افزایش پوسیدگی دندان با میوه های شیرین
کد خبر: ۲۵۵۶
تاریخ انتشار: 2015 June 18    -    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
پژوهش های انجام شده در کشور انگلستان نشان می دهد خوردن میوه های شیرین در میان وعده ها منجر به افزایش پوسیدگی دندان ها خواهد شد.

قند اینگونه میوه ها باعث پوسیدگی، ساخت پلاک و فرسایش مینای دندان می شود. بهترین راه حفظ سلامت دهان و دندان، مسواک زدن در سه نوبت و استفاده از نخ دندان است.

بر اساس نظر متخصصان بهداشت دهان و دندان، خوردن میوه به عنوان میان وعده می تواند سلامت دندان ها را به خطر اندازد. در واقع مساله نگران کننده بیشتر در مورد میوه های شیرین بوده و خوردن آنها در میان وعده به پوسیدگی دندان ها شدت می بخشد چرا که کمتر کسی وجود دارد که پس از خوردن میان وعده مسواک بزند.

نتایج یک نظرسنجی که از ۴۵۸ دندانپزشک، متخصص دهان و دندان و کارشناسان حرفه ای بهداشتی انجام شده است، نشان می دهد که آنها معتقد هستند میوه های شیرین همانند شکلات و بیسکویت می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند.

از هر پنج دندانپزشک و متخصص دهان و دندان، چهار نفر از آنها نسبت به خوردن میوه های شیرین به عنوان میان وعده احساس نگرانی کرده و معتقد هستند که قند اینگونه میوه ها باعث پوسیدگی، ساخت پلاک و فرسایش مینای دندان می شود. قابل توجه است که خوردن سیب همانند شکلات و بیسکویت باعث پوسیدگی دندان ها شده و به لثه ها نیز آسیب وارد می کند.

طبق تحقیقات پروفسور «دیوید بارتلت» از موسسه دندانپزشکی کینگ، یافته ها نشان می دهند که خوردن میوه ها ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود همانگونه که نوشیدنی های گازدار به دندان ها آسیب وارد می کنند.

کمتر از نیمی از متخصصان دهان و دندان در این نظرسنجی نسبت به آب میوه ها نگران بودند و معتقد بودند که آب میوه ها نیز به پوسیدگی دندان ها و آسیب رساندن به لثه ها کمک می کنند اما بیش از یک سوم دندانپزشکان اعلام کردند که تنقلات خوش طعم اما کم خاصیت همچون چیپس و پفک نیز در آسیب رساندن به لثه ها و پوسیدگی دندان ها نقش مهمی دارند.

پروفسور «رابین سیمور»، استاد بازنشسته علوم دندانپزشکی از دانشگاه نیوکاسل در انگلستان، در این باره می گوید: «همانگونه که مشخص است افراد برای حفظ دندان هایشان باید موارد ایمنی، حفاظتی و بهداشتی را رعایت کنند اما هنوز شکاف بزرگی دیده می شود و مردمی هستند که به موارد بهداشتی دهان و دندان کمتر اهمیت می دهند.»

طبق توصیه دندانپزشکان بهترین حالت سه بار مسواک زدن در روز به همراه استفاده از نخ دندان است که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک بیشتری کند. مصرف میوه ها در میان وعده نیز در صورت استفاده از مسواک مشکلی نخواهد داشت.

خبرگزاری مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار