یک خواننده سرمربی استقلال!
کد خبر: ۲۵۹۳
تاریخ انتشار: 2015 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
حضور اشتیماس در استقلال از چند روز پیش مطرح شد و وی را گزینه مورد تایید باشگاه باید دانست. این مربی کروات از قرار معلوم فردا جمعه وارد تهران می شود تا با استقلال به توافق نهایی برسد.

یک خواننده سرمربی استقلال!
اما به راستی ایگور اشتیماس کیست و چه پیشینه ای دارد؟ اشتیماس ۴۷ ساله که در حال حاضر هدایت تیم زادار کرواسی را بر عهده دارد کسی است که افتخارات بازیگری‎اش فراوان است. وی با پیراهن تیم یوگسلاوی به عنوان قهرمانی جام جهانی جوانان در سال ۱۹۸۷ دست پیدا کرد. اشتیماس پس از فروپاشی یوگسلاوی با لباس تیم ملی کرواسی به افتخار بزرگ دیگری دست پیدا کرد و در کنار همبازیانی چون اسلاون بیلیج، داور شوکر و پروسینسکی به عنوان سو می جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دست یافت.

اشتیماس ۵۳ بار با پیراهن کرواسی به میدان رفته و دو گل هم برای این تیم به ثمر رسانده است. در رده باشگاهی، وی فوتبال خود را در هایدوک اشپلیت آغاز کرد و سابقه حضور در تیم های دربی کانتی و وستهام یونایتد انگلستان را هم در کارنامه دارد. اشتیماس در سال ۱۹۹۵ با انعقاد قراردادی به ارزش یک و نیم میلیون پوند از هایدوک اسپلیت به دربی پیوست. وی در نخستین بازی خود با پیراهن این تیم مقابل ترانمر گلزنی کرد. هرچند که در نهایت با نتیجه ۵ بر یک بازنده شدند. البته ادامه فصل برای آنها موفقیت آمیز بود تا آنجا که دربی موفق شد به رقابتهای لیگ برتر صعود کند و ۲۰ بازی پیاپی را شکست نخورد.

اشتیماس پس از چهار سال حضور در این تیم در اوت سال ۱۹۹۹ با مبلغ ۶۰۰ هزار پوند به وستهام فروخته شد. وی در این تیم موفق شد تنها یک گل و آن هم مقابل نویکاسل به ثمر برساند. در سال ۲۰۰۹ و در نظرسنجی «دربی ایونینگ تلگراف» وی از سوی خوانندگان در تیم همه ادوار باشگاه قرار گرفت. اشتیماس همچنین در «رادیوتلویزیون» کرواسی به عنوان مفسر ورزشی فعالیت کرده است.

پس از پایان دوران بازیگری، اشتیماس به عالم خوانندگی روی آورد و حتی یک آهنگ پاپ تحت عنوان «مری و کیت» منتشر کرد.

اشتیماس در سال ۲۰۰۵ پا به عرصه مربیگری گذاشت. وی هدایت تیم هایدوک اسپلیت را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۶ سرمربی تیم دسته اولی سیبالیا شد. در سال ۲۰۰۹ اشتیماس مربی ان کی زاگرب شد اما یک سال بعد از این تیم اخراج شد.

در ژوییه سال ۲۰۱۲  اشتیماس هدایت تیم ملی کرواسی را بر عهده گرفت و جایگزین هم تیمی پیشین خود اسلاون بیلیچ شد. وی در نخستین تجربه خود به عنوان مربی در بازی دوستانه خانگی مقابل سوییس متحمل شکست ۴ بر ۲ شذ. با وجود این باخت، کرواسی موفق شد با کسب ۱۶ امیتاز از رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، جواز حضور در برزیل را کسب کند.  بیشتر گل های کرواسی از روی ضربات ایستگاهی، ضدحملات و اشتباهات دفاعی حریفان به ثمر رسید. دو شکست مقابل اسکاتلند، تیم ۷۸ جهان در رده بندی وقت فیفا، فشار انتقادات را بر روی اشتیماس زیاد کرد.

البته کرواسی در نهایت با امتیازاتی که از زمان حضور اشتیماس کسب کرد راهی رقابتهای جام جهانی برزیل شد.

روزنامه محلی ۲۴ ساتا در خصوص ماندن یا رفتن این مربی یک نظرسنجی به راه انداخت که ۹۸ درصد طرفداران فوتبال در کرواسی رای به اخراج این مربی دادند.

اشتیماس اکنون گزینه مربیگری استقلال است و فردا به تهران می آید. حضور موفق اسکوچیچ در فوتبال ایران که خود وی نیز گزینه مربیگری استقلال به حساب می آمد، در حضور این مربی کروات بی تاثیر نیست. حتی مسئولان استقلال مبلغ قرارداد با این مربی را همان مبلغ اسکوچیچ در فوتبال ایران عنوان کرده اند.

باید دید آیا این کروات می تواند بر روی نیمکت رقیب پرسپولیس بنشیند. پرسپولیس، دیگر تیم پرطرفدار پایتخت هم از سوی هموطن وی برانکو ایوانکوویچ هدایت می شود که اتفاقا این مربی هم فردا به تهران بازمی گردد.
منبع: شهدای ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار