حقایق باورنکردنی درباره مزایده ۱۰۶۲ خودروی لوکس
کد خبر: ۲۵۸۲۷۱
تاریخ انتشار: 2022 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
 ۱۰۶۲ دستگاه خودرو خارجی که به دلیل تخلف در ثبت سفارش و طی مراحل قانونی واردات، حداقل پنج سال در گمرک محصور شده بودند، سرانجام در روز شنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱، تعیین تکلیف می‌شوند.

 ۱۰۶۲ دستگاه خودرو خارجی که به دلیل تخلف در ثبت سفارش و طی مراحل قانونی واردات، حداقل پنج سال در گمرک محصور شده بودند، سرانجام در روز شنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱، تعیین تکلیف می‌شوند.

 
 

آمار‌ها می‌گویند روی هم‌رفته دو هزار و ۲۴۹ خودرو با چنین وضعیتی در گمرکات کشور توقیف شده‌اند، اما قرار است هزار و ۶۲ دستگاه از آن‌ها که احتمالا وضعیت بهتری دارند یا می‌توان با اطمینان از سرقت‌نشدن قطعات و تجهیزاتشان حرف زد، در مزایده‌ای توسط سازمان اموال تملیکی واگذار شوند.

حقایق باورنکردنی درباره مزایده ۱۰۶۲ خودروی لوکس

شرکت در مزایده برای عموم افراد آزاد است، اما تنها کسانی قادر هستند در مزایده حاضر شوند که امضای الکترونیکی دارند. ثبت پیشنهاد خریداران از هفتم تا دوازدهم مهر، روی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت امکان‌پذیر است و روز شنبه ۱۶ مهرماه به‌عنوان روز بررسی پیشنهادات و اعلام اسامی برندگان معرفی شده. متقاضایان هنگام ثبت‌نام باید ۱۵ درصد ارزش کارشناسی شده خودرو را به عنوان وثیقه واریز کنند.

شماره یک | مزایده ۱۰۶۲ خودرو خارجی توسط سازمان اموال تملیکی انجام می‌شود. مهلت شرکت در مزایده از هفتم مهر آغاز شده و تا ۱۲ مهر ادامه خواهد داشت. عموم مردم می‌توانند در این مزایده شرکت کنند. متقاضیان باید هنگام ثبت‌نام، ۱۵ درصد ارزش کارشناسی شده را به عنوان وثیقه واریز کنند. پیشنهاد‌هایی که تا پایان مهلت قانونی تعیین شده در سامانه مزایده الکترونیک ثبت شوند، روز شنبه شانزده مهرماه در محل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی رمزگشایی شده و اسامی برندگان، همان روز اعلام خواهد شد. برنده مزایده، شرکت‌کننده‌ای است که بالاترین پیشنهاد را نسبت به قیمت پایه مطرح کرده باشد. خودرو‌ها باید در مزایده فوق‌العاده سراسری به شرط شماره‌گذاری در داخل کشور، به آحاد مردم و با بالاترین قیمت به فروش برسد.

شماره دو | برای شرکت در مزایده ۱۰۶۲ خودرو خارجی، داشتن امضای الکترونیکی الزامی است. افراد با مراجعه به سایت gica.ir می‌توانند درخواست امضای الکترونیکی دهند و آن را در دفتر اسناد رسمی یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت دریافت کنند. ارائه کدملی برای شخص حقیقی و ارائه کد اقتصادی برای شخص حقوقی به همراه شماره حسابی که قابل استفاده از طریق اینترنت باشد به‌منظور شرکت در مزایده ضرورت دارد.

متفاضیان می‌توانند فهرست خودرو‌ها و شرایطی را که برای رویت خودرو‌ها و شرکت در مزایده الکترونیک عنوان شده را روی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به نشانی setadiran.ir مشاهده کنند. همچنین افراد قادر هستند پیش از شرکت در مزایده، حضوری به انبار‌های سازمان اموال تملیکی مراجعه کردد و از نزدیک خودرو‌ها را مشاهده کنند. خریداران تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه دوازدهم مهر برای ثبت پیشنهاد قیمت در سامانه وقت دارند. برای مشاهده و بازدید خودرو‌ها در تمام ایام هفته از ساعت هشت تا ۱۶ امکان هماهنگی وجود دارد. خودرو‌ها در ۹ استان شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، مازندران، هرمزگان، تهران، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و فارس در انبار‌های سازمان اموال تملیکی قرار دارند. بیش از ۹۰ درصد این خودرو‌ها در بوشهر است. امکان بازدید و مشاهده خودرو‌ها حتی بدون ثبت‌نام در سامانه تدارکات دولت فراهم شده است.

شماره سه | خودرو‌های حاضر در مزایده، صفر کیلومتر هستند، اما از سال ۱۳۹۶ تاکنون در انبار‌ها و بنادر کشور نگهداری شده‌اند. ممکن است خودرو‌ها به دلیل ماندگاری بالا در بنادر و گمرکات دچار مشکلات و فرسودگی شده باشند. به‌هرحال وقتی خودرویی پنج سال روشن نشود، قطعا نیاز به تعمیرات دارد. در متن قرارداد ذکر می‌شود خودرو‌ها به شرط رویت و با موتور خاموش تحویل خریدار خواهد شد. به‌عبارت دیگر، چون خریدار به‌صورت حضوری مراجعه می‌کند و شرایط خودرو را مشاهده می‌کند، در صورتی که برنده مزایده شود، شرایط امکان عودت کالا وجود ندارد. همچنین به دلیل شرایط نگهداری در فضای باز و ماندن زیر باران و برف و آفتاب، از نظر ظاهری نقص‌هایی داشته باشند. موارد مربوط به نقص‌های فنی و ظاهری در قیمت‌گذاری خودرو‌ها توسط کارشناسان بررسی و قیمت نهایی آن‌ها براساس وضعیتی که دارند مشخص شده است.

حقایق باورنکردنی درباره مزایده ۱۰۶۲ خودروی لوکس

گرانترین خودروی حاضر در این حراجی؛ پورشه ماکان

شماره چهار | ۱۰۶۲ خودرو خارجی حاضر در مزایده سازمان اموال تملیکی، روی هم رفته دو هزار و ۳۷ میلیارد تومان ارزش دارند. با توجه به اینکه رقم اعلام شده، مربوط به قیمت پایه خودرو‌ها است، انتظار می‌رود در پایان مزایده، متقاضیان خودرو‌ها را با قیمت بالاتری خریداری کرده باشند. در حال حاضر کمترین قیمت پایه‌ای که روی سایت قرار گرفته است، ۶۷۰ میلیون تومان و مربوط به خودرو‌های سراتو موجود در بوشهر است. همچنین بالاترین قیمت به خودرو‌های پورشه ماکان با رقم هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعلق دارد.

شماره پنج | ۱۰۶۲ خودرو حاضر در مزایده فروش خودرو‌های خارجی سازمان اموال تملیکی، از سال ۹۶ تا الان در انبار‌های ۹ استان کشور نگهداری می‌شده‌اند. از این تعداد خودرو نزدیک به ۹۰۰ دستگاه در بوشهر است. ۷۱۰ دستگاه از این تعداد در گمرک بوشهر قرار دارد و ۱۸۳ دستگاه نیز در گناوه قرار دارد. در بندرلنگه ۱۲۴ دستگاه مستقر هستند. در تهران ۱۱ دستگاه نگهداری می‌شوند. در خرمشهر ۸۶ دستگاه قرار دارد و تعدادی از آن‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است. گمرک غرب تهران، شش دستگاه و در نوشهر نیز ۳۱ دستگاه نگهداری می‌شود. بررسی وضعیت خودرو‌ها از نظر برند نشان می‌دهد، ۶۲ خودرو از خانواده لکسوس، ۴۰ خودرو از خانواده پورشه ماکان، ۱۸۲ خودرو از خانواده کیا شامل سوراتو، سورنتو، اپتیما و...، ۱۵۲ خودرو از خانواده ب‌ام‌دبلیو شامل ۸۳۰، ۵۳۰، X۴ و...، هشت دستگاه خودرو بنز شامل مرسدس E۲۰۰ و  ۴۵۹ دستگاه خودرو از خانواده هیوندای شامل توسان، سانتافه، سوناتا، هیبریدی‌ها و...، ۱۵۴ دستگاه از خانواده تویوتا شامل RAV۴، کمری، کمری هیبریدی و...، یک دستگاه ولوو و سه دستگاه پورشه باکستر می‌شوند.

شماره شش | کسانی که ثبت‌نام می‌کنند، اما پس از بازدید خودرو‌ها یا تا زمان برگزاری مزایده تصمیم به انصراف می‌گیرند، نهایتا قادر هستند تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه سیزدهم مهر انصراف خود را اعلام کنند. متقاضیان باید در زمان ثبت نام ۱۵ درصد از ارزش کارشناسی شده را به عنوان وثیقه واریز کنند، اگر برنده شده و بعد انصراف بدهند، این مبلغ به نفع دولت ضبط خواهد شد. ولی در صورت انصراف تا این تاریخ، یعنی ساعت ۱۴، روز چهارشنبه ۱۳ مهر، مشکلی برای آنان پیش نخواهد آمد و می‌توانند مبلغ واریزی را پس بگیرند.

شماره هفت | متقاضیان شرکت در مزایده ۱۰۶۲ خودرو خارجی توسط سازمان اموال تملیکی، مانند شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی فروش خودرو با وعده‌هایی پوچ روبرو شده‌اند. عده‌ای شایعه کرده‌اند با دریافت مبلغی، امکان برنده شدن شرکت‌کنندگان در مزایده را تضمین می‌کنند؛ این در حالی است که مزایده خودرو‌های سازمان اموال تملیکی از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت برگزار می‌شود و رمزگشایی از مزایده‌ها و پیشنهاد‌ها قرار است با حضور مراجع و دستگاه‌های نظارتی باشد؛ بنابراین هرگونه وعده‌ای در این زمینه می‌تواند نوعی کلاهبرداری باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار