این کامپیوتر اپل، گران‌ترین کامپیوتر دنیاست
کد خبر: ۲۵۸۳۹۶
تاریخ انتشار: 2022 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
​نمونه شخصی‌سازی شده و سفارشی اولین کامپیوتر ساخته اپل که Apple-۱ نام دارد، با قیمتی عجیب در یک حراجی به فروش رسید.

نمونه شخصی‌سازی شده و سفارشی اولین کامپیوتر ساخته اپل که Apple-۱ نام دارد، با قیمتی عجیب در یک حراجی به فروش رسید.

 
 

در سال ۱۹۷۶، ایالات متحده در میانه برگزاری جشن دویستمین سالگرد امضای اعلامیه استقلال خود قرار داشت و جورج لوکاس، کارگردان پرآوازه هالیوود نیز با تب و تاب، در حال کار بر روی یک فیلم فانتزی فضایی به نام «جنگ ستارگان» بود. در این میان، دو استیو معروف حوزه فناوری به نام‌های وزنیاک و جابز نیز در گاراژی واقع در پالو آلتو کالیفرنیا، در حال ساخت اولین سری از محصولاتی بودند که بعدا به پیدایش اپل، این غول فناوری بزرگ دنیا، انجامید.

وزنیاک اولین نمونه کامپیوتر اپل دست‌ساز خود را در خلال جلسه رویداد کامپیوتری Menlo Park Homebrew در جولای همان سال رونمایی کرد. جابز بلافاصله متوجه شد که این همان چیزی است که باید به طور انبوه به مردم فروخته شود. او و وزنیاک با فروش وانت فولکس‌واگن و ماشین حساب HP-۶۵ خود، به عنوان شریک، شرکت کامپیوتری اپل را تاسیس کردند.

این کامپیوتر اپل، گران‌ترین کامپیوتر دنیاست

جابز با برنامه‌های بزرگی که در سر داشت، با یکی از اعضای کلوپ کامپیوتر هومبرو، به نام پل ترل، که به طور تصادفی مالک فروشگاه بایت در Mountain View نیز بود، وارد گفتگو شد. پس از صحبت‌های آنها، ترل 50 واحد کامپیوتر Apple-1 را به شرط مونتاژ کامل و امکان استفاده، خریداری کرد. طی ده ماه آینده، وزنیاک و جابز با کمک پتی جایز و دانیل کوتکه، تعداد 200 کامپیوتر Apple-1 را طراحی، ساخت و مورد آزمایش قرار دادند و سپس هریک را با قیمت 666.66 دلار فروختند.

در این میان، پنجاه کامپیوتر به دست ترل رسید. او آنها را در فروشگاه بایت به فروش رساند که اکنون به عنوان یکی از فروشگاه‌های برجسته رایانه‌های شخصی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. هم‌چنین فروش Apple-1 از این طریق، باعث شد تا به یکی از اولین کامپیوترهای شخصی جهان تبدیل شود که نیازی به لحیم‌کاری و سرهم‌بندی توسط کاربر نهایی نداشت.

در حالی‌که این کامپیوتر یک دستگاه کارآمد بود، اما بی عیب و نقص نبود و هیچ شباهتی به چیزی که امروزه به عنوان یک رایانه همه‌جانبه می‌شناسیم، نداشت. اولین سری کامپیوتر Apple-1 عمدتا از یک برد مدار کاملا مونتاژ شده با 60 میکروچیپ تشکیل شده بود. بنابراین، کاربر نهایی هم‌چنان می‌بایست کیس، ترانسفورماتورهای منبع تغذیه، سوئیچ برق، صفحه‌کلید ASCII و نمایشگر ویدیویی ترکیبی را برای آن تهیه می‌کرد.  اینجا بود که فروش این کامپیوتر در فروشگاه سرگرمی‌های کامپیوتری بایت، باعث شد تا به جای خریدهای جداگانه قطعات آن، کاربر بتواند همه چیز را به طور متمرکز از آنجا تهیه و نصب کند.

این کامپیوتر اپل، گران‌ترین کامپیوتر دنیاست

فروش کامپیوتر Apple-۱ در حراجی‌

در طول سال‌های بعد، چندین کامپیوتر از اولین سری Apple-1 در حراجی‌های مختلف فروخته شد. هر یک از این دستگاه‌ها به دلیل آنکه پس از فروش اولیه، توسط مالک شخصی‌‌سازی شده‌اند، در نوع خود منحصر به فرد هستند. در نوامبر 2021، یک دستگاه کامپیوتر Apple-1 که توسط یک استاد کالج خریداری شده بود و “Chaffey College” نام گذاری شده، به قیمت 400000 دلار به فروش رسید.

در مارس 2020، یک دستگاه دیگر از این سری نیز با قیمت 458711 در حراجی RR فروخته شد. هم‌چنین در می 2019 نیز، حراجی کریستینز از فروش یک کامپیوتر دیگر از سری Apple-1 با قیمت 459000 دلار خبر داد. پیش از آن، استیو وزنیاک در سال 2013، یک دستگاه از این رایانه را با قیمت 387750 دلار و موسسه خیریه Charitybuzz نیز نمونه دیگری را با قیمت 815000 دلار در سال 2016 فروختند.

با این حال، هیچ‌یک از آنها گران‌ترین نمونه از یک کامپیوتر فروخته شده در تاریخ نیستند. در اکتبر ۲۰۱۴، موزه هنری فورد مجموعه‌ای شامل یک صفحه‌کلید قدیمی با تراشه‌های نظامی سری ۷۴۰۰، یک مانیتور قدیمی سانیو، یک منبع تغذیه سفارشی در جعبه چوبی و هم‌چنین دو دک نوار قدیمی، پس از رقابتی شدید با یک خریدار تلفنی، با دو برابر قیمت پیشنهادی در حراجی، به مبلغ ۹۰۵۰۰۰ دلار خریداری کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار