قلیان با ورزشکاران چه می‌کند؟
کد خبر: ۲۵۷۹۵۹
تاریخ انتشار: 2022 September 28    -    ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
مصرف قلیان در ورزشکاران اثرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن، یعنی ریه‌ها و قلب دارد.

مصرف قلیان در ورزشکاران اثرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن، یعنی ریه‌ها و قلب دارد.

 
 

کشیدن دخانیات در هر حالت خطر ناک و اعتیاد آور است و کسی که قلیان می‌کشید خود را در معرض منواکسید کربن قرار می دهد و قلیان مانند سیگار، فرد را به نیکوتین معتاد می‌کند.

با توجه به اینکه مصرف قلیان در بین برخی ورزشکاران رایج است باید بدانیم که گاهی مضرات قلیان بر سیگار پیشی می گیرد و مصرف قلیان اثرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن یعنی ریه ها و قلب دارد و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد و افزایش حملات اسم و ذات الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.

بر اساس این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: میزان و عمق دم در حرکت آب قلیان بسیار مهم و با وجود این که قلیان کمتر مصرف می شود اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می شود ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از استعمال سیگار است.

مطالعات نشان می دهد که زمان کشیدن تنباکو با قلیان بیش از پنج دقیقه سیگار است و کسی که قلیان می کشد برای نیم ساعت یا بیشتر حجم زیادی دود را وارد ریه خود می کند این یک باور کاملا اشتباه است که اگر به جای آب، شیر بریزیم، ضرر دود را کم خواهیم کرد.

در هر صورت کشیدن قلیان مانند سیگار فرد را به نیکوتین معتاد می کند و این تصور کاملا اشتباه است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود آسیبی به ریه نمی رسد چراکه دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می گذارد؛ حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می شود افرادی که قلیان نمی کشند در معرض دود قرار گرفته اند و در طولانی مدت، دچار عوارض آن خواهد شد.

 

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار