دختر جنجالی مراسم اسکار در ۷۵سالگی درگذشت
کد خبر: ۲۵۸۴۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
ساچین لیتل فدر (Sacheen Littlefeather) در ۷۵ سالگی درگذشت. این بازیگر و فعال بومی آمریکایی تنها چند روز پس از اینکه رسماً عذرخواهی آکادمی اسکار را برای واکنش به سخنرانی اعتراضی او در مراسم سال ۱۹۷۳ از طرف مارلون براندو را پذیرفت، درگذشت.

 ساچین لیتل فدر (Sacheen Littlefeather) در ۷۵ سالگی درگذشت. این بازیگر و فعال بومی آمریکایی تنها چند روز پس از اینکه رسماً عذرخواهی آکادمی اسکار را برای واکنش به سخنرانی اعتراضی او در مراسم سال ۱۹۷۳ از طرف مارلون براندو را پذیرفت، درگذشت. آکادمی علوم و هنرهای نمایشی اعلام کرد که لیتل فیدر یکشنبه در خانه خود در نواتو کالیفرنیا، درگذشت.

 
دختر جنجالی مراسم اسکار در ۷۵سالگی درگذشت

ماجرای سخنرانی ساچین لیتل فدر در اسکار چه بود؟

هنگامی که مارلون براندو به عنوان بهترین بازیگر مرد برای «پدرخوانده» (۱۹۷۲) نامش در مراسم اسکار خوانده شد، دختری بومی آمریکایی و ۲۶ ساله به نام ساچین لیتل فیدر به نیابت از مارلون براندو روی صحنه رفت و چنین گفت:«من به جای مارلون براندو در این مراسم حضور یافته ام. او از من خواسته که به شما بگویم که با کمال تاسف نمی تواند این جایزه را قبول کند و دلیل آن رفتار صنعت فیلم و سینما با بومیان آمریکا است.»

هنگامی که لیتل فدر در سال ۱۹۷۳ از طرف براندو ظاهر شد تنها ۲۶ سال داشت و طبق گزارش ها، تهیه کننده مراسم اسکار، هاوارد کخ به او گفته بود که باید اظهاراتش را در ۶۰ ثانیه به پایان برساند و با گذشت زمان او را تهدید می کرد که دستگیر خواهد شد. .لیتل فیدر با انبوهی از هیاهوهای حضار، حرکات نژادپرستانه و تهدید به ضرب و شتم پشت صحنه مراسم اسکار روبرو شد.

برخی از حضار او را هو کردند. جان وین که در آن زمان در پشت صحنه بود، ظاهراً خشمگین بود. در سال‌های پس از آن، لیتل‌فدر گفته است که برای حضور کوتاهش در مراسم جوایز اسکار مورد تمسخر، تبعیض و حمله شخصی قرار گرفته است.

عذرخواهی اسکار از ساچین لیتل فدر بعد از ۵۰ سال

آکادمی اسکار، دو هفته پیش رویدادی را به افتخار لیتل فدر برگزار کرده بود. چندی پیش موزه آکادمی اسکار نامه ای را به اشتراک گذاشت که دیوید روبین، رئیس آکادمی در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲ برای لیتل فدر ارسال کرده بود و درباره لحظه نمادین او در مراسم اسکار نوشته بود. روبین سخنرانی لیتل فدر را بیانیه قدرتمندی خواند که همچنان ضرورت احترام و اهمیت کرامت انسانی را به آنها یادآوری می کند.

لیتل فیدر گفت که وقتی آکادمی برای جبران خسارت با او تماس گرفت، تعجب کرده است.او گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم روزی را ببینم که این حرف ها را بشنوم و تجربه کنم». او در فیلم سال ۲۰۱۸ خود «ساچین: شکستن سکوت» (Sacheen: Breaking the Silence)، گفت که در پی اتفاق مراسم اسکار در حرفه‌اش در سینما، مورد تخریب قرار گرفت.

لیتل فیدر گفت: «من در لیست سیاه قرار گرفتم یا می توان گفت در لیست قرمز قرار گرفتم. جانی کارسون، دیک کاوت و دیگران نمی‌خواستند من در برنامه‌هایشان حضور داشته باشم… درها به رویم محکم بسته شدند و هرگز دوباره باز نشدند.»

لیتل فیدر در نهایت سینما را ترک کرد و با در رشته پزشکی مدرک بهداشت گرفت. او ستون نویس روزنامه ای برای قبیله کیووا در اوکلاهما بود و در توسان تدریس می کرد و در ابتدای بحران ایدز در کنار مادر ترزا فقید کار کرده بود.

 

لیتل فدر در بیانیه ای گفت: «بسیار مایه دلگرمی است که می بینم از زمانی که ۵۰ سال پیش جایزه اسکار را نپذیرفتم، همه چیز چقدر تغییر کرده است. در مورد عذرخواهی آکادمی از من، ما بومیان آمریکایی مردمان بسیار صبوری هستیم – فقط ۵۰ سال از آن زمان می گذرد! ما باید حس شوخ طبعی خود را در این مورد همیشه حفظ کنیم. این روش ما برای بقا است.»

روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
ظلم وکشتار فجیعی که درابتدای اشغال قاره آمریکا ( به اسم کشف قاره آمریکا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) صورت گرفت وهزاران هزار بومی آمریکا ازبین رفتن رابا به هیچ چیزنمیتوان جبران کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار