زمین ۳۰۰میلیون سال دیگر این شکلی می‌شود!
کد خبر: ۲۵۸۶۵۷
تاریخ انتشار: 2022 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
محققان با مدل‌سازی حرکات صفحات تکنونیک زمین پیش‌بینی کرده‌اند که تا ۳۰۰ میلیون سال دیگر ابرقاره‌ای از ترکیب آمریکا و آسیا به وجود خواهد آمد.

محققان با مدل‌سازی حرکات صفحات تکنونیک زمین پیش‌بینی کرده‌اند که تا ۳۰۰ میلیون سال دیگر ابرقاره‌ای از ترکیب آمریکا و آسیا به وجود خواهد آمد.

 
 

محققان دانشگاه کورتین استرالیا حرکات صفحات تکنونیک زمان را برای ۳۰۰ میلیون سال آینده مدل‌سازی و پیش‌بینی کرده‌اند و می‌گویند در آینده اقیانوس آرام از بین می‌رود و ابرقاره‌ای به نام آماسیا از به هم پیوستن آمریکا و آسیا به وجود می‌آید.

«چوان هوانگ»، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «قاره‌های زمین در طول دو میلیارد سال گذشته با هم برخورد کرده و هر ۶۰۰ میلیون سال یک بار یک ابرقاره را به وجود آورده‌اند. این یعنی قاره‌های فعلی هم قرار است طی صد میلیون سال آینده دوباره به هم بپیوندند.» محققان در این مطالعه به سراغ مدل‌سازی ژئودینامیک ۴-D رفتند تا ببینند حرکات صفحات زمین در طول صدها میلیون سال آینده چه شرایطی را به وجود می‌آورند.

زمین ۳۰۰میلیون سال دیگر این شکلی می‌شود!

به گفته هوانگ، نتیجه مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، اقیانوس آرام از بین می‌رود و در کمتر از ۳۰۰ میلیون سال یک ابرقاره به نام آماسیا به وجود می‌آید. هوانگ می‌گوید: «این ابرقاره جدید از قبل با نام آماسیا شناخته می‌شود چون برخی باور دارند که وقتی آمریکا به آسیا برخورد کند، اقیانوس آرام بسته می‌شود.» استرالیا هم ابتدا به آسیا می‌پیوندد، سپس به همراه قاره کهن به آمریکا وصل می‌شود.

ابرقاره آماسیا اکوسیستم متفاوتی خواهد داشت

«ژنگ-شیانگ لی» به‌عنوان یکی از محققان این مطالعه می‌گوید اکوسیستم‌های سیاره ما در زمان تشکیل آماسیا بسیار متفاوت خواهند بود. این ابرقاره به شکل اجتناب‌ناپذیری بسیار داغ و خشک می‌شود. لی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر، زمین از هفت قاره با اکوسیستم‌ها و فرهنگ‌های بشری متفاوت ساخته شده، بنابراین فکر کردن به این که جهان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال دیگر چه شکلی خواهد شد، هیجان‌انگیز است.»

زمین ۳۰۰میلیون سال دیگر این شکلی می‌شود!

آخرین ابرقاره زمین پانگه‌آ نام داشت و حدود ۳۳۵ میلیون سال پیش به وجود آمد. خشکی‌های این ابرقاره با آغاز عصر ژوراسیک در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش از هم جدا شدند. با این اتفاق، اقیانوس‌های اطلس و هند ظاهر شدند. آن‌چه ما به عنوان اقیانوس آرام می‌شناسیم هم بازمانده ابراقیانوسی به نام پانتالاسا است.

دیجیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار