شگفت‌انگیزترین اتفاق در دنیای سلول‌های بنیادی
کد خبر: ۲۵۸۸۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 October 07    -    ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
ژاکوب هانا، زیست شناس سلول های بنیادی، پس از دستیابی به این موفقیت چشمگیر با جنین های موش از شرکتی که او یکی از بنیانگذارانش است می خواهد این فناوری را در انسان ها تکرار کند.

 یک شرکت بیوتکنولوژی می‌خواهد جنین‌ های انسان را از سلول‌های بنیادی بسازد و آنها را به مدت پنج هفته در یک «رحم مکانیکی» پرورش دهد تا بافت‌ها را برای استفاده در درمان‌ها جمع‌آوری کند؛ چندی پیش، جنین‌های موش رشد یافته با سلول‌های بنیادی قلب‌های تپنده و جریان خون را ایجاد کردند و این تحقیقات دنباله روی انسانی همان یافته هاست.

 
 

شگفت‌انگیزترین اتفاق در دنیای سلول‌های بنیادی

این شرکت می‌خواهد جنین‌های انسانی را از سلول‌های بنیادی به منظور برداشت بافت‌ها برای استفاده در پیوند بسازد. زیرا آزمایش جنین‌های موش با موفقیت رو به رو شدند. این جنین ها برای روزها در رحم مکانیکی زنده نگه داشته شده‌اند تا زمانی که قلب‌های تپنده و جریان خون را توسعه دادند.

 

شرکت Renewal Bio، مستقر در اسرائیل، ماموریت دارد تا با استفاده از فناوری سلول های بنیادی که به طور بالقوه می تواند برای درمان ناباروری، اختلالات ژنتیکی یا افزایش عمر به روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرد، «بشریت را جوان تر و سالم تر» کند.

روزیاتو: ژاکوب هانا، زیست شناس سلول های بنیادی، پس از دستیابی به این موفقیت چشمگیر با جنین های موش از شرکتی که او یکی از بنیانگذارانش است می خواهد این فناوری را در انسان ها تکرار کند.

در آینده، سلول‌های بنیادی جنینی را می‌توان به یک فرد مسن برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنها منتقل کرد یا برای بازسازی سلول‌های تخمدان استفاده نمود. اگرچه، این شرکت می‌گوید در مراحل اولیه است و هنوز در مورد کاربردهای احتمالی این فناوری در حال آزمون و خطاست.

 

هانا به مجله MIT Technology Review می گوید:

«ما جنین را بهترین چاپگر زیستی سه بعدی می بینیم. این بهترین موجود برای ساختن اندام ها و بافت مناسب است.»

تحقیقاتی که مغایر با اخلاق است!

به دلیل پیامدهای اخلاقی، که هانا از آن آگاه است، همه با کار شرکت Renewal Bio موافق نیستند.

نیکلاس ریورون، دانشمند سلول‌های بنیادی در موسسه بیوتکنولوژی مولکولی در وین، به MIT Technology Review می‌گوید:

«این کار اصلاً ضروری نیست، پس چرا این کار را انجام می‌دهید؟»

او استدلال می‌کند که دانشمندان فقط باید «حداقل ساختار جنینی لازم» را برای تولید سلول‌های مورد نظر ایجاد کنند.»

دانشمندان در حال حاضر قادر به رشد بافت های ساده خاصی مانند غضروف یا استخوان هستند، اما رشد بافت های پیچیده بسیار چالش برانگیزتر است.

چشم‌انداز این شرکت این است که «آیا می‌توانیم از این موجودات جنین سازمان‌یافته که اندام‌های اولیه دارند برای به دست آوردن سلول‌هایی که می‌توانند برای پیوند استفاده شوند استفاده کنیم؟ شاید بتوان آن را نقطه شروع جهانی دانست.

هانا که قبلا نشان داده بود می‌تواند جنین‌های طبیعی موش را در خارج از رحم ماده برای چندین بار در رحم مکانیکی رشد دهد، در کار جدید خود توانست جنین‌های شبیه به هم را از سلول‌های بنیادی رشد دهد.

هانا می گوید:

«جنین ها واقعا عالی به نظر می رسند. آنها واقعاً بسیار شبیه جنین های طبیعی هستند.»

با این حال، طبق گزارش MIT Technology Review، کمتر از ۱ مورد از ۱۰۰ تلاش برای تقلید از جنین موش موفقیت آمیز بود و جنین هایی که برای طولانی ترین زمان رشد کردند، در نهایت ناهنجاری های مختلفی از جمله مشکلات قلبی داشتند.

این دانشمند قصد دارد از خون یا سلول های پوست خود، همراه با سلول های برخی از داوطلبان، به عنوان نقطه شروعی برای ساخت جنین های مصنوعی انسان استفاده کند. علیرغم ملاحظات اخلاقی در مورد ایجاد حیات در لوله آزمایش، هانا آنها را قابل اجرا نمی داند.

هانا می گوید:

«ما در تلاش برای انسان سازی نیستیم. این کاری نیست که ما سعی می کنیم انجام دهیم. این که گفته شود ما یک جنین ۴۰ روزه مینی می سازیم اصلا درست نیست.»

توجه به این نکته مهم است که یک جنین مصنوعی نمی تواند فراتر از شیشه های رحم مکانیکی شرکت زنده بماند. از آنجایی که جفت یا بند ناف متصل به مادر ندارد، در صورت پیوند به رحم زنده نمی ماند.

عمری امیراو-دروری، مدیر عامل شرکت می گوید:

«توانایی ایجاد جنین مصنوعی از سلول ها ، بدون تخمک، بدون اسپرم، بدون رحم، واقعاً شگفت انگیز است. ما فکر می‌کنیم که این می‌تواند یک فناوری پلتفرم عظیم و تحول‌آفرین باشد که می‌تواند هم برای باروری و هم برای طول عمر به کار رود.»

روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
OMID
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
0
خدایا اسرائیل رو نابود بفرما آمین یا رب العالمین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار