در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید
کد خبر: ۲۵۶۱۶۲
تاریخ انتشار: 2022 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
در روابط عاطفی بحث و گفتگو و دعوا پیش می‌آید به خصوص در روابط عاطفی بلند مدت مثل ازدواج، اگر همسرتان برایتان اهمیت دارد و نمیخواهید صمیمیت و گرمای زندگیتان از بین برود باید یکسری قوانین را هنگام دعوای زن و شوهری رعایت کنید. اگر تصور میکنید در یک رابطه طولانی مدت مثل ازدواج قرار نیست هیچ بحث و گفتگو یا دعوایی بین شما پیش برود ...

در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید

در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید«تابناک با تو» - در روابط عاطفی بحث و گفتگو و دعوا پیش می‌آید به خصوص در روابط عاطفی بلند مدت مثل ازدواج، اگر همسرتان برایتان اهمیت دارد و نمیخواهید صمیمیت و گرمای زندگیتان از بین برود باید یکسری قوانین را هنگام دعوای زن و شوهری رعایت کنید.

اگر تصور میکنید در یک رابطه طولانی مدت مثل ازدواج قرار نیست هیچ بحث و گفتگو یا دعوایی بین شما پیش برود و همه چیز مانند روز‌های اول آشنایی شیرین و بدون مشکل پیش برود کاملا در اشتباهید.

حتی خواهر برداری که در یک خانواده بزرگ می‌شوند اختلاف نظر و سلیقه دارند چه برسد به زن و شوهری که در دو محیط و خانواده مختلف و با فرهنگ و تربیت کاملا متفاوت رشد کرده اند. مسلما در روابط عاطفی بلند مدت مثل ازدواج، اختلاف نظر و اختلاف سلیقه پیش خواهد آمد و احتمال بروز دعوا و جر و بحث وجود دارد، ولی نکته مهم اینجاست که شما از دعوای پیش آمده باید برای حل مشکل و تعارض استفاده کنید نه این که به شخصیت هم حمله کنید و یکدیگر را تخریب کنید.

 

در زندگی زناشویی بنا به دلایلی از جمله تفاوت دیدگاه، برآورده نشدن خواسته‌ها، فراموشی اتفاقات مهم زندگی، مشکلات اقتصادی، دخالت خانواده و ...، بروز بحث و دعوا اجتناب ناپذیر است، ولی باید توجه داشته باشید که در صورت عدم مدیریت درست این بحث‌ها ممکن است زندگی برای تان غیر قابل تحمل شود.

در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید

اگر میخواهید آسیب بحث و مشاجره در زندگی شما به کمترین حد ممکن برسد و به جای این که باری بر دوشتان بگذارد و ناراحتی بین شما را بیشتر کند، به صورت هدفمند و نتیجه بخش انجام شود و بعد از دعوا بتوانید مشکلات را حل کنید باید قوانین دعوای زن و شوهری را بلد باشید.

 

نکته مهم این است که باید مراقب باشید فامیل و اطرافیان از دعوای شما با خبر نشوند، زیرا باعث دامن زدن به اختلاف شما خواهد شد و احترام شما و حفظ استقلال زندگیتان به خطر خواهد افتاد.

در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید


ارتباط کلامی صحیح را بیاموزید

اغلب ما ارتباط کلامی صحیح را نیاموخته ایم و همین امر باعث می‌شود سر مسائل بی اهمیت جر و بحث کنیم و مهارت نداشتن در ارتباط کلامی، گاهی به قدری مشکل ساز می‌شود که زوجین نمیتوانند مفهوم اصلی کلامشان را برسانند و ندانسته از روی عصبانیت و استفاده از لحن نامناسب بار منفی حرفشان را افزایش میدهند و بحث به حاشیه و رفته و دعوا و درگیری پیش می‌آید بدون این که طرف مقابل اصلا متوجه منظور واقعی اش شود.

 

صدایتان را بالا نبرید، لحن کلام عصبی شما اولین سیگنال اشتباهی است که طرف مقابل را وارد فاز حمله می‌کند.

قبل از بیان اعتراض تان سعی کنید با کلام محبت آمیز جمله تان را شروع کنید و لحنتان آرام باشد سپس نکته‌ای مثبت در مورد همسرتان بگویید و بعد از آن با کمال احترام دیدگاه و احساستان را بیان کنید و به حرفهایش گوش دهید.


یکدیگر را تخریب شخصیت نکنید

زمانی که بحث و دعوا سر میگیرد یکی از تله‌هایی که زوجین در آن گرفتار می‌شوند تخریب شخصیت طرف مقابل است، شما نباید مشکل ایجاد شده را به شخصیت طرف مقابل نسبت دهید و او را ترور شخصیت کنید و کل رفتارش را زیر سوال ببرید.

 

در این حالت طرف مقابل وارد لاک دفاعی شده و سپس شروع به حمله متقابل می‌کند و به جای این که حرف شما را بشنود صرفا میخواهد با شما مقابله به مثل کند و شخصیت شما را تخریب کند. کافی است روی مشکلی که برایتان مشخص است تمرکز کنید و درباره همان موضوع نظرتان را بگویید و مشکل بوجود آمده را تعمیم ندهید.


احترام یکدیگر را حفظ کنید

توهین همسران به هم هنگام مشاجره باعث می‌شود تاثیرات منفی طولانی مدت روی روح و روان هر دوی شما بگذارد که قابل پاک شدن نیست و به ناگاه متوجه سرد شدن همسرتان می‌شوید بدون این که متوجه شوید از کجا خورده اید. فراموش نکنید اثرات توهین‌هایی که هنگام دعوا به هم میکنید هیچ گاه پاک نخواهند شد و تاثیر منفی بلند مدت بر صمیمیت و احساس خوشبختی شما در آینده خواهد گذاشت. هنگام دعوا تحقیر و توهین ممنوع است. بدور از منفی بافی و منفی نگری نکات مثبت همسرتان را ببینید و نظرات او را با کمال احترام گوش دهید.

 

در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید


خشم تان را کنترل کنید

اگر به قدری خشمگین هستید که کنترلی روی افکار و گفتارتان ندارید قبل از این که کار به جای باریک بکشد، به همسرتان بگویید که نیاز دارید تنها باشید تا بتوانید بر خشم خود مسلط شوید و محل را ترک کنید. به خودتان فرصت بدهید خشمتان فروکش کند تا بتوانید درست فکر کنید.

 

در این گونه موارد نوشتن تمام افکار و احساساتتان، بهترین روش برای تخلیه خشم است به خصوص برای خانم‌ها که هنگام عصبانیت زبانشان چند برابر سابق کار میکند. هر چه میخواهید به همسرتان بگویید و سرش داد بزنید را روی کاغذ بنویسید سپس یک بار مطالب خودتان را بخوانید اگر همچنان عصبی بودید دوباره این کار را انجام دهید. به طرز معجزه آسایی متوجه خواهید شد که خشمتان فروکش کرده و از نوشتن بسیاری از آن جملات پشیمان خواهید شد.

 

یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و فیلم رمانتیک ببینید یا موسیقی دلخواهتان را گوش دهید تا آرامشان بازگردد.

اگر همسرتان هم خشمش تمام شده بود میتوانید در آرامش در مورد ناراحتی خودتان صحبت کنید. بدون این که او را مقصر جلوه دهید صرفا درباره احساس خودتان صحبت کنید تا متوجه احساس درونی شما شود و حس حمایتگری اش بیدار شود.


کلی گویی نکنید

هنگام صحبت کردن اتفاقی که از آن ناراحت هستید را به کل زندگیتان تعمیم ندهید و هیچگاه از کلمات، همیشه، هیچ وقت، در مشاجره استفاده نکنید، چون فایده‌ای ندارد و فقط مانع از این میشود که به نتیجه‌ای مطلوب برسید. برای این که همسرتان بتواند متوجه علت ناراحتی شما شود باید از مثال‌ها و مصداق‌های جزئی و نکته‌ای استفاده کنید تا بتواند مشکل شما را رفع کند.

دعوا را بسط ندهید و از گفتن جملاتی از قبیل، تو همیشه همین کار را می‌کنی، یا عادت داری، یا تو هرگز، اجتناب کنید.

در دعوا‌های زن و شوهری این قوانین را فراموش نکنید


لجبازی نکنید و به دنبال راه حل باشید

اگر همسرتان از چیزی شاکی و ناراحت است به جای این که لجبازی کنید و فقط دنبال نفی حرف‌های طرف مقابل باشید از او بپرسید که چه راه حلی برای مشکل دارد و پیشنهاد جایگزینش چیست. شاید خودتان بتوانید پیشنهاد جایگزینی ارائه کنید تا همسرتان متوجه شود به فکر حل مشکل پیش آمده هستید و عصبانیتش کاهش پیدا کند.


مقابله به مثل نکنید

یکی از قوانین مهم دعوای زن و شوهری این است که نباید مقابله به مثل کنید. مثلا نگویید حالا که به مادر من توهین کرد من هم به خواهرش توهین میکنم. شما نباید اشتباهات طرف مقابل را تکرار کنید. در غیر این صورت وارد دور باطلی میشوید که نتیجه‌ای جز توهین بیشتر و دعوای بیشتر به دنبال نخواهد داشت.

 

یا مثلا اگر به مهمانی دعوت شده اید و همسرتان لباسی که شما میخواهید را نمیپوشد با خودتان نگویید که پس من هم با او به مهمانی نمی‌روم.

این نوع رفتار کم کم تبدیل به مشکلات بسیار بزرگ و تاثیر گذار در تخریب ازدواجتان خواهد شد و زندگیتان را تبدیل به جهنم خواهد کرد.


به خانواده هم توهین نکنید

در دعوای زن و شوهری پای خانواده را وسط نکشید و به خانواده هم توهین نکنید. توهین به خانواده همسر به معنی توهین به هویت او است که کار کاملا اشتباهی است حتی اگر به شوخی یا در صحبت‌های روزمره باشد. شما با این رفتار تان شخصیت همسرتان را خرد می‌کنید و نمیتوانید توقع داشته باشید کسی که شخصیتش خرد شده رفتار انسانی و همدلانه‌ای با شما داشته باشد.


گذشته را مرور نکنید

مرور گذشته باعث می‌شود موضوع اصلی فراموش شود و به جای حل شدن مشکل فعلی صرفا ناراحتی و عصبانیت تان از هم بیشتر شود. هنگامی که از موضوعی در حال حاضر ناراحت هستید به هیچ عنوان مسائل گذشته را که یادتان افتاده، پیش نکشید. این کار به جای این که مشکلتان را حل کند فقط مسائل را پیچیده و غیر قابل حل میکند و باعث می‌شود یک مشکل حل نشده و یک ناراحتی اضافی روی قبلی‌ها تلنبار شود.

منبع: بیتوته

برچسب ها: خشم ، زن ، شوهر ، قوانین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار