کاپ قاعدگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
کد خبر: ۲۵۷۶۴۳
تاریخ انتشار: 2022 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
کاپ قاعدگی همان‌طور که می‌توان از نام آن حدس زد، یک وسیله به شکل فنجان است که جنسی سیلیکونی داشته و برای دوران قاعدگی یا همان پریود خانم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که حدس می‌زنید، این وسیله باید داخل واژن قرار گرفته و خون حاصل از قاعدگی داخل آن تخلیه شود. به این شکل دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی و دیگر تجهیزات مشابه نخواهید داشت.
کاپ قاعدگی چیست؟
 
همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، کاپ قاعدگی یک فنجان پلاستیکی یا سیلیکونی است که داخل واژن قرار گرفته و خون قاعدگی داخل آن می‌ریزید. به‌این‌ترتیب برای پوشیدن لباس‌های تنگ، به‌مراتب راحت‌تر بوده و هیچ‌گونه مشکلی از این بابت نخواهید داشت.
 
کاپ قاعدگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
 
به دلیل جنس نرم و سیلیکونی این وسیله، حین به‌کاربردن آن در دوران قاعدگی، هیچ‌گونه آزردگی را تجربه نکرده و می‌توانید به‌راحتی به امور روزمره خود پرداخته و ریسکی از بابت ریزش خون قاعدگی یا به هر شکلی کثیف شده لباس‌های خود نخواهید داشت.
 
البته لازم به ذکر است که باید این کاپ را نیز در فاصله 8 تا 12 ساعت تعویض کرده و دوباره یک کاپ جدید به‌جای آن قرار دهید.
راهنمای خرید کاپ قاعدگی
 
همان‌طور که برای خرید نوار بهداشتی، به موضوع جنس و سایز دقت می‌کنید، برای خرید کاپ پریود نیز باید طوری انتخاب خود را انجام دهید که مطابق با طول دهانه رحم، سن، قدرت عضلات کف لگن، داشتن زایمان‌های قبلی و ... باشد. به طور مثال این که شما پیش‌تر زایمان داشته یا خیر، زایمان شما طبیعی بوده یا سزارین و دیگر نکات، همگی بر تعیین سایز کاپ قاعدگی تأثیرگذار هستند.
 
توجه داشته باشید که عملکرد بی‌نقص و عیب این محصول، بستگی به آن خواهد داشت که سایز آن را به‌درستی انتخاب کرده و درعین‌حال روش استفاده از آن را به‌درستی بدانید.
مزایای استفاده از کاپ قاعدگی
 
از جمله مزایای استفاده از این کاپ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
راحتی کامل
 
این کاپ‌های پریودی، از جنسی نرم و سیلیکونی بوده و هیچ احساس آزردگی در محیط داخلی واژن ایجاد نخواهند کرد. در حقیقت حتی شما راحتی بیشتری از استفاده نوار بهداشتی یا تامپون احساس می‌کنید.
مقرون‌به‌صرفه بودن
 
به‌طورکلی هزینه خرید کاپ و استفاده از آن در طول دوران پریود در مقایسه با قیمت خرید نوار بهداشتی، به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به جز این برخی از انواع کاپ‌های قاعدگی، قابل‌استفاده مجدد بوده و می‌توانید با شستن و ضدعفونی‌کردن، دوباره آن‌ها را مورداستفاده قرار دهید.
عدم نشتی
 
درصورتی‌که سایز کاپ را به‌درستی انتخاب کرده و آن را به‌خوبی داخل واژن قرار داده باشید، هیچ ریسکی در خصوص نشتی خون قاعدگی وجود نداشته و می‌توانید با خیال راحت به امور روزمره خود بپردازید.
امکان برقراری رابطه جنسی
 
درصورتی‌که از کاپ قاعدگی کاملا نرم استفاده کنید؛ در اکثر مواقع امکان برقراری رابطه جنسی به‌موازات آن وجود خواهد داشت. این در حالی است که بدون به‌کاربردن چنین وسیله‌ای، به دلیل احتمال خروج خون، ارتباط جنسی، ناخوشایند و آزاردهنده خواهد بود.
معایب استفاده از کاپ قاعدگی
 
البته قطعا استفاده از این محصول، معایبی نیز دارد که لازم است در خصوص آن‌ها اطلاعات کاملی داشته باشید:
چالش‌های گذاشتن و برداشتن
 
برای گذاشتن و برداشتن این وسیله، باید حتما دقت داشته باشید که خون بیرون نریزد و احتمالا انجام‌دادن آن در دفعات اول، برای شما آن‌قدرها ساده نخواهد بود. به همین شکل برای خارج‌کردن راحت، باید مراقب لباس‌های زیر خود بوده و در محیط راحتی قرار داشته باشید.
تحریک واژن و برخی التهابات
 
برخی از افراد دارای محیط واژن تحریک‌پذیرتری بوده و ممکن است نسبت به جنس سیلیکون یا به هر شکلی قرارگرفتن یک جسم خارجی، التهاباتی از خود نشان دهند. در این صورت بهتر است که از یک وسیله مراقبتی دیگر استفاده شود. به طور مثال نوار بهداشتی پنبه ریز، کمترین حساسیت‌زایی را داشته و یک محصول جایگزین مناسب به‌حساب می‌آید.
 
 
ریسک عفونت
 
درصورتی‌که حین قراردادن کاپ پریود، دست‌های شما آلوده بوده یا به هر شکلی خود کاپ کاملا تمیز نباشد، ریسک عفونت وجود داشته و ممکن است مشکلاتی دراین‌خصوص را تجربه کنید. قیمت ژل شستشو بانوان بسیار مناسب بوده و با استفاده از آن نیز می‌توانید، ریسک عفونت را کاهش دهید.
کلام آخر
 
همان‌طور که در بالا مشاهده کردید، کاپ قاعدگی به‌عنوان یک وسیله حرفه‌ای مراقبت و نگهداری خروج خون در دوران پریود مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای خرید کاپ قاعدگی و دیگر محصولات لازم در دوران پریود خانم‌ها، می‌توانید از طریق وب‌سایت فروشگاه اینترنتی خانومی اقدام کرده و به این شکل، بهترین تجربه خرید آنلاین را داشته باشید. 
بهداشت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار