نمای ۳بُعدی بی‌نظیر از ابرهای سیاره مشتری
کد خبر: ۲۵۷۵۹۷
تاریخ انتشار: 2022 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
پیچ و تاب و فراز و فرود ابرهای مشتری با جزئیات باورنکردنی در تصاویر سه بعدی خیره کننده کاوشگر جونو ناسا دیده می‌شوند.

پیچ و تاب و فراز و فرود ابرهای مشتری با جزئیات باورنکردنی در تصاویر سه بعدی خیره کننده کاوشگر جونو ناسا دیده می‌شوند.

 

در نگاه اول به این عکس، ممکن است آن را با نمای نزدیکی از خامه‌های روی یک کیک کوچک خوشمزه اشتباه بگیرید. اما این پیچ و تاب‌ها در حقیقت ابرهای آسمان سیاره مشتری هستند که کاوشگر جونو ناسا از آن‌ها تصویربرداری کرده است.

نمای ۳بُعدی بی‌نظیر از ابرهای سیاره مشتری

جرالد ایشستات(Gerald Eichstädt)، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، این تصاویر رایانه‌ای سه بُعدی خیره‌کننده‌ از ابرهای مشتری را بر اساس داده‌های جونو ایجاد کرده و آنها را به تازگی در کنگره علمی سیاره اروپا ارائه کرده است.

دکتر ایشستات می‌گوید: ماموریت جونو به ما فرصتی می‌دهد تا سیاره مشتری را به روشی رصد کنیم که به طور معمول توسط تلسکوپ‌های زمینی غیرقابل دسترس است.

ما می‌توانیم در عرض چند دقیقه به ویژگی‌های ابری این سیاره از زوایای مختلف نگاه کنیم. جونو کاوشگر فضایی ناسا است که از سال ۲۰۱۶ در مدار مشتری می‌چرخد.

درداخل این کاوشگر، دوربینی به نام "JunoCamera" قرار دارد که به طور مرتب عکس‌های خیره کننده‌ای در نور مرئی از سیاره مشتری و قمرهایش ثبت می‌کند.

بر اساس انعکاس و پراکنده شدن خورشید توسط ابرهای مشتری، محققان توانسته‌اند ارتفاع ابرها را در عکس‌های جونو مشخص کنند.

کتر ایشستات توضیح می‌دهد که ابرهای اتمسفر فوقانی دارای بیشترین نور خورشید هستند. اما در اعماق جو، نور قبل از پراکنده شدن توسط ابرها جذب می‌شود. درک ارتفاع نسبی ابرها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد عناصر تشکیل دهنده ابرها آشکار کنند.

دکتر ایشستات می‌گوید: با توجه به مدل‌های نظری، انتظار می‌رود که این ابرها از گونه‌های شیمیایی مختلف آمونیاک، هیدروسولفید آمونیوم و یخ تشکیل شده باشند.

او افزود: هنگامی که داده‌های خود را به لطف سایر اندازه‌گیری‌های همان ابرها کالیبره می‌کنیم، پیش‌بینی‌های نظری را آزمایش و اصلاح می‌کنیم و تصویر سه بعدی بهتری از ترکیبات شیمیایی خواهیم داشت.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار