چکار کنیم کودک «لوس»نشود؟
کد خبر: ۲۵۹۳۶۶
تاریخ انتشار: 2022 October 13    -    ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
لوس شدن کودک از جمله مباحثی است که بسیاری از والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. معمولا این مشکل به علت محبت افراطی پدر و مادر به وجود می‌آید که اگر به طریقه صحیح جلوی آن گرفته نشود، سبب می‌شود تا کودک با مشکلاتی شخصیتی در آینده روبرو شود.
لوسش نکن؛بگذار روی پای خودش باشد! هرچی گفت که نباید سری برایش آمده کنی!این جملات مجموع کلماتی است که بین والدین و دیگر اعضای خانواده یا حتی دوستان نسبت به فرزندان رد و بدل می‌شود.
 
 
عوامل تربیتی در لوس شدن کودک بسیار موثر بوده و برخی رفتار والدین اثرات نامطلوبی در مسیر تربیت کودک دارد و می‌تواند شخصیتی وابسته و خود شیفته‌ای برای کودک رقم زند. این نوع تربیت، فرزند را در آینده را با مشکل رو به رو می‌کند.
 
چکار کنیم کودک «لوس»نشود؟
 
در این گزارش شما را با عوامل لوس شدن کودکان و نحو مقابله با بروز چنین رفتاری آشنا می‌کنیم و به شما روش‌هایی را متذکر می‌شویم تا در مسیر تربیتی دلبندتان دچار سردرگمی به ویژه زمانی که کودک بهانه گیری‌های نامربوط دارد نشوید.
 
محبت افراطی
 
تاثیر تربیت بر لوس شدن کودکان به قدری زیاد است که به جرات می‌توان گفت که نحوه تربیت والدین مهمترین عامل در لوس شدن کودک به شمار می‌رود. این را همه ما می‌دانیم که علاقه پدر و مادر به فرزندشان بی اندازه و بی نهایت است؛ اما اگر این علاقه کنترل نشود، تبدیل می‌شود به دوستی خاله خرسه!
 
هنگامی که والدین به نیازهای کودک خود بیش از اندازه بها می‌دهند و تمامی خواسته‌های او را محقق می‌کنند، کودک در مسیر لوس و نُنر شدن قرار می‌گیرد. همواره باید توجه داشت که والدینی با محبت و مهربان و در عین حال قاطع باشیم. اگر انعطاف والدین از حد معمول فراتر باشد، قطعا کودک تفکرات نامطلوب و غیر سازگاری در ذهن خود خواهد پروراند.
 
نبود خط قرمز
 
آزادی بیش از حد، موجب لوس شدن کودک می‌شود. حتما به کودک خود حد و حدودها را یادآور شوید. اینکه کودک هیچ سد و مانعی را جلوی راه خود نبیند، موجب می‌شود که تحت هیچ قوه مدیریتی تابع نشود. اگر برای هر چیزی حد و حدود معین کنید، کودک خواهد دانست که همه چیز در دست او نیست؛ در غیر این صورت کودک لجباز و لوس تربیت کرده‌اید.
 
گذشته والدین
 
برخی از والدین ممکن است در دوران کودکی خود دچار یک سری از کمبودها بوده باشند یا اینکه دوران سختی را گذرانده باشند؛ به همین منظور تلاش می‌کنند تا کودک خود هیچ گونه نیازی در زندگی حس نکند تا به گذشته دردناک آنها دچار نشود.
 
تک فرزندی
 
درصد عمده‌ای از کودکان بدون خواهر و برادر، لوس و به اصطلاح نُنر هستند؛ زیرا تمام توجه والدین به آنها معطوف شده و آنها دیگر احساس فرمانروایی دارند. کودکان تک، هیچ رقیبی را در زندگی خود نمی‌بینند و همچنین والدین هم به شدت مراقب آنها هستند؛ تمامی این عوامل موجب لوس شدن کودک می‌شود.
 
راه‌های جلوگیری از لوس شدن کودک
 
در این قسمت گزارش چند نکته کاربردی را برایتان بیان می‌کنیم تا در صورتی که کودک شما رفتارهایی از نوع لوس پروری دارد و نگرانی در شما ایجاد کرده است، بتوانید از راه‌های زیر برای جلوگیری از این حالت کودکتان کمک بگیرید.
 
گاهی اوقات برخورد کنید
 
بسیاری از والدین گمان می‌کنند که برخورد قاطع یا تنبیه کودک به روش منطقی کارساز نبوده و اثرات منفی خواهند داشت؛ در صورتی که اگر این برخوردها به صورت منطقی و به موقع صورت بگیرند، قطعا نتایج مثبتی را به دنبال خواهند داشت.
 
به عنوان مثال اگر کودک لوس شما در جمع حرکتی ناشایست انجام داد، می‌توانید او را به اتاق تنها برده و مجبور به عذرخواهی کنید. این محرومیت از بودن در جمع دوستان می‌تواند روی رفتار کودک تاثیر بگذارد.
 
از گریه کودک هراس نداشته باشید
 
اگر کودک متوجه شود که گریه کردن او خط قرمز شماست، دائما از این ابزار برای پیشبرد خواسته‌های خود استفاده خواهد کرد. اگر متوجه شدید کودک می‌خواهد با گریه کار خود را پیش ببرد و اشک‌های او مصنوعی است، به هیچ عنوان به او باج ندهید؛ پس از مدتی کودک خودش آرام شده و از خواسته خود عقب نشینی خواهد کرد.
 
به اندازه لیاقت کودک برای او خرید کنید
 
از عمده ترین مشکلات با کودکان لوس بر سر خرید وسایل مورد علاقه اوست. اگر کودک شما از نظر انضباطی و رفتاری مشکل دارد، بهتر است به در خواسته‌های مادی او توجه کمتری کرده و علت آن را به کودک گوشزد کنید. جایزه دادن به کودک زمانی که رفتارهای ناشایست خود را انجام نداد در جلوگیری از لوس شدن کودک کمک می‌کند.
به کودک نشان دهید که از رفتار او ناراحت هستید
 
اگر کودک شما رفتار ناشایستی انجام داد که نشان از لوس بودن او بود، با ترک کردن محل، بی محلی، فاصله گرفتن از کودک و کم توجهی به او نشان دهید که از رفتار او آزرده خاطر هستید. این کار را دائم تکرار کنید تا کودک به خوبی متوجه تک تک رفتارهای اشتباه خود شود.
 
قانون رفتاری را به کودک یادآوری کنید
 
با کودک بحث و لجبازی نکنید، فقط قانون را یادآوری کنید و تنبیه متناسب با قانون شکنی را اعمال کنید.البته کودکان زیر چهار سال چیزی زیادی از قانون نمی‌فهمند و پس از آن هنوز با بهانه جویی از انجام وظایف خود طفره می‌روند، اما با آغاز شش سالگی می‌توانند مشتاقانه قوانین را دنبال و در سن نوجوانی مثل یک بزرگسال عمل کنند.
 
کودک باید بیاموزد خود را سرگرم کند و ساعاتی را در خلوت خود بگذراند و شما و کارهایتان را رها کند. او باید صبرکردن و انتظار و زحمت کشیدن برای حصول نتیجه را بیاموزد.همچنین باید بدانید بچه‌ها رفتار شما را تکرار می‌کنند؛ پس خود اولین مجری قوانین باشید.
 
به قلدری کودک واکنش نشان دهید
 
به دلیل قلدری، قدرناشناسی و طلبکار رفتار کردن کودک، هرگز برایش هدیه نگیرید. شما با این کار به نوعی به کودک باج داده اید و این احساس را در او زنده کرده اید که می تواند هر موقع با اتخاذ رفتاری قلدر مابانه پاداش و امتیاز مطلوب خود را دریافت کند و با این اقدام نابخردانه، رفتارهای بد او را تقویت می‌کنید.
 
رفتار والدین باید هماهنگ باشد
 
در قوانین میان همسران باید توافق نظر و همدلی وجود داشته باشد؛ وگرنه خیلی زود یک سوءاستفاده گر کوچک در خانه رشد می‌کند و بزودی باج گیری و توطئه چینی علیه والدین به سود خود را آغاز می‌کند.
 
کلام آخر
 

لوس شدن کودک از جمله مباحثی است که بسیاری از والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. معمولا این مشکل به علت محبت افراطی پدر و مادر به وجود می‌آید که اگر به طریقه صحیح جلوی آن گرفته نشود، سبب می‌شود تا کودک با مشکلاتی شخصیتی در آینده روبرو شود. بنابراین از راه‌ها و روش‌های اشاره شده در بالا استفاده کرده تا در آینده نوجوانی با مشکلات مختلف نداشته باشید.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار