سوابق تحصیلی فقط شامل امتحانات نهایی می‌شود؟
کد خبر: ۲۵۸۷۴۱
تاریخ انتشار: 2022 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نمره داخلی دانش‌آموز در مدرسه به عنوان سوابق محسوب نمی‌شود، گفت: همه نمراتی که جزو سوابق تحصیلی محسوب خواهند شد، از مسیر امتحانات نهایی استخراج می‌شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نمره داخلی دانش‌آموز در مدرسه به عنوان سوابق محسوب نمی‌شود، گفت: همه نمراتی که جزو سوابق تحصیلی محسوب خواهند شد، از مسیر امتحانات نهایی استخراج می‌شوند.

 

بر اساس مصوبه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده سهم سابقه تحصیلی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد با تاثیر قطعی می‌رسد. همچنین قرار است این موضوع  به پایه‌های دهم و یازدهم هم تسری یابد یعنی در سال ۱۴۰۳ سال یازدهم و در سال ۱۴۰۴ پایه دهم هم به سابقه تحصیلی دانش آموزان با  تاثیر۶۰ درصد قطعی اضافه شود، سهم آزمون سراسری کنکور ۴۰ درصد و سهم سابقه تحصیلی ۶۰ درصد با تاثیر قطعی است.

از سوی دیگر آزمون سراسری کنکور  دو مرتبه در سال برگزار می‌شود و نتیجه این آزمون سراسری  تا ۲ سال و صرفا  برای همان گروه آزمایشی معتبر است همچنین یک سری از پذیرش‌ها هم صرفاً از طریق محاسبه سابقه تحصیلی انجام می‌شود بنابراین آرامش دانش آموزان و صیانت از نمره، دغدغه‌ای برای دبیرستانی‌ها است.

در این راستا محمود امانی طهرانی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره نظارت آموزش و پرورش به نمره‌های سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: کنکور در کشور ما باید در یک فرآیند مستمر در طول زمان بهبودهای مرحله‌ای خرد خرد در آن انجام می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و یک انباشتگی مشکلات در این حوزه بوجود آورده است.

وی افزود: با پیشرفت‌های فنی که در ایران و جهان رخ داد، نظام سنجش آموزش کشور باید از سوال‌های تست‌های ۴ جوابی عبور می کرد و به  بقیه ابزارهای سنجش شایستگی‌ها و سوالات تشریحی تن می داد و از فناوری‌های جدید در این زمینه استفاده می کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سوالات ۴ گزینه‌ای ابزار مناسبی برای سنجش نیستند، ادامه داد: سنجش تمام دروس در یک بازه زمانی کوتاه استرسی برای دانش آموزان ایجاد می کند که این استرس برای بسیاری از آنها آسیب‌زاست.

امانی طهرانی ادامه داد: همچنین کنکور تستی ۴جوابی تکنیک پذیر است و کاری که تکنیک پذیرباشد، عدالت ندارد. از سوی دیگر کنکور مبتنی بر سرعت عمل موفق می‌شود و براساس تحقیقات علمی، سرعت عمل افراد  ذاتا متفاوت است و این یک بی عدالتی آشکار محسوب می‌شود، یعنی الزاما باهوش‌ترین و توانمندترین دانش آموزان به دلیل سرعت عمل ذهنی کندتر در کنکور موفق نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: براساس مشکلات موجود در کنکور تصمیم بر این شد که امتحانات نهایی تاثیر بیشتری داشته باشد و براین اساس باید امتحانات نهایی معتبرتر و تصحیح‌ها قابل دفاع باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: تصحیح برگه‌ها در گذشته امری سلیقه‌ای بود اما امروز با پیشرفت‌های فنی در این زمینه، تصحیح برگه‌های تشریحی با دقتی به اندازه تستی‌ها انجام می‌شود و تمام سوگیری‌ها رفع شده است.

امانی طهرانی افزود: پاسخنامه در شیوه‌های جدید فناوری تصحیح برگه‌های تشریحی، در مبادی امتحانات اسکن می‌شود و هر سوال را یک سری مصحح نگاه می کند و به جای پاسخنامه راهنمای کدگذاری پاسخ به مصحح داده می‌شود.

وی عنوان کرد: راهنمای کدگذاری پاسخ‌های صحیح را مشخص می کند تا مصحح پاسخ سازگار را انتخاب کند، همچنین در این شیوه پاسخ‌های نادرست و مخدوش مشخص می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: بطور مثال اگر پاسخ دانش‌آموز در راهنمای کدگذاری نباشد و مصحح تشخیص به صحت آن می دهد، به مرکز آزمون گزارش می‌دهد و نمره دانش‌آموز را ثبت می‌کند. در واقع تصحیح در نقاط گسترده صورت می‌گیرد.

آموزش و پرورش نباید عرصه رقابت شود

امانی طهرانی افزود: کارکرد گزینش و تخصیص به خارج از آموزش و پرورش مربوط می‌شود، براین اساس گفته می‌شود در دانشگاه‌ها تعداد مشخص صندلی وجود دارد و با ملاک‌هایی باید دانش‌آموزان را از یکدیگر جدا کرد، در این صورت باید به سراغ روش‌های عادلانه رفت.

وی درباره نظارت آموزش و پرورش به صحت نمرات دانش‌آموزان گفت:  دغدغه شورای سنجش آموزش و پرورش و  مجریان نظارت است، همیشه یک جریانی در این زمینه برای مراقبت وجود دارد و بی شک هر چه کار جلو رود، سامان بهتری پیدا می کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآورشد: بخش مشترک همه آزمون‌ها نظارت است، پیش بینی من این است که با پیشرفت فناوری این دغدغه کاهش می یابد.

امانی طهرانی با بیان اینکه چهارچوب‌های علمی مدل‌های متفاوتی پیدا می‌کند، اظهار کرد: به مرور زمان سیستم‌های ضد فساد رشد پیدا می کند، ما در عمده کارها باید به دنبال این سیستم باشیم.

وی تاکید کرد: همچنین در جریان گزینش و تخصیص کارهایی باید انجام شود، که صورت مسئله را بهبود بخشد یعنی آموزش و پرورش نباید عرصه رقابت شود، بلکه باید نقطه‌ای باشد که همه در آن موفق شوند و جدا کردن دانش آموزان اقدام مناسبی نیست.

محسن زارعی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا از برگزاری آزمون الکترونیکی در چارچوب مدارس خبر داده بود.

وی درباره تضمین امنیت امتحانات هماهنگ دانش آموزان توضیح داد: آزمون های هماهنگ دانش آموزان الکترونیکی برگزار می‌شود و باید بتوانیم از طریق الکترونیکی کردن آزمون‌ها در مرحله ارسال، برگزاری و تصحیح اوراق میزان و احتمال خطاهای انسانی را تا حد ممکن کاهش دهیم تا صیانت برگزاری آزمون‌ها حفظ شود.

زارعی افزود: مقدمات کار تهیه شده و نقشه راه برای ما روشن است، شیوه تصحیح الکترونیکی اوراق مانند سازمان سنجش در کنکور سراسری برای دانش آموزان انجام می‌شود، مجموعه‌هایی هستند که آزمون‌های تشریحی  را هم به صورت الکترونیکی برگزار می‌کنند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار