ارتباط یک بیماری عجیب با ناباروری در مردان و زنان
کد خبر: ۲۵۷۷۹۷
تاریخ انتشار: 2022 September 26    -    ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
پزشکان خواستار پژوهش بیشتر درباره یک بیماری کمترشناخته‌شده منتقل‌شونده از راه جنسی شده‌اند که ممکن است شایع‌تر از حدی باشد که تصور می‌شد و با ناباروری در مردان و زنان ارتباط دارد.

پزشکان خواستار پژوهش بیشتر درباره یک بیماری کمترشناخته‌شده منتقل‌شونده از راه جنسی شده‌اند که ممکن است شایع‌تر از حدی باشد که تصور می‌شد و با ناباروری در مردان و زنان ارتباط دارد.

 
 

ارتباط یک بیماری عجیب با ناباروری در مردان و زنان

به نقل از ان‌بی‌سی نیوز دانشمندان دهه‌ها است که  میکروب «میکوپلاسما جنتالیوم» یا «ام جنتالیوم» (M. genatalium) که از راه جنسی منتقل می‌شود و ممکن است باعث درد، خونریزی و تورم دستگاه تناسلی شود و با ناباروری و سقط جنین ارتباط دارد، شناخته‌اند. اما تازه در سال ۲۰۱۹ بود که نخستین آزمایش تاییدشده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای این میکروب به طور تجاری در دسترس قرار گرفت. پزشکان می‌گویند بسیاری از موارد این عفونت ممکن است تشخیص داده‌نشده و درمان‌نشده باقی بمانند.

در کنفرانس این هفته پیشگیری از بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی یا STI در «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) مقامات این مرکز درباره افزایش «خارج از کنترل» بیماری‌های آمیزشی هشدار دادند.

یک عفونت جنسی کمتر شناخته‌شده

عفونت ام جنتالیوم مانند عفونت‌های مقاربتی کلامیدیایی و سوزاک گاهی بی‌علامت است، اما ممکن است به عوارضی شدید برای مردان و زنان منتهی شود. این میکروب در مردان باعث «یورتریت» یا التهاب پیشابراه می‌شود. ام جنتالیوم در زنان باعث تورم دهانه رحم، بیماری التهابی لگن، سقط جنین، زایمان زودرس و ناباروری میشود. یک بررسی بزرگ که یافته‌های آن در «ژورنال عفونت‌های منتقل‌شونده از راه جنسی» منتشر شده است، نشان داد که خطر زایمان زودرس در میان زنان مبتلا این ام جنیتالیوم حدودا دو برابر می‌شود.

اما کارشناسان می‌گویند پژوهش‌های بیشتری لازم است تا خطرات درازمدت عفونت با ام جنیتالیوم روشن شود.

با توجه به اینکه آزمایش برای این عفونت جنسی به تازگی در دسترس قرار گفته است، هنوز گزارش دادن موارد تشخیص‌داده شده آن اجباری نیست و غربالگری معمول هم برای آن تجویز نمی‌شود، بنابراین شیوع واقعی این عفونت جنسی یا اینکه چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، روشن نیست. بیمار معمولا فقط هنگامی غربالگری می‌شود که با وجود آزمایش منفی برای سایر عفونت‌های مقاربتی علائمش ادامه یافته باشد.

علائم شایع عفونت ام جنیتالیوم

- درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن.

- ترشح غیرطبیعی در مردان و زنان.

- احساس درد در بخش پایینی شکم و خونربزی پس از آمیزش جنسی در زنان.

تخمین‌ زده می‌شود که در آمریکا تا ۲۰ درصد زنان فعال از لحاظ جنسی و ۱۶/۵ درصد مردان در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال ممکن است دچار عفونت با ام جنیتالیوم شده باشند، در حالیکه در مورد کلامیدیا شایع‌ترین عفونت مقاربتی گزارش‌شده در آمریکا است در زنان جوان فعال از لحاظ جنسی بسته به منطقه و عوامل خطرساز ۴ تا ۷ درصد است.

عوارض برای بارداری و ایجاد ناباروری

کارشناسان می‌گویند با توجه به ارتباط ام جنیتالیوم با عوارض بارداری، زنان باردار پرخطر باید برای این میکروب غربالگری شوند، یعنی همان کاری درباره عفونت کلامیدیا و سوزاک انجام می‌شود. اما با توجه به هزینه‌های بالای برنامه‌های غربالگری، لازم است پژوهش‌های بیشتری در این باره انجام شود تا بتوان هزینه‌ کردن در این مورد را توجیه کرد. 

بررسی‌های خوبی وجود دارد که نشان می‌دهند غربالگری و درمان عفونت‌های کلامیدیا و سوزاک می‌تواند از بیماری التهابی لگن و ناباروی به علت آنها جلوگیری کند و  لازم است بررسی‌های مشابهی در مورد اثر ام جنیتالیوم در این باره انجام شود.

یک عامل دیگر ضرورت پژوهش بیشتر در این باره را ایجاد می‌کند، مقاومت پیدا کردن آن به رایج‌ترین آنتی‌بیوتیکمورد استفاده برای درمان STI یعنی آزیترومایسین است.

یک آنتی‌بیوتیک دیگر به نام موکسی‌فلوکساسین هنوز بر ام جنیتالیوم موثر است، اما می‌تواند عوارض جانبی وخیمی ایجاد کند که به خصوص برای زنان باردار خطرناک است. از طرف دیگر استفاده بیشتر از این آنتی‌بیوتیک ممکن است باعث مقاوم شدن میکروب به آن هم بشود. به جز موکسی‌فلوکساسین، درمان‌های بسیاری معدودی برای عفونت باقی می‌ماند.

توصیه CDC در حال حاضر این است که بهترین راهبرد آزمایش ام جنیتالیوم برای مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها پیش از تصمیم گرفتن درباره انتخاب داروی برای درمان آن است. البته مشکل این است که تست‌های تجاری آنتی‌بیوگرام برای تعیین مقاومت ام جنیتالیوم هنوز بوسیله FDA تایید نشده‌اند و فقط چند مرکز پژوهشی خاص می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی برای این میکروب را تعیین کنند.

کارشناسان امیدوارند افزایش آگاهی عمومی درباره STI بتوانند باعث ترغیب پژوهش‌های بیشتر درباره این میکروب کمتر شناخته‌شده شود.

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار