کدام استان بیشترین اختلال در اینترنت را دارد؟
کد خبر: ۲۵۸۴۸۴
تاریخ انتشار: 2022 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
اینترنت ثابت و همراه در شهرهای مختلف ایران با اختلال جدی مواجه شده است. اینترنت مخابرات و ایرانسل از صبح امروز قطع شده است.

اینترنت ثابت و همراه در شهرهای مختلف ایران با اختلال جدی مواجه شده است. اینترنت مخابرات و ایرانسل از صبح امروز قطع شده است.

 
 

نابسمانی اینترنت در ایران به امری روزمره بدل شده است. تقریبا روزی نیست که کاربران شبکه‌های اجتماعی از اختلال، قطعی و کندی اینترنت در ایران انتقاد نکنند. از صبح امروز، ۱۰ تیر، انتقادها دوباره افزایش یافت. ماجرا از آن قرار است که از صبح امروز، حدود ساعت ۱۰ صبح اینترنت در شهرهای مختلف ایران با اختلال و قطعی مواجه شد. اتفاقی که محدود به شهرهای کوچک‌تر نماند و کلانشهرها را نیز در بر گرفت.

داده‌های رادار ابرآروان که از جمله سایت‌های رصد وضعیت اینترنت در داخل ایران محسوب می‌شود، حکایت از آن دارد که کاربران اینترنت موبایل همراه اول در تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد حتی برای دسترسی به گوگل هم با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

اینترنت ایرانسل؛ قطع کامل

کاربران اینترنت موبایل ایرانسل اما اوضاع به مراتب بدتری داشته‌اند. رادار ابرآروان حکایت از آن دارد که کاربران این اپراتور تقریبا از ساعت ۱۰ صبح امروز با قطعی کامل اینترنت مواجه بوده‌اند. براساس داده‌های این شرکت، این قطعی تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۱۵ ظهر) ادامه دارد.

بررسی داده‌های IODA که وضعیت اینترنت در سراسر جهان را بررسی می‌کند، هم حکایت از آن دارد که کاربران ایرانسل از ساعت ۱۰:۲۵ دقیقه صبح امروز با قطعی کامل اینترنت مواجه بوده‌اند. گزارش‌های دریافتی خبرنگار شبکه شرق از کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین حکایت از ایجاد اختلال در شبکه بانکی دارد. نرم افزارهای موبایلی برخی از بانک‌ها برای ساعاتی عملا امکان ارائه خدمات نداشتند.

اختلال فیلترشکن‌ها، قطعی اینترنت مخابرات

همزمان دسترسی کاربران ایرانی به فیلترشکن‌ها هم تقریبا مختل شده است. بسیاری از فیلترشکن‌های مورد استفاده کاربران ایرانی از ابتدای حضور ابراهیم رئیسی در قوه مجریه مسدود شده و عملا امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

داده‌های IODA همچنین حکایت از قطعی و اختلال جدی در اینترنت ثابت شرکت مخابرات دارد. براساس داده‌های این پایگاه جهانی، کاربران این شرکت از ساعت ۹:۳۵ دقیقه صبح امروز با قطعی و اختلال جدی مواجه بوده‌اند.

برخی ایرانیان خارج از کشور نیز در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند که امکان دسترسی به سایت‌های ایرانی برای آنان از بین رفته است. متخصصان امر از این اتفاق به عنوان «ایران اکسس» یاد می‌کنند.

بررسی داده‌های IODA حکایت از آن دارد که قطعی و اختلال اینترنت در استان هرمزگان بیشتر از سایر استان‌های ایران احساس شده است. براین اساس، ۱۰ استانی که با بیشترین قطعی و اختلال اینترنت مواجه هستند به ترتیب عبارتند از: هرمزگان، فارس، اصفهان، ایلام، قم، سمنان، تهران، قزوین، مازندران، گلستان.

شاتل موبایل؛ اختلال جدی

وضعیت اینترنت شاتل موبایل هم دست کمی از دیگر اپراتورها ندارد. آرش کریم‌بیگی، از فعالان در مجموعه شاتل موبایل در توئیتر خود نوشته که به «قطع یکی از نقاط حیاتی شبکه فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت، تقریبا تمام اپراتورهای کشور با اختلال شدیدی مواجه هستند.» او نوشته که این اختلال «خارج از شبکه و اختیار شاتل موبایل است.» همزمان سونیتا سراب‌پور، خبرنگار حوزه فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت که با پیگیری‌هایی که ترتیب داده، علت قطعی اینترنت قطعی و ایجاد مشکل در «حوضچه فیبرهای نوری در مخابرات در خیابان جلال است.»

آتش‌سوزی؛ علت اختلال اینترنت

شرکت مخابرات ایران در اطلاعیه‌ای علت قطعی اینترنت را آتش سوزی اعلام کرده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «به علت آتش سوزی در یکی از حوضچه های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران، ارتباط مخابراتی ثابت و سیار در مناطقی از شهر، مختل شده و کارشناسان مخابراتی مشغول فعالیت به منظور رفع سریع این اختلالات هستند.»

نرم‌افزارهایی مانند اسنپ نیز در این میان از ارائه خدمات به کاربران خود بازمانده‌اند. این نرم افزار ثبت سفارشات مشتریان خود را محدود کرده و در پیغامی به آنان گفته که «مشتریان عزیز با توجه به اختلالات سراسری در اینترنت کشور، امکان ثبت شفارش به صورت موقت محدود شده است.»

شرق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار