پیشنهاد عجیب فروشندگان به مشتریان آیفون۱۴
کد خبر: ۲۵۸۵۷۶
تاریخ انتشار: 2022 October 04    -    ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
در حالیکه طی روزهای اخیر، گوشی‌های آیفون ۱۴ در بازار ایران به فروش رسیده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچکدام از این گوشی‌ها به صورت رسمی وارد کشور نشده است؛ بنابراین امکان دارد خدمات اپراتوری به این گوشی‌ها ظرف یک ماه قطع شود.

در حالیکه طی روزهای اخیر، گوشی‌های آیفون ۱۴ در بازار ایران به فروش رسیده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچکدام از این گوشی‌ها به صورت رسمی وارد کشور نشده است؛ بنابراین امکان دارد خدمات اپراتوری به این گوشی‌ها ظرف یک ماه قطع شود.

 
پیشنهاد عجیب فروشندگان به مشتریان آیفون۱۴

در هفته‌های اخیر و پس از رونمایی تلفن همراه آیفون ‎۱۴ توسط شرکت اپل، تبلیغاتی در خصوص پیش‌فروش آیفون ‎۱۴ در فضای مجازی منتشر شد و مدتی بعد هم تلفن‌های همراه این برند تجاری در بازار ایران مشاهده شد.

هم اکنون در بازار تلفن همراه به صورت جسته و گریخته شاهد انواع مدل‌های آیفون ‎۱۴ هستیم، این در حالی است که طبق اظهارات مسئولان انجمن واردکنندگان تلفن همراه، هیچگونه ارزی به واردات این مدل گوشی اختصاص نیافته است؛ پرسشی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که این حجم از گوشی‌های آیفون۱۴ موجود در بازار، چگونه وارد کشور شده است؟

پیشنهاد عجیب به مشتریان: گوشی را فعلاً بخرید بعدا رجیستر می‎‌کنیم!

بررسی‌ها نشان می‌دهد گوشی‌های ایفون۱۴ که به صورت قاچاق و در پوشش کالای همراه مسافر وارد کشور شده است و در واحدهای صنفی و فضای مجازی با وعده «ثبت در آینده نزدیک» به مردم فروخته می‎ شوند. اقدامی که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صراحت جرم‌انگاری شده است.

بر اساس بند «چ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قوانین و مقررات مربوط برای کالاهای مورد مصرف شخصی مانند «تسهیلات همراه مسافر»، به عنوان قاچاق به حساب می‌آید.

در واقع این واحدهای صنفی متخلف که وعده ثبت و رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ در آینده را به مشتریان خود می‌دهند؛ قرار است به زودی از اطلاعات یک مسافر سوءاستفاده کرده تا گوشی فروخته شده را ثبت کند. اگرچه برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که در حال حاضر امکان ثبت مسافری گوشی آیفون‎۱۴ هم ممکن نیست.

فروش گسترده آیفون‌های قاچاق در فضای مجازی

رصد فروشگاه‌های مجازی تلفن همراه، تارنماهای خرید و فروش کالا و فضای مجازی بیانگر آن بوده که فروش مدل‌های آیفون۱۴ به‌سهولت صورت می‌گیرد، در اکثر آگهی تبلیغات فروش آیفون۱۴، رجیستری و ضمانت این نام تجاری مشهود است.

همچنین بسیاری از فروشگاه‌های بازار موبایل نیز در حال فروش آیفون ۱۴ هستند و آگهی‌های فروش خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

در یکی از آگهی‌های فروش آیفون۱۴ در فضای مجازی، چنین توضیحی آورده شده است:

«مسافری آوردم و گمرک رجیستر شده و سایت باز بشه با شماره پاسپورتی که وارد کشور شده و بهتون داده میشه میتونین خودتون رجیستر کنین»

از پیام فوق اینگونه استنباط می‌شود که ضوابط مربوط به رجیستری این گوشی با سوءاستفاده از رویه مسافری در گمرک انجام شده است؛ درعین‌حال بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در سامانه همتا اساساً تاکنون حتی یک مورد از این مدل برند تجاری اپل (آیفون۱۴) نیز چه به صورت رسمی و چه به صورت مسافری، ثبت نشده و مورد تأیید و رجیستری قرار نگرفته است.

به نظر می‌رسد ناشران این آگهی تبلیغاتی که گوشی آیفون۱۴ را وارد کشور کرده‌اند تنها مراحل ابتدایی رجیستری را در مبادی ورودی و گمرکات انجام داده‌اند که البته به هیچ وجه به معنای طی تمامی تشریفات مربوط به رجیستری نیست؛ اما در عین حال به خریداران القا می‌کنند که کالایی که قصد خرید آن را دارند، به صورت قانونی وارد کشور شده و مشکلی از لحاظ رجیستری پیش نخواهد آمد که البته این ادعا، دروغی بیش نیست! با این حساب در صورتیکه مراحل رجیستری این گوشی به صورت کامل انجام نشود، تمام خدمات اپراتوری به آن پس از گذشت یک مهلت زمانی ۳۰روزه قطع می‌شود.

عدم صدور بخش‌نامه در خصوص رجیستری آیفون۱۴

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به ماجرای فروش تلفن همراه آیفون ۱۴ واکنش نشان داد و گفت: با وجود اینکه سازمان توسعه تجارت نظرات خود در زمینه آیفون ۱۴ اعلام کرده است، اما این موضوع همچنان در معاونت تخصصی و دولت در حال پیگیری بوده و تا به این لحظه بخش‌نامه‌ای به تصویب نرسیده است.

وی افزود: هم اکنون تلفن‌همراه آیفون ۱۴ به صورت قاچاق و با سوءاستفاده از رویه مسافری وارد کشور شده و هیچکدام از این گوشی‌ها به صورت رسمی وارد کشور نشده است.

پیمان پاک گفت: جمع‌بندی در خصوص رجیستری تلفن همراه آیفون۱۴ تا چند روز آینده نهایی می‌شود.

باتوجه ‌به اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت و رصد آگهی‌های فروش آیفون۱۴ می‌توان دریافت که در صورت عدم صدور دستورالعملی مبنی بر رجیستری این مدل تلفن همراه، پس از ۳۰ روز همه تلفن‌های همراه آیفون۱۴ غیرقابل‌تماس در ایران بوده و در نتیجه خریداران متضرر خواهند شد.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار