۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود
کد خبر: ۲۵۷۸۱۴
تاریخ انتشار: 2022 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
ما بیشتر اوقات تصور می کنیم همه چیز قدیم ها بهتر بود و آدم ها آن زمان زندگی راحت تری داشتند. علاقه به گذشته چیز بدی نیست اما زمان حال هم می تواند عالی باشد. ما در دنیایی از پیشرفت مداوم فناوری زندگی می کنیم که تأثیرات مثبتی بر زندگی ما و طبیعت داشته است. در ادامه از تغییرات مثبتی خواهیم گفت که در سال های اخیر رخ داده اند یا در حال رخ دادن هستند.

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود«تابناک با تو» -‌ ما بیشتر اوقات تصور می کنیم همه چیز قدیم ها بهتر بود و آدم ها آن زمان زندگی راحت تری داشتند. علاقه به گذشته چیز بدی نیست اما زمان حال هم می تواند عالی باشد. ما در دنیایی از پیشرفت مداوم فناوری زندگی می کنیم که تأثیرات مثبتی بر زندگی ما و طبیعت داشته است.

در ادامه از تغییرات مثبتی خواهیم گفت که در سال های اخیر رخ داده اند یا در حال رخ دادن هستند.

۱- دیگری چیزی تا آغاز گردشگری فضایی باقی نمانده

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

بر اساس پیش بینی ها، تا سال ۲۰۳۰ گردش مالی صنعت گردشگری فضایی به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر چند شرکت برای کسب مجوز ارسال گردشگر به مدار کره زمین با یکدیگر در رقابت هستند که شرکت ایلان ماسک، اسپیس ایکس یکی از آن ها است.

در دهه ی ۲۰۰۰، سفرهای متعدد موفقیت آمیزی انجام شد اما تا این اواخر، ایده ی صنعت گردشگری به فراموشی سپرده شده بود. با این حال، در پاییز سال۲۰۲۱ تصمیم به انجام سفرهای جدیدی گرفته شد، به این معنی که تجار، خیّران، دانشمندان و پزشکان بالاخره به فضا سفر خواهند کرد. چه کسی می داند؟ شاید ظرف چند سال آینده حتی یک فرد عادی هم بتواند آخر هفته ها به ماه سفر کند!

۲- فناوری ای در حال ساخت است که به مغز ثبات می بخشد

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

نیورالینک (Neuralink)، پروژه ی ایلان ماسک، یک میکروچیپ است که میان مغز انسان و یک کامپیوتر ارتباط برقرار می کند. این تکنولوژی در آینده به درمان بیماری پارکینسون کمک خواهد کرد و حتی می تواند دست و پاهای رباتیک را از بازخورد لمسی برخوردار کند.

علاوه بر این، نیورالینک می تواند به افراد درگیر اضطراب و افسردگی کمک کند. به گفته ی ماسک، این میکروچیپ حال فرد را به قدری بهتر خواهد کرد که دست کم توان رفتن به دنبال درمان خود را پیدا کند.

۳- دانشمندان توانستند دندان انسان را در آزمایشگاه تولید کنند

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

استفاده از دندان مصنوعی قدمتی طولانی دارد. در گذشته های دور، آدم ها از عاج فیل، موم زنبور عسل و چوب برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ی خود استفاده می کردند. امروزه اما از مواد مدرن تری استفاده می شود. حالا هم دندان مصنوعی از مواد مصنوعی درست می شود و باید به وسیله ی یک ساختار پیچیده به فک متصل وشد.

دانشمندان اخیراً موفق به تولید یک بیو ایمپلنت شده اند که ساختار بسیار نزدیکی به دندان واقعی دارد و این گامی بزرگ در حوزه ی دندانپزشکی محسوب می شود. به علاوه، این فناوری پیش از این هم تولید مینای دندان را امکان پذیر ساخته بود.

۴- علم چشم پزشکی هم پیشرفت های زیادی داشته است

چشم پزشکان به تازگی یک پروتز عنبیه با ترکیبی از یک لنز مصنوعی اختراع کرده اند که به افراد دارای آسیب های چشمی کمک می کند بینایی خود را دوباره به دست آورند.

اختراعات خوب دیگری هم در این زمینه بوده است، مثل عینک های خود تنظیم شونده. با این عینک ها، افراد دوربین دیگر مجبور نیستند از عینک های مختلفی برای مطالعه، پیاده روی و کارهای دیگر استفاده کنند.

۵- پاندای غول پیکر دیگر در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار ندارد

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

پاندای غول پیکر قبلاً جرء گونه های در معرض خطر انقراض بود، اما حالا به دلیل جنگل داری مؤثر و احیای جنگل ها در فهرست گونه های آسیب پذیر قرار دارد. به لطف اقدامات حفاظتی، جمعیت آن ها به تدریج در حال افزایش است.

۶- تعداد درخت های حال حاضر کره زمین بیشتر از ۱۰۰ سال قبل است

منطقی است که تصور کنیم به خاطر جنگل زدایی ها و آتش سوزی گسترده ی جنگل ها، تعداد درخت های کره زمین کاهش زیادی داشته است. با این حال، علیرغم بلایای طبیعی و فعالیت های انسانی، تعداد درختان حال حاضر کره زمین، بیشتر از ۱۰۰ سال قبل است. در این مدت، تعداد درختان رشدی ۴۰۰ درصدی داشته است.

۷- قطارها پرسرعت می شوند

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

شرکت Virgin Hyperloop در حال کار بر روی ساخت قطارهای مسافربری ای است که با استفاده از شیوه ی تعلیق مغناطیسی، با سرعتی تا ۱،۲۰۷ کیلومتر بر ساعت در تونل های خلأ بدون هوا حرکت می کنند. بر اساس پیش بینی ها، این قطارها از سال ۲۰۲۷ راه اندازی خواهند شد.

۸- در تلاش هستیم تا پلاستیک زیست تجزیه پذیر تولید کنیم

دانشمندان سال ها است زنگ خطر ورود زباله های پلاستیکی به اقیانوس ها را به صدا درآورده اند. سالانه تا حدود ۱۲/۷ میلیون تن پلاستیک وارد آب ها می شود که رقم هولناکی است. حل این معضل در سطح جهانی و نه فقط در حد فعالیت های فردی امری ضروری است.

شرکت Greenpeace در حال تحقیق بر روی تولید پلاستیک های زیست تجزیه پذیر است. این ماده از نیشکر تولید می شود و بازیافت آن بسیار ساده تر است.

دانشمندان دیگری هم دنباله روی راه آن ها بوده اند. دانشمندان دانشگاه آستراخان ِ روسیه، سلفونی از جنس ژلاتین ساخته اند و یک شرکت فنلاندی با ضایعات چوبی بازیافتی، نی تولید می کند.

۹- از پرینت سه بعدی در صنایع پزشکی و غذایی استفاده می شود

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

پرینترهای سه بعدی دیگر چیز جدیدی محسوب نمی شوند اما بسیاری از مردم از قابلیت های آن ها بی خبرند. فناوری در این زمینه آنقدری پیشرفت کرده که می توان بدون استفاده از محصولات حیوانی، گوشت تولید کرد.

پرینت سه بعدی در پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً پزشکان می توانند یک کپی دقیق از ستون فقرات بیمار بسازند تا به وسیله ی آن برای انجام یک جراحی پیچیده برنامه ریزی کنند یا برای دست و پای از دست رفته ی بیمار، پروتزی مختص به او بسازند.

۱۰- وقتی امکان سفر نیست، سفر مجازی جای سفر واقعی را می گیرد

وقتی فرصت دیدن یک جاذبه ی گردشگری از نزدیک وجود نداشته باشد، می شود نگاهی به تصاویر اینترنتی انداخت یا به یک تور مجازی رفت. فناوری واقعیت مجازی این امکان را به شما می دهد که با گذاشتن یک عینک مخصوص، به هر جای کره زمین سفر کنید.

هنوز نمی توانیم در واقعیت مجازی نسیم دریا را با پوست خود حس کنیم اما از قرار معلوم مخترعان در حال کار بر روی این موضوع هم هستند.

۱۱- هوش مصنوعی به نقطه ی باورنکردنی ای رسیده

بارها شنیده ایم که هوش مصنوعی توانسته بهترین شطرنج بازان دنیا را مغلوب کند. با این حال، کامپیوترها پا را از این هم فراتر گذاشتند و هوش مصنوعی توانست بر قهرمان بازی چینی «گو» پیروز شود. این در حالی بود که «گو» تنها بازی ای بود که در آن انسان ها بر هوش مصنوعی غلبه داشتند. هوش مصنوعی پس از پیروزی بر قهرمان این بازی، کار خود را با این جمله به پایان رساند: «حالا یک موجودی هست که غلبه بر آن ممکن نیست.»

پیشرفت هوش مصنوعی به خودکار شدن بسیاری از حوزه های تولید که در آن ها قبلاً به نیروی انسانی نیاز بود، کمک می کند. حالا ربات ها می توانند جای نیروی انسانی را بگیرند. با اینکه بسیاری نگران اند هوش مصنوعی از انسان سبقت گیرد، اما برعکس، پیشرفت ها در این زمینه باعث ایجاد مشاغل جدیدی خواهد شد.

۱۲- درمان باروری پیشرفت عظیمی داشته است

۱۲ حقیقتی که ثابت می کند همه چیز قدیم ها بهتر نبود

تا مدتی قبل اگر پزشکان زنی را نازا تشخیص می دانند، معنایش این بود که او هرگز نمی تواند صاحب فرزند شود. تا سال ۱۹۷۸ وضعیت به همین منوال بود، یا در واقع تا قبل از اولین تولد موفقیت آمیز یک بچه با کمک درمان لقاح مصنوعی.

تاکنون بیش از ۸ میلیون بچه با کمک این فناوری به دنیا آمده اند و نازایی و سن دیگر مانعی برای تولد یک بچه ی سالم محسوب نمی شوند.

منبع: روزیاتو

برچسب ها: حقیقی ، قدیم ، حقیقت ، گردشگری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار