‌تواند برای داشتن حال خوب روحی و پردازش افکار مفید باشد. همچنین مثبت‌اندیشی را افزایش داده و باعث می‌شود بیشتر خودتان را دوست داشته باشید. کارشناسان بر این باور هستند که خود شفقتی شامل مهربان بودن با خود، تمرین ذهن‌آگاهی و تمرکز بر انسانیت است.

۱۲. با یک درمانگر صحبت کنید

صحبت کردن با مشاور یا درمانگر می‌تواند به شما در تشخیص عادات تفکر منفی که نادرست یا مضر هستند کمک کند. این کار همچنین می‌تواند به ایجاد روش‌های مقابله‌ای برای کاهش استرس و تمرکز بر قسمت‌های مثبت زندگی کمک کند. یک درمانگر می‌تواند به تشخیص مشکلات خاص زندگیتان که باعث می‌شوند خودتان را دوست نداشته باشید کمک کند.

۱۲ گام برای اینکه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید(دیجی کالا مگ)

در پایان

این مساله که افراد خودشان را دوست نداشته باشند امری طبیعی است، اما می‌توان به سمت داشتن سبک زندگی مثبت‌تر گام برداشت. به احتمال زیاد نمی‌توانید به سرعت تنفر از خود را به دوست داشتن خود تغییر دهید، اما می‌توانید یک محدوده‌ی خنثی را انتخاب کنید. هنگامی که به محدوده‌ی خنثی رسیدید می‌توانید یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید.

راهکار‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم می‌توانند به شما در داشتن سبک زندگی مثبت‌تر کمک کنند. شما شایسته‌ی داشتن عشق به خود هستید و می‌توانید با تمرکز بر خود شفقتی و مثبت‌اندیشی به آن دست پیدا کنید.

این کار را می‌توان با دنبال کردن یک یا دو راهکار آغاز کرد یا همه‌ی راهکار‌ها را به یکباره پیاده‌سازی کرد. در هر صورت با به کارگیری این راهکار‌های مفید تغییر مثبت و سازنده‌ی قابل توجهی را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد.

این گونه یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار