تصاویری که از بزرگترین دوربین جهان منتشر شد
کد خبر: ۲۵۸۷۲۶
تاریخ انتشار: 2022 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
محققان در آزمایشگاه ملی شتاب دهنده SLAC، دوربین تلسکوپی سینوپتیک بزرگ (LSST)، ساخته‌اند. این دوربین که بزرگترین دوربین دیجیتال جهان محسوب می‌شود برای اهداف ستاره‌شناسی ساخته شده است.

 محققان در آزمایشگاه ملی شتاب دهنده SLAC، دوربین تلسکوپی سینوپتیک بزرگ (LSST)، ساخته‌اند. این دوربین که بزرگترین دوربین دیجیتال جهان محسوب می‌شود برای اهداف ستاره‌شناسی ساخته شده است.

 
 

تصاویری که از بزرگترین دوربین جهان منتشر شد

دوربین LSST تقریباً به اندازه یک ماشین کوچک است و سه تن وزن دارد. این دوربین دارای یک لنز جلوی عریض ۱.۵ متری و یک حسگر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی است که برای کاهش نویز تا ۱۰۰- درجه سانتیگراد خنک می‌شود.

این دوربین در نهایت در بالای تلسکوپ نقشه‌ای سیمونی رصدخانه Vera C. Rubin در شیلی قرار خواهد گرفت، جایی که وظیفه رصد آسمان شب به مدت یک دهه را برعهده خواهد داشت.  هدف از این پروژه ارائه مجموعه‌ای از داده‌ها است که دانشمندان را در کسف اسرار جهان، از جمله ماهیت انرژی تاریک و ماده تاریک یاری خواهد کرد.

دوربین اپتیکال با دیافراگم بزرگ و میدان وسیع قادر به مشاهده نور از طول موج‌های فرا بنفش نزدیک به فرو قرمز است و از ۱۸۹ سنسور (CCD) تشکیل شده.

صفحه کانونی با عرض ۶۴ سانتی‌متر با میدان دید ۳.۵ درجه مطابقت دارد، به این معنی که دوربین می‌تواند با هر نوردهی بیش از ۴۰ برابر مساحت ماه کامل در آسمان را ثبت کند.

این سنسور نه‌تنها بزرگ‌ترین حسگر جهان است، بلکه لنز آن نیز با عرض ۱.۵۷ متر با این توصیف مطابقت دارد و در حال حاضر به عنوان بزرگترین وسیله اپتیک در جهان توسط کتاب رکورد‌های جهانی گینس ثبت شده است.

هنگامی که دوربین ۳.۲ گیگاپیکسلی عملیاتی شود، ۱۵ ترابایت داده در هر شب ضبط می‌کند.

این دوربین عظیم در تأسیساتی در جنوب سانفرانسیسکو  در هفت سال گذشته در حال ساخت بوده . اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دوربین LSST در ماه می‌۲۰۲۳ به مقصد نهایی خود منتقل خواهد شد.

دوربین تقریباً کامل شده، فقط هنوز چند جزء باقی مانده است. شش فیلترباید روی لنز قرار می‌گیرند. هر یک از این فیلتر‌ها فقط برای عبور از طول موج مشخصی از نور پوشش داده شده‌اند و در ماساچوست و پروونس، فرانسه ساخته شده‌اند. آن‌ها  فعلا نصب نشده‌اند.

دوربین  بعد از تکمیل راهی سفر طولانی خود به جنوب می‌شود و با یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ اجاره‌ای به مقصد می‌رسد.

 اولین عکس‌های آن را خود را در سال ۲۰۲۴ خواهیم دید.

تصاویری که از بزرگترین دوربین جهان منتشر شد

تصاویری که از بزرگترین دوربین جهان منتشر شد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار