چند می گیری خالکوبی کنی؟
کد خبر: ۲۵۸۸
تاریخ انتشار: 2015 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
در این گزارش که روز پنجشنبه بیست و هشتم خرداد 1394 خورشیدی منتشر شده، آمده است: در سال های اخیر درخواست ها برای انجام تاتو یا همان خالکوبی های قدیمی زیادشده و تعداد زیادی از افراد حاضرند برای دستیابی به نقش و نگاری که می خواهند، قیمت های هنگفتی را هزینه کنند. تا چند سال گذشته خالکوبی ها با رنگ های سیاه انجام می شد این روزها اما طیف وسیعی از رنگ هایی که گفته می شوند رنگ طبیعی هستند، برای خالکوبی استفاده می شود و فرد متقاضی خالکوبی می تواند نقش و نگار رنگینی را در بدن خود ترسیم کند.

قیمت پایین سوزن ها که از 250تومان شروع می شود و رنگ های متنوع استفاده شده در تاتو، باعث شده تا روزبه روز به مشتریان این به اصطلاح عمل زیبایی افزوده شود. اما با وجود تمام هشدارهایی که درخصوص انتقال چندین نوع بیماری به وسیله تاتو گفته می شود، همچنان شاهد رونق این کار در سالن های زیبایی هستیم.

براساس اعلام اداره بهداشت وزارت بهداشت آرایشگران نمی توانند اقدام به انجام تاتو کنند و این کار حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود چرا که تاتو کاربردهایی پزشکی در زمینه پوشاندن و از میان بردن نقایص مختلف مانند نقایص مادرزادی یا اکتسابی دارد که دلیل خوبی برای سپردن آن به دست پزشکان است.

به گفته دکتر جعفر بای، جامعه شناس افرادی که به سمت خالکوبی می روندو نقش های ریز و درشت روی بدنشان ترسیم می کنند بیشتر به دنبال جلب توجه اطرافیان هستند و نوع نقشی که فرد خالکوبی می کند و محل انجام خالکوبی نیز در این مسئله مهم است چرا که باعث جلب توجه دیگران می شود.

به گفته وی در گذشته افرادی که اقدام به خالکوبی می کردند مشخص بودند و نقوش خالکوبی شده نیز بستگی به نوع فعالیت آنها در جامعه داشت. مثلا فردی که روی بدن خود اژدها خالکوبی می کرد به دنبال ایجاد حالت ترس و وحشت بود، یا افرادی که در زندان هستند به دلیل دوری از خانواده اقدام به انجام خالکوبی با موضوعات عاطفی می کنند. اما این کار بعد از مدتی باعث می شود تا فرد نه تنها از این خالکوبی لذت نبرد بلکه به انحای مختلف سعی در مخفی کردن آن از دیگران و یا پاک کردن این نقوش کند. به گفته بای، یکی از دلایل گرایش جوانان به پدیده خالکوبی، ضربه های عاطفی و تجربه های تلخی است که برخی از آنها در زندگی با آن مواجه شده اند.

تحقیقات نشان می دهد که درصد خالکوبی در میان زنان مطلقه و دختران فراری بیشتر است که این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهم ترین آن عدم موفقیت در زندگی اجتماعی یا دستیابی به فرصت های مناسب شغلی است. همچنین ایجاد فاصله طبقاتی در بین شهروندان و تضعیف طبقه متوسط می تواند در بروز رفتارهای متفاوت تأثیرگذار باشد.بای با تأکید بر اینکه تاتو یا خالکوبی وسیله ای برای بیان خواسته ها و رشد شخصیتی فرد نوجوان و جوان است، به همشهری گفت: این کار باعث می شود تا این احساس در جوان به وجود بیاید که می تواند با استقلال و به تنهایی برای خود و بدن خود تصمیم گیری کند.

چند می گیری تاتو کنی؟


امروزه خالکوبی یا تاتو بیشتر از اینکه توسط متخصصان پوست انجام شود در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی رواج دارد. آنچه مسلم است اینکه بیشتر کسانی که این کار را انجام می دهند نه تنها مجوز قانونی از وزارت بهداشت ندارند بلکه به صورت تجربی و در آموزشگاه های خصوصی چگونگی انجام تاتو را فرا گرفته اند و حالا به صورت مجزا اقدام به تاتو و خالکوبی می کنند که نتایج آن در بیشتر مواقع ایجاد حساسیت های پوستی در اثر خالکوبی و استفاده از رنگ های شیمیایی است. انتقال بیماری های واگیردار پوستی و خونی به دلیل استفاده از وسایل مشترک کمترین آسیب هایی است که به فرد وارد می شود.

وسایل انجام تاتو این روزها در اکثر مغازه های تجهیزات پزشکی خیابان ولیعصر به فروش می رسد وسایلی که گفته می شود به صورت قاچاق از آلمان و تایلند وارد کشور می شود. اعظم. ف مسئول یکی از آرایشگاه های شرق تهران می گوید: بیشتر مشتریان تاتو این روزها 18تا 40سال دارند و بیشترین تاتو که در آرایشگاه های زنانه انجام می شود تاتوی ابرو، چشم و لب است و در مرحله بعد تاتوهایی است که روی بدن ترسیم می شود. به گفته وی قیمت تاتو در محله های مختلف شهر متفاوت است.

انجام یک خالکوبی به ابعاد یک در 2سانت از 150هزار تومان در جنوب شهر شروع می شود و به بالای 500هزار تومان در مناطق شمالی شهر می رسد. این تاتو اگر تک رنگ و مشکی باشد ارزان تر است و اگر از رنگ های متعدد استفاده شود گران تر می شود. محل تاتو هم در قیمت ها بی تأثیر نیست، تاتو هر چقدر ظریف تر باشد و منطقه وسیع تری را دربر بگیرد مثل تاتوی کامل کمر و کتف قیمتی معادل 4تا 18میلیون تومان دارد. طرح های خاص هم اگر بدون شابلون و با هنر دست تاتوکار روی بدن ترسیم شود به صورت توافقی با مشتری هزینه دریافت می شود. این هزینه ها در حالی پرداخت می شود که یک قوطی 50گرمی رنگ تاتو 80هزار تومان خریداری می شود و معمولا برای تاتوهای کوچک برای 80تا 90تاتو را جواب می دهد.

دستگاه های خالکوبی یا تاتو هم از 50هزار تا 150هزار تومان قیمت دارند که بهترین نوع آن 500هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود. هر سوزن تاتو هم 250تومان است و در کل هزینه ای که برای تاتو کار رقم می خورد بیشتر از 15هزار تومان نمی شود و تاتو کار معمولا قیمتی 10برابر این مقدار از مشتری دریافت می کند. اما نکته تاسف بار ماجرا آنجاست که اکثر افرادی که اقدام به تاتو می کنند چند سال بعد از این کار خود پشیمان شده و درصدد پاک کردن این نقش و نگار می افتند که پاک کردن تاتو با لیرز بهترین راه برای از بین بردن این نقش و نگارهاست و هزینه ای معادل 70هزار تومان تا 2میلیون تومان دارد.

تاتو با گوشت اضافه


تاتو یا خالکوبی عوارضی را به همراه دارد که برخی از آنها ممکن است در کوتاه مدت و یا بلندمدت بروز پیدا کند. احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون هپاتیت و ایدز که مدت ها بدون علامت هستند در کمین افرادی است که اقدام به تاتو و یا خالکوبی می کنند، این درحالی است که بسیاری از افرادی که اقدام به تاتو می کنند اگر از عوارض این کار مطلع باشند شاید از انجام آن پشیمان شوند. به گفته دکتر نجفی، متخصص پوست، در خالکوبی و یا تاتو جوهر به لایه میانی پوست تزریق می شود و همین موضوع امکان ابتلا به عفونت را بیشتر می کند.

یکی از راه های مبتلا نشدن به عفونت استریل کردن وسایل خالکوبی به وسیله دستگاه اتو کلاو است که چون این کار به جای مطب های پزشکی در آرایشگاه ها صورت می گیرد که فاقد دستگاه اتو کلاو هستند و نظارتی هم روی کار آنها انجام نمی شود. به گفته وی تبخال و زرد زخم از عوارض زودرس و علامت داری است که فرد با مشاهده آن اقدام به انجام اقدامات درمانی می کند اما بیماری هایی مثل هپاتیت و ایدز تا مدت ها بدون علامت در بدن فرد باقی مانده و پیشرفت می کند و زمانی فرد متوجه ابتلای خود به این بیماری می شود که دیگر قابل معالجه نخواهد بود.

تاتو و خالکوبی اگر باعث بروز بیماری های عفونی نشود و مشکلی را برای فرد استفاده کننده به وجود نیاورد، به خودی خود ایرادی ندارداما معمولا فرد بعد از مدتی از انجام تاتو پشیمان شده و درصدد پاک کردن رنگ ها برمی آید که معمولا این اقدام نیز نتیجه رضایت بخشی را به همراه نخواهد داشت.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار