پنل ال ای دی چیست؟ کاربردها و نحوه استفاده از این چراغ
کد خبر: ۲۵۵۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 September 19    -    ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
یکی از چراغ‌هایی که به احتمال زیاد در اکثر محیط‌های اداری، بیمارستانی و حتی برخی از منازل مسکونی دیده‌اید پنل‌های ال ای دی هستند. این چراغ‌ها با مصرف بسیار پایین خود، هزینه‌های خرید و نگهداری روشنایی در فضاهای وسیع را کاهش داده و نور یکدست، یکپارچه و با کیفیتی را ارائه می‌دهند.

پنل ال ای دی چیست؟ کاربردها و نحوه استفاده از این چراغ

پنل ال ای دی چیست؟ کاربردها و نحوه استفاده از این چراغ«تابناک با تو» - یکی از چراغ‌هایی که به احتمال زیاد در اکثر محیط‌های اداری، بیمارستانی و حتی برخی از منازل مسکونی دیده‌اید پنل‌های ال ای دی هستند. این چراغ‌ها با مصرف بسیار پایین خود، هزینه‌های خرید و نگهداری روشنایی در فضاهای وسیع را کاهش داده و نور یکدست، یکپارچه و با کیفیتی را ارائه می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های بارز پنل ال ای دی نور غیر مستقیم و دیفیوز شده آن‌ها است. پنل‌های ال ای دی دارای یک پوشش از جنس پلی کربنات هستند که در جلوی منبع نور قرار دارد. این پوشش باعث پخش نور و یکدستی آن می‌شود و همچنین از ایجاد خیرگی و آسیب به چشم هم جلوگیری می‌کند. با توجه به ضخامت دیفیوزر، مقدار ضخامت پنل‌های ال ای دی تولیدکننده‌های مختلف ممکن است با هم تفاوت کند. همچنین نحوه چینش چیپ‌های به کار رفته در چراغ هم یکی دیگر از دلایل تفاوت کیفیت نور پنل‌های ال ای دی مختلف است.با توجه به ظاهر مربع شکل این چراغ‌ها و همچنین نحوه استفاده از آن‌ها که بیشتر در سقف‌های کاذب نصب می‌شوند این پنل‌ها به تایل ال ای دی نیز معروف هستند.

اگر قصد استفاده از پنل‌های ال ای دی در یک محیط اداری را دارید، حتما قبل از خرید دقت کنید چراغ مورد نظرتان فاقد فلیکر یا چشمک باشد زیرا باعث سردرد و اختلال حواس در کارمندان شده و همچنین در طولانی مدت به بینایی آسیب می‌زند.

انواع نصب پنل‌های ال ای دی:

۱- این حالت باید توجه داشت که ضخامت پشت پنل یکی از فاکتورهای مهم است. پنل‌های ال ای دی که به صورت توکار نصب می‌شوند به دلیل ظاهر فلت و صفحه‌ای این چراغ، جلوه‌ی بسیار زیبا و در عین حال مینیمالی به محیط شما ببخشد.

۲- پنل‌ ال ای دی روکار: اگر سقف سازه‌ی شما قابل تغییر نیست و امکان نصب پنل به صورت توکار وجود ندارد و یا اگر از لحاظ دکوراتیو ترجیح می‌دهید پنل به صورت روکار نصب شود، می‌توانید با استفاده از قاب و اتصالی که برای همین منظور تولید می‌شود پنل ال ای دی خود را به صورت روکار نصب کنید.

۳- پنل ال ای دی آویز: اگر ارتفاع سقف زیادی دارید و قصد دارید منبع نوری نزدیک‌تر باشد بعضی تولیدکننده‌های پنل‌های ال ای دی امکانی را در نظر گرفتند که شما به اتصال یک کابل آویز به پشت پنل امکان این را داشته باشید تا پنل ال ای دی خود را به صورت آویز نصب کنید.

انواع پنل ال ای دی:

پنل‌های ال ای دی با توجه به فناوری‌‌ای که در تولید آنها به کار رفته به دو دسته بک‌لایت و اسلیم (اج‌لایت) تقسیم می‌شوند:

• پنل ال ای دی بک‌لایت: در این نوع پنل‌های ال ای دی، چیپ‌های LED به عنوان منبع نوری در خطوطی جداگانه و در کل صفحه پشت دیفیوزر قرار گرفته‌اند. با توجه به آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ها پنل ال ای دی بک‌لایت در مقایسه با پنل ال ای دی اسلیم از راندمان نوری بهتری برخوردار بوده و حداقل ۲۵ درصد نور بیشتری تولید می‌کند.

• پنل ال ای دی اسلیم (اج لایت): در پنل‌های ال ای دی اسلیم منبع نور در گوشه هر ضلع قرار گرفته و به وسیله انکسار نور، نور را به بیرون ساطع می‌کند. در تست‌های انجام شده بر روی این چراغ، مشاهده شده است که به دلیل شکل قرار گرفتن چیپ‌ها، این پنل­‌های ال ای دی نور‌هایی راه راه شبیه “گورخر” ساطع کرده و باعث تحریف و تغییر نور خروجی می‌شوند.

اگر بخواهیم تفاوت‌های پنل ال ای دی بک لایت و اسلیم را لیست کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پنل ال ای دی چیست؟ کاربردها و نحوه استفاده از این چراغ

• گرمای انتقالی:

به طور کلی پنل‌ها طوری طراحی شده‌اند که انتقال گرما در آن‌ها بهتر از دیگر چراغ ها صورت می‌گیرد. در پنل‌های ال ای دی اسلیم به دلیل تمرکز منبع نور در گوشه‌ها تمرکز حرارت نیز بیشتر است.

• ضخامت پنل ال ای دی:

همانطور که پیشتر اشاره شد پنل‌های ال ای دی بک‌لایت به دلیل قرارگیری چیپ‌های ال ای دی در پشت صفحه دارای ضخامت بیشتری نسبت به پنل‌های ال ای دی اسلیم هستند. پنل‌های ال ای دی اسلیم با کیفیت دارای ضخامت ۱/۵ سانتی‌متری هستند و پنل‌های ال ای دی بک‌لایت ضخامتی حدود ۳/۵ سانتی‌متر دارند.

• حجم نور وروشنایی خروجی:

کیفیت نور تولیدی و حجم روشنایی مهمترین ملاک عملکرد یک چراغ است. در تست‌هایی که بر روی پنل‌های ال ای دی اسلیم یا همان اج‌لایت انجام شده، مشاهده شده نور خروجی دارای تحریف است و شکلی راه راه مانند "گورخر" دارد. همچنین حجم نور تولیدی پنل‌های ال ای دی بک‌لایت حدود ۲۵ درصد بیشتر است و در حالی که این پنل‌ها حداکثر شار نوری ۶۱۰۰ لومن را ارائه می‌دهند پنل‌های ال ای دی اسلیم عددی حدود ۵۰۰۰ لومن را توانایی تولید تولید دارند.

تلاش کردیم تا در این مقاله شما را به طور کلی با انواع پنل‌های ال ای دی و مزایا و معایب آنها نسبت به یکدیگر آشنا کنیم تا در هنگام خرید، انتخاب مطمین تری داشته باشید.با این موارد مهم‌ترین نکات مربوط به نورپردازی با پنل ال ای دی و نحوه نورپردازی و اجزا آن به شمار می‌روند.

منبع: سرپوش

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
0
0
نخرید واقعا آشغال هستن
خرابی بالایی دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار