۷ روش برای آشپزی کردن با سبک زندگی مینیمالیستی
کد خبر: ۲۵۵۱۱۸
تاریخ انتشار: 2022 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
سبک زندگی مینیمالیستی یا ساده‌زیستی، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این سبک زندگی افراد را تشویق می‌کند تا عوامل حواس‌پرتی را از زندگی حذف کنند و تنها روی چیزهایی که واقعاً در زندگی مهم هستند تمرکز کنند. به عبارت دیگر، ساده‌زیستی یعنی همه چیز را ساده بگیرید.

۷ روش برای آشپزی کردن با سبک زندگی مینیمالیستی

۷ روش برای آشپزی کردن با سبک زندگی مینیمالیستی«تابناک با تو» - سبک زندگی مینیمالیستی یا ساده‌زیستی، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این سبک زندگی افراد را تشویق می‌کند تا عوامل حواس‌پرتی را از زندگی حذف کنند و تنها روی چیزهایی که واقعاً در زندگی مهم هستند تمرکز کنند. به عبارت دیگر، ساده‌زیستی یعنی همه چیز را ساده بگیرید.

آشپزی یکی از جنبه‌های زندگی است که می‌توان ساده‌زیستی را در آن پیاده کرد و این هدفی است که لازم نیست برای رسیدن به آن طعم و کیفیت غذا را فدا کنید.

دیجی‌کالا مگ در این مقاله قصد دارد تا درباره‌ی ساده‌زیستی در آشپزی نکاتی را با شما در میان بگذارد که رعایت آن‌ها به آسان‌تر شدن تغذیه‌ی سالم کمک می‌کند.

۱. روی غذاهایی تمرکز کنید که تنها با یک ماده‌ی اولیه تهیه می‌شوند، اما کامل هستند

۷ روش برای آشپزی کردن با سبک زندگی مینیمالیستی

مصرف غذاهایی که تنها با یک ماده‌ی اولیه تهیه می‌شوند اما کامل هستند در حفظ سلامتی نقش مهمی دارد.

میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، گوشت سفید و تخم‌مرغ گزینه‌های خوبی هستند و شاید باور نکنید که این مواد غذایی می‌توانند تا چه اندازه مغذی و سیرکننده باشند.

وقتی روی غذاهای کامل و مواد غذایی باکیفیت تمرکز می‌کنید، خود‌به‌خود مصرف غذاها و مواد غذایی فرآوری‌شده و کم‌ارزش کمتر خواهد شد.

معمولاً غذاها و مواد غذایی فرآوری‌شده همراه با تبلیغات گمراه‌کننده عرضه می‌‌شوند و روی بسته‌بندی آن‌ها فهرستی طولاتی از ترکیبات درج می‌شود که حتی خواندن اسامی بسیاری از آن‌ها دشوار است. اما مواد غذایی و غذاهای واقعاً سالم نیازی به فهرستی طولانی از ترکیبات ندارند. به عبارت دیگر، سالم‌ترین غذاها همان مواد اولیه هستند.

۲. از طعم‌دهنده‌های ساده استفاده کنید

اگر مواد غذایی باکیفیت خریداری کنید، لازم نیست مقدار زیادی طعم‌دهنده به غذا اضافه کنید و شاید مقداری روغن زیتون مرغوب به همراه کمی نمک و فلفل کافی باشد. سبزیجات تازه‌ی خوش‌بو هم می‌توانند عطر و طعم غذا را دلپذیرتر کنند.

علاوه بر این، بهتر است از خرید طعم‌دهنده‌های جدید خودداری کنید مگر اینکه ترکیبات به کار رفته در آن‌ها همان چیزهایی باشد که می‌شناسید و دائماً مصرف می‌کنید.

اگر می‌خواهید یک غذای جدید را امتحان کنید و به ادویه‌ها و چاشنی‌هایی نیاز دارید که تهیه‌ی آن‌ها دشوار است، به احتمال زیاد می‌توانید از چیزهایی که دارید به جای آن‌ها استفاده کنید.

خریداری چاشنی یا ادویه‌ای کمیاب که می‌خواهید عطر و طعم آن را تجربه کنید و شاید تنها یک بار از آن استفاده کنید، تنها هدر دادن پول و اشغال کردن فضایی در کابینت آشپزخانه است. در بیشتر موارد، بهتر است از چیزهایی که دارید و روش استفاده از آن‌ها را می‌دانید استفاده کنید.

۳. کابینت ادویه‌ها را مرتب کنید

بیشتر مردم مقدار زیادی از سبزیجات خشک و ادویه‌های مختلف را در آشپزخانه نگه می‌دارند. تا زمانی که به طور منظم از این چاشنی‌ها استفاده کنید و موارد تکراری بین آن‌ها نباشد، نگه داشتن آن‌ها کار کاملاً درستی است.

اگر کابینت ادویه‌ها به‌هم‌ریخته است و ادویه‌هایی در آن دارید که هرگز از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، بهتر است کابینت ادویه‌ها را مرتب کنید. سعی کنید موارد تکراری را داخل یک ظرف بریزید و با هم ترکیب کنید، ادویه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید به دیگران بدهید و ادویه‌های کهنه‌ای را که دیگر عطر و طعمی ندارند دور بریزید.

مرتب بودن کابینت ادویه‌ها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر آشپزی کنید چرا که پیدا کردن ادویه‌ی مورد نظر برایتان آسان‌تر می‌شود.

اینکه حداقل سالی یک بار کابینت ادویه‌ها را مرتب کنید، برنامه‌ی خوبی است.

۴. انباری را با راهکارهایی ساده، منظم نگه دارید

سعی کنید انباری به‌هم‌ریختگی نداشته باشد و تنها مواد غذایی باکیفیتی را که به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنید در انباری نگه دارید. با این کار تهیه‌ی غذاهای سالم بسیار آسان‌تر می‌شود. همچنین انباری بدون به‌هم‌ریختگی در جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی مؤثر است چرا که می‌توانید بهتر و منظم‌تر به چیزهایی که در انباری نگه می‌دارید رسیدگی کنید.

برای منظم نگه داشتن انباری می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

چیدمان کاربردی؛ اجناسی را که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید در قفسه‌ها‌ی پایین‌تر و جلوتر قرار دهید. اجناسی را که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید در قفسه‌‌های بالاتر و عقب‌تر قرار دهید.
گروه‌بندی؛ برای موارد مشابه قفسه‌ای ویژه‌ای تعیین کنید. برای نمونه، قفسه‌ی کنسروها و قفسه‌ی حبوبات.
استفاده از برچسب؛ روی تمامی ظروفی که در انباری نگه می‌دارید برچسب بزنید. البته بهتر است از ظروف شفاف استفاده کنید تا بتوانید به راحتی داخل آن را مشاهده کنید. استفاده از ظروفی که هوا به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند و شفاف هستند یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی است.
دسترسی آسان؛ سعی کنید چیدمان اجناس در قفسه‌ها به گونه‌ای باشد که یا مستقیماً در دسترس باشند یا اینکه برای دسترسی به آن‌ها لازم نباشد اجناس زیادی را جابه‌جا کنید.

اگر این چند نکته را رعایت کنید، جست‌وجو در انباری و یافتن چیزهای که هنگام آشپزی به آن‌ها نیاز دارید آسان‌تر می‌شود.

۵. از ابزارهای ساده برای آشپزی استفاده کنید

۷ روش برای آشپزی کردن با سبک زندگی مینیمالیستی

امروزه تنوع ابزارهایی که می‌توانید در آشپزخانه از آن‌ها کمک بگیرید بسیار زیاد است و تقریباً برای هر کاری که در آشپزخانه انجام می‌دهید یک ابزار هوشمندانه وجود دارد که می توانید آن را خریداری کنید، اما بسیاری از این ابزارها وسایلی تک‌منظوره و غیرضروری هستند که برای پخت یک غذای خوش‌طعم و سالم به آن‌ها نیاز ندارید. تهیه‌ی غذاهای ساده و سالم کار چندان دشواری نیست.

اگر وسایلی که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید باعث شلوغی و به‌هم‌ریختگی آشپرخانه شده‌اند، بهتر است آن‌ها را به دیگران بدهید یا اگر می‌توانید آن‌ها را بفروشید. تنها وسایل اساسی و کاربردی را که دائماً مورد استفاده قرار می‌گیرند نگه دارید. مزیت وسایل کاربردی این است که آن‌ها چندمنظوره هستند.

البته تشخیص اینکه کدام وسایل ضروری هستند و باید آن‌ها را نگه دارید کاملاً به خودتان بستگی دارد. شاید وسیله‌ای که شما دائماً از آن استفاده می‌کنید برای شخص دیگری یک وسیله‌ی غیرضروری باشد. وسایلی که از آن‌ها در آشپزخانه استفاده می‌کنید، به سبک زندگی، روش آشپزی و غذاهای مورد علاقه‌ی شما بستگی دارد.

سعی کنید وسایلی را که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید داخل یک جعبه نگه دارید. اگر شش ماه است که در این جعبه را باز نکرده‌اید، این وسایل را با خیال راحت بفروشید یا به دیگران بدهید چرا که به احتمال زیاد بدون آن‌ها با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

۶. قبل از خرید فکر کنید

قبل از اینکه برای آشپزخانه یک وسیله‌ی جدید بخرید، باید با دقت همه چیز را در نظر بگیرید. با این پرسش شروع کنید که آیا واقعاً به این وسیله نیاز دارید. اگر نمی‌توانید با اطمینان به این پرسش پاسخ دهید، بهتر است خرید را حداقل تا یک هفته به تأخیر بیاندازید و در این مدت فکر کنید و تصمیم بگیرید.

همچنین می‌توانید از قانون «یکی میاد، یکی میره» کمک بگیرید، به این معنی که با خرید هر وسیله‌ی جدید برای آشپزخانه، باید یک وسیله‌ی قدیمی را از آشپزخانه خارج کنید.

از طرفی دیگر، تفکر خلاقانه هم می‌تواند به شما کمک کند. شاید بتوانید با تغییر عادت و روش همیشگی، به گونه‌ای از وسایل خودتان استفاده کنید که دیگر نیاز نباشد وسیله‌ای جدید خریداری کنید.

۷. پیشخوان آشپزخانه را مرتب کنید

نوبت مرتب کردن پیشخوان آشپزخانه است.

آن دسته از وسایل آشپزخانه را که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید از روی پیشخوان بردارید و به داخل کابینت‌ها انتقال دهید. به ویژه اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید و روی پیشخوان آشپزخانه فضای کمتری در اختیار دارید، رعایت این نکته اهمیت بیشتری دارد.

با رعایت این نکته، می‌توانید از فضای بیشتری برای آشپزی استفاده کنید و اگر اطراف شما به‌هم‌ریخته نباشد، احتمالاً آشپزی لذت‌بخش‌تر خواهد بود. همچنین مرتب بودن پیشخوان به شما اجازه می‌دهد تا روی آشپزی تمرکز بیشتری داشته باشید.

اگر داخل کابینت‌ها فضای کمی در اختیار دارید و چاره‌ای ندارید جز اینکه بعضی از وسایل را روی پیشخوان قرار دهید، وسایلی را که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای آشپزی حتماً به آن‌ها نیاز دارید انتخاب کنید.

برخی افراد علاقه دارند تا چیزهایی مانند کلید و کیف پول را که هیچ ربطی به آشپزخانه ندارند روی پیشخوان آشپزخانه قرار می‌دهند. بهتر است از قرار دادن این‌گونه وسایل روی پیشخوان آشپزخانه خودداری کنید و برای آن‌ها جای مشخص دیگری تعیین کنید.

حفظ سادگی نقش مهمی در تغذیه‌ی سالم دارد

۷ روش برای آشپزی کردن با سبک زندگی مینیمالیستی

اگرچه تغذیه فرایندی با بخش‌های مختلف و پیچیده است، اما تهیه‌ی غذای سالم و خوش‌‌طعم به انجام کارهای پیچیده نیاز ندارد.

غذاهای خانگی در مقایسه با غذاهای آماده یا غذاهای رستورانی ارزش غذایی بیشتری دارند و ارزان‌تر هستند. بنابراین، بهتر است تا جایی که می‌توانید آشپزی در خانه را ساده بگیرید و از آن لذت ببرید.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار