عاداتی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند
کد خبر: ۲۵۸۲۰۳
تاریخ انتشار: 2022 October 02    -    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
خلق‌وخوی ما بر همه چیز تأثیر می‌گذارد، از نحوه‌ی تعامل ما با همکارانمان گرفته تا میزان سخاوتمندانه انعام دادنمان به پیش‌خدمت رستوران گرفته تا اینکه آیا به یک غریبه در خیابان لبخند بزنیم یا نه. قدرت یک حس خوب را نمی‌توان به سادگی دست کم گرفت! اما آیا می‌دانستید که عادت‌های کوچک ما تا چه حد بر خلق و خو و وضعیت عاطفی ما تأثیر می‌گذارند؟

۱۲ عادت روزمره‌ی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند

۱۲ عادت روزمره‌ی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند«تابناک با تو» -‌ خلق‌وخوی ما بر همه چیز تأثیر می‌گذارد، از نحوه‌ی تعامل ما با همکارانمان گرفته تا میزان سخاوتمندانه انعام دادنمان به پیش‌خدمت رستوران گرفته تا اینکه آیا به یک غریبه در خیابان لبخند بزنیم یا نه. قدرت یک حس خوب را نمی‌توان به سادگی دست کم گرفت! اما آیا می‌دانستید که عادت‌های کوچک ما تا چه حد بر خلق و خو و وضعیت عاطفی ما تأثیر می‌گذارند؟

آگاهی مهم‌ترین عامل در مدیریت عادت‌های رفتاری و بالطبع وضعیت خلق‌وخوی ما است. در ادامه‌ی این مقاله، ما به بررسی ۱۲ مورد از عادت‌های رفتاری که بیشترین تأثیر را روی خلق‌وخوی ما دارند پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. نوشیدن کافئین قبل از غذا خوردن

همه ما این کار را انجام داده‌ایم؛ به طور تصادفی در مصرف کافئین خود زیاده‌روی می‌کنیم تا جایی که اضطراب ما اوج می‌گیرد و دستانمان می‌لرزد. اما زمانی که قبل از غذا خوردن کافئین می‌نوشید، این احتمال بیشتر می‌شود، زیرا قهوه می‌تواند قند خون شما را مختل کند. پس با انجام این کار روز خود را خراب نکنید! در عوض، مطمئن شوید که چیزی پر از پروتئین، فیبر یا چربی‌های سالم (بادام، ماست، میوه تازه) می‌خورید تا خود را برای یک روز بهتر آماده کنید.

۲. نخوردن میان وعده‌های سالم در طول روز (قند خون پایین)

۱۲ عادت روزمره‌ی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند

یکی از بزرگ‌ترین عاداتی که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارد، غذا خوردن است. خوردن غذا‌های غنی از مواد مغذی کافی در طول روز همچنین قند خون شما را برای موفقیت تنظیم می‌کند؛ و قند خون متعادل به معنای خلق‌وخوی بهتر است. مطمئن شوید که وقتی گرسنه هستید غذا می‌خورید و به دنبال گزینه‌های سالم هستید. برخی از ایده‌ها شامل مشتی آجیل و دانه‌های روغنی با میوه‌های تازه، اسموتی با یک پیمانه پودر پروتئین، یا نان تست آووکادو با یک تخم مرغ سرخ شده است.

۳. برنامه ریزی بیش‌ازحد، گذاشتن زمان کمی برای مراقبت از خود

وقتی زمان کافی برای خودمان نمی‌گذاریم، اغلب باعث ایجاد رنجش و کمبود انرژی می‌شود. به عنوان مثال، شاید شما احساس می‌کنید که تمام روزتان کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و سرشار از مشغله است. در واقع شما احساس می‌کنید که همیشه در حال عقب ماندن از برنامه‌هایتان هستید و زمانی برای استراحت و تفریح ندارید. جای تعجب نیست که شما در این شرایط حال بدی را تجربه کنید! این شیوه روش مناسبی برای زندگی نیست. در طول روز زمانی را برای خود مراقبتی اختصاص دهید، بنابراین تا حد امکان برای خودتان وقت داشته باشید.

۴. عدم استراحت کافی

ما تمایل داریم تمام کار‌های روزانه‌مان را انجام دهیم، اغلب ۶ تا ۸ ساعت متوالی کار می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که این کار، بازده‌مان را بیشتر می‌کند، اما در واقع هر چه بیشتر از خود مراقبت کنیم، بهره‌ورتر می‌شویم. وقتی به دفعات از استراحت پرهیز کنید، سطح استرس خود را افزایش می‌دهید که اغلب باعث تحریک‌پذیری می‌شود. اطمینان حاصل کنید که هر ۱ تا ۲ ساعت یک بار یک استراحت کوتاه می‌کنید و در این فاصله یک لیوان آب یا چای بنوشید.

۵. زندگی در آینده یا گذشته

۱۲ عادت روزمره‌ی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند

برخی مدام خود را در این برزخ می‌یابند: وسواس در مورد رویداد‌های گذشته یا آماده شدن برای موانع آینده. حضور مداوم در این بازی رفت و برگشتی اضطراب‌آور باعث ایجاد حالات بسیار بد می‌شود. با مدیتیشن منظم از افکار خودآگاه باشید و سعی کنید روی آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید. تمرین‌های آگاهانه مانند تنفس عمیق می‌تواند برای ماندن در زمان حال معجزه کند. این مدیتیشن آگاهی ذهنی را امتحان کنید.

۶. ماندن در داخل خانه برای تمام روز

ما موجوداتی اجتماعی هستیم که برای گذراندن وقت در فضای باز طراحی شده‌ایم. نور خورشید برای سلامتی ما ضروری است. بنابراین، وقتی در تمام طول روز به صفحه‌های نمایش خیره می‌شویم، توانایی ما برای حفظ خلق‌وخوی خوب کاهش می‌یابد. با یک پیاده‌روی سریع ۱۵ دقیقه‌ای وارد فضای باز عالی شوید و نور خورشید زیادی دریافت کنید. انجام این کار همچنین به تنظیم ریتم شبانه‌روزی شما برای خواب بهتر کمک می‌کند.

۷. نشستن برای مدت طولانی

بدن ما برای حرکت طراحی شده است! وقتی برای مدت طولانی می‌نشینیم، این مسأله می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد. بلند شوید و ترشح اندورفین‌ها را تقویت کنید تا خلق‌وخوی بهتری داشته باشید!

۸. انجام دادن یک فعالیت هنری

۱۲ عادت روزمره‌ی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند

تحقیقات نشان داده است که وقتی از دستان خود برای خلق چیزی استفاده می‌کنیم، احساس رضایت بی نظیری می‌کنیم. این به این دلیل است که فعالیت‌هایی مانند نقاشی، نجاری یا بافندگی ارتباط دست و مغز را تقویت می‌کند. در واقع این نوع فعالیت مغز ما را به روشی خلاقانه‌تر درگیر می‌کند.

۹. برنامه‌ریزی برای یک فعالیت سرگرم‌کننده

مطالعات نشان داده است که برنامه‌ریزی برای یک سفر می‌تواند به اندازه خود سفر برای ما مفید و مفرح باشد. اما لازم نیست آن‌قدر پیش بروید که برای کل تعطیلات برنامه‌ریزی کنید تا این تأثیر را احساس کنید. حتی اگر این آخر هفته فقط یک رستوران جدید را امتحان کنید، کافی است. چیزی را برنامه‌ریزی کنید که همیشه منتظر آن هستید.

۱۰. مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. فقط پنج دقیقه ساکت نشستن و چند نفس عمیق می‌تواند برای آرام کردن ذهن آشفته‌ی شما کافی باشد. لازم نیست شما استاد ذن باشید فقط سعی کنید هر روز چند لحظه آرامش و سکوت پیدا کنید.

۱۱. چک کردن گوشی بلافاصله بعد از بیدار شدن

۱۲ عادت روزمره‌ی کوچک که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارند

وقتی یک صبح عالی داشته باشید، تجربه کردن یک روز عالی بسیار ساده‌تر است. به همین دلیل است که چک کردن رسانه‌های اجتماعی بلافاصله بعد از بیداری، چیزی است که آسیب زیادی برای روحیه‌ی شما به همراه دارد. رسانه‌های اجتماعی مملو از منفی‌بافی هستند، به غیر از اینکه احساساتی مانند مقایسه و حسادت را در ما برمی‌انگیزند. پس چک کردن آن‌ها در اول صبح راه خوبی برای شروع روز نیست! در عوض، تا زمانی که کار‌های روزمره‌ی خودتان را انجام نداده‌اید، از بررسی رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید.

۱۲. تماشای اخبار قبل از خواب

ما روزانه مقدار زیادی انرژی منفی جذب می‌کنیم و این مسأله فقط از طریق رسانه‌های اجتماعی نیست. تماشای بیش از حد اخبار می‌تواند به افزایش سطح استرس ما کمک کند، به همین دلیل است که تماشای آن قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب شما را مختل کند. قبل از خواب چیزی آرام‌بخش‌تر را امتحان کنید، مانند یک حمام آب گرم و یک کتاب سرگرم‌کننده.

خلق‌وخوی اول صبح خود را جدی بگیرید

عادات زیادی وجود دارد که بر تغییرات خلقی تأثیر می‌گذارد. اما نگران نباشید! اگر ترفند خاصی برای حفظ روحیه‌ی مثبت وجود داشته باشد، آن ترفند، تنظیم خلق‌وخوی در اول صبح است. به عنوان مثال، به این فکر کنید زمانی که روز خود را با عجله شروع می‌کنید و سعی می‌کنید همه چیز را به موقع جمع‌آوری کنید، به نظر می‌رسد در بقیه روز نیز استرس داشته باشد! اما، وقتی روز خود را آرام شروع می‌کنید، حفظ این آرامش در بقیه روز آسان‌تر است. بنابراین، به هر حرکت خود بعد بیداری توجه داشته باشید و سعی کنید تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید.

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: عادت ، خلق ، خلق و خو ، تعامل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار